Går seriöst inte att trimma min moped.

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Går seriöst inte att trimma min moped.

Inlägg av ockelbo »

Hej!

Jag har en tvåtakts kina-moped Cityhopper 50 (Minarelli-kopia) som jag har försökt fått fart i med enkla knep, men det går inte.

Vi har försökt dragit v-ringen, men det fanns bara en liten skit v-ring i http://imgur.com/fNqVaL7 Men den var ju typ 1mm i tjocklek och satt UTANFÖR remmen så jag tvivlar på att den gjorde någon strypning alls.
-------------------------------------------------------------------------------------
Vi bytte vikter till 6g = Försämrad toppfart med 4-5 km/h men bättre axx
6,5g = Försämrad toppfart 3-4 km/h men bättre axx
7g original = 55 km/h, bra axx
------------------------------------------------------------------------------------
Vi skulle dra pluggen i avgasröret men som vanligt, så fanns ingen plugg. Det var slätt och fint och inga tecken av att något skulle varit där och slipat/borrat
------------------------------------------------------------------------------------
Har försökt leta på någon CDI i följande ställen:
Vid batteriet
Efter tändstiftet
Kollat om det varit någon givare i variatorn men det var det inte.

Tror dock det inte finns någon CDI i moppen, eftersom att den kommer upp i 60-75 i grov nerförsbacke.
------------------------------------------------------------------------------------
Kollat om det suttit någon strypning på variatorn men det var det inte, locket var fritt och ta bort så man kunde byta vikter
------------------------------------------------------------------------------------

Det är frustrerande att jag inte kan trimma min moped (Nej kommer inte gå till mer avancerade metoder som förgasar-byte/cylinder osv)

Varför går den bara i 55 km/h? Det verkar ju inte finnas någon CDI, finns ingen v-ring, finns ingen strypning i avgasröret, finns ingen strypning vid variatorn...vad i helv*

Och nej, ingen har varit där och meckat förut. Köpte den helt original och skruvarna var hela och fina. Jag vet att man kan ta bort mässingskruven osv men då måste man gå upp i munstycke och det tycker jag är för jobbigt att hålla på med. Förövrigt så går den bra och tycker det inte är några fel med den...men varför är den så långsam?

Har ni någonsin stött på en liknande moped? Tacksam för svar!
Senast redigerad av ockelbo den 17 augusti 2015, 21:55, redigerad totalt 3 gång.
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Kollat strypning i insuget?
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

DEA!! skrev:Kollat strypning i insuget?
Nej det har vi inte, insuget är där bensinen och luften flödar va, inte munstycket där man applicerar sportluftfilter osv?

Får väl ta och demontera det försiktigt, slangen är förövrigt i i gammalt gummi så den har spruckit och drar in tjuvluft ganska grovt. Men ändrade platsen på förgasaren så sprickan veks in lite så det är väl hyffsat tätt nu.

Men iallafall, hur mycket tror du insuget kan göra då? Toppfartsmässigt.

Tippar på att det inte finns någon strypning där i, med tanke på alla misslyckanden hittills.

Kan tilllägga att mopeden är en 2005'a
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Finns det inga strypningar och du vill inte byta rör eller nåt så får du väl porta cylindern. Sen finns det inte mycket mer att göra.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

DEA!! skrev:Finns det inga strypningar och du vill inte byta rör eller nåt så får du väl porta cylindern. Sen finns det inte mycket mer att göra.
Fan vad trökigt. Varför är den så långsam tror du?? Den är ju stark och pigg i övrigt.

Kan man montera på ett fiddy avgasrör istället för ett trimrör och endå få samma effekt?

Tänkte på det här med CDI'n, har en liten box på höger sida vid ramen, och den har en stor svart sladd som går till en liten dosa efter tändstiftet. Sen har den en mindre svart sladd som leder till seperata olje-behållaren, och oljan fördelas väl beroende på varvtal som motorn har? Och därav kanske det är en cdi box??
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Prova att sota ur röret och se till att det flödar fritt ur ljuddämparen, min katalysator hade gått i tusen bitar och allt hade fastnat i ljuddämparen, blev markant skillnad efteråt, vet även fall där ljuddämparullen bildat en boll som täpper till.

I övrigt så kolla efter brickor i förgasare och insug, även ljuddämparen kan vara pluggad på vissa modeller.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

Persson97 skrev:Prova att sota ur röret och se till att det flödar fritt ur ljuddämparen, min katalysator hade gått i tusen bitar och allt hade fastnat i ljuddämparen, blev markant skillnad efteråt, vet även fall där ljuddämparullen bildat en boll som täpper till.

I övrigt så kolla efter brickor i förgasare och insug, även ljuddämparen kan vara pluggad på vissa modeller.
Då tar jag och häller i lite soppa imorrn och tänder på då? Ska man spruta med högtryckstvätten genom röret och spola bort allting därefter? :)

Ljuddämparen är fastsvetsad, dvs ej borttagningsbar
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Skriv svar