Överhettad i Variatorn

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

timhel1212
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 maj 2015, 17:47

Överhettad i Variatorn

Inlägg av timhel1212 »

Jag har en Gilera dna som blir överhettad i variatorn bara efter 10-15 min körning kan man inte känna på variatorkåpan utan att bränna sig.

Kan det vara remmen som slirar?
Eller något annat.
wannabefjortis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 152
Blev medlem: 2 juni 2013, 21:17

Inlägg av wannabefjortis »

Starta moppen och ta av variatorkåpan så kanske du kan se om något inte är som det borde. Jag tror att det är remmen pga för svag tryckfjäder eller att kopplingsfjädrarna är för svaga så att de inte riktigt greppar i kopplingsklockan.

När du kör moppen känns det som att den slirar på något sätt, tex att den inte vill dra iväg eller liknande?
Trasig aerox så nuförtiden är det Derbi Senda Xtreme FTW
timhel1212
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 maj 2015, 17:47

Inlägg av timhel1212 »

När jag kör så vet jag att den slirar i början. Innan problemet kom så slira den också så det kan nog inte vara kopplingsfjädrarna.

Men hur ser man att de är för svaga i så fall?

När du kör moppen känns det som att den slirar på något sätt, tex att den inte vill dra iväg eller liknande? Ja
wannabefjortis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 152
Blev medlem: 2 juni 2013, 21:17

Inlägg av wannabefjortis »

Om moppen har gått långt så finns det en risk att fjädrar och liknande inte har samma styrka längre. Ta bort kopplingsklockan och kolla om det är slitet eller om det har blivit blånerat av värmen.

Vilka vikter sitter i för tillfället och är den original?
Trasig aerox så nuförtiden är det Derbi Senda Xtreme FTW
timhel1212
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 maj 2015, 17:47

Inlägg av timhel1212 »

A jag ska kolla kopplingsklockan senare idag eller imorg.

Jag bytte ut dom gamla trimm vikterna mot orginalvikter för att sänka hastigheten den gick från 84 km/h till 74 km/h

Men ja den är trimmad från förre ägaren som hade bland annat hade kapat blindtarmen och dragit v ringen.
wannabefjortis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 152
Blev medlem: 2 juni 2013, 21:17

Inlägg av wannabefjortis »

Blev kåpan lika varm innan du bytte vikter till lättare?
Trasig aerox så nuförtiden är det Derbi Senda Xtreme FTW
timhel1212
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 maj 2015, 17:47

Inlägg av timhel1212 »

Det tror jag inte men kan det vara så att en variatorfläkt kan hjälpa har inte funnits någon sådan när jag haft moppen. Detta tror jag inte e felet men skulle det kunna hjälpa att skaffa en fläkt.
Användarens profilbild
Jeffan98
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 20 oktober 2014, 14:40
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Jeffan98 »

Om du inte har nån fläkt så kan det vara mycket möjligt att det är det som e felet :wink: Jag hade ett liknande problem o då var det kopplingen som va anledningen så det räckte med att byta den så gick den prima sen :D . Men skaffa en fläkt först o se om det hjälper :)
timhel1212
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 maj 2015, 17:47

Inlägg av timhel1212 »

När du säger kopplingen bytte du ut allt?

Ska man köpa ett kopplings-kitt med alla grejer eller typ bara fjädrar och sånt?

Spelar det någon roll vilket kopplingskitt man köper med tanke på att jag har orginal vikter
timhel1212
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 maj 2015, 17:47

Inlägg av timhel1212 »

Här är det som finns att ta e den bra tro?

http://www.twostroke.se/product.asp?product=22812
Användarens profilbild
Jeffan98
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 20 oktober 2014, 14:40
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Jeffan98 »

Ja a jag bytte ut hela kopplingen mot en likadan som ja hade hemma och då satt de redan 2 st remskivor på den så ja så jag skulle satsa oå att köpa en ny fläkt eller en ny koppling med remskivor. Den du länkade är nog bra men ja skulle nog köpt en orginal.

Edit: en ny v-fläkt ska du köpa iaf för det är troligen den som är problemet ;)
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

När mopeden kommer upp till varvtalet den ska jobba i, där du ställt in den. Ökar varvtalet då utan att du får efekt så slirar remmen.
Men kolla...ja la en post!
timhel1212
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 maj 2015, 17:47

Inlägg av timhel1212 »

Nu är det så här att jag har tagit bort allt ihop i variatorn och sen när jag skall sätta i hop så blir det jävligt trångt jag tror inte ens att jag får plats med fläkt.

Längst in är det ett litet band 2. någon bricka förmodlingen distansbricka sedan har jag variatorn sedan har jag drivremmen som sitter på den silvriga staven sen så har jag yttre remskivan sen stjärnbricka sen kommer muttern.

så satte jag i hop allt sen så startade fanskapet inte.
timhel1212
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 maj 2015, 17:47

Inlägg av timhel1212 »

Jag kollade kopplings klockan den var inte skadad någonstans inga blåa sträck eller sådant
Användarens profilbild
PapaEmeritus99
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 23 oktober 2014, 10:17
Ort: Vara

Inlägg av PapaEmeritus99 »

Ventilera kåpan. Borra hål i variator, jag har gjort det på min 4taktare och det hjälpte mycket. Läs här
http://49ccscoot.proboards.com/thread/360/cvt-cooling
Skriv svar