Vilka hastigheter snackar vi om när det kommer till vikter?

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Vilka hastigheter snackar vi om när det kommer till vikter?

Inlägg av ockelbo »

Hej!

Om jag har en moped som går i 55 med dragen v-ring och ska byta till 6g vikter, vad tror ni jag kommer komma upp i för hastigheter?

När det är så tunga vikter som 6g så blir axxet sämre va? Jesus vad seg min moped kommer bli :cry:

men men, vad gör man inte för farten? :P
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Lukaas1
Svårstartad skrothög
Inlägg: 277
Blev medlem: 28 maj 2015, 22:46
Ort: Gävle

Inlägg av Lukaas1 »

Vad är det för moppe?
Det ger bättre axx och topphastighet med rätt vikter.
Om du byter till tyngre vikter så kommer den axxa segt och gå sakta
Användarens profilbild
PapaEmeritus99
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 23 oktober 2014, 10:17
Ort: Vara

Inlägg av PapaEmeritus99 »

Testa med 5 gram vikter.5 grams Dr.Pulley vikter funkar super bra på min 4taktare :) Din Hoj säljer variator vikter för 53 kr
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Inlägg av pizza-bagarn »

jag har uppfattat det som att har man fel vikter så får du varken bättre topp eller axx så som jag har uppfattat det så är det inte som dreven på en crossmoppe tex.
Senast redigerad av pizza-bagarn den 15 augusti 2015, 18:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Fungerar absolut inte som drev på en cross.

Variatorvikterna slungas ut av centrifugalkraften och ändrar utväxlingen steglöst, det kan mycket grovt jämföras med vid vilket varvtal man växlar på en cross. Tyngre vikter slungas ut redan vid lägre varv = motorn går på lågvarv hela tiden, lättare på högre varv = motorn tvingas upp i höga varvtal.

För att få bästa prestanda vill vi givetvis ha motorn till att arbeta på det varvtal där den har mest effekt, på lägre och högre varv är den svagare. Med för tunga vikter kommer den alltså gå på för låga varv och ha dålig ork, med för lätta vikter kommer den gå på för höga varv och ha dålig ork, med RÄTT vikter kommer den gå bäst under så gott som alla förhållanden eftersom man faktiskt kan använda effekten motorn har.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar