Tja!
Köpte en Kymco 04 för 1200 som inte fungerade.
Har bytt Kolv o cylinder, alla packningar. Membran, förgasare. Stator (inkl pickup och spolarna då), tändspole, startrelä, laddregulator, CDI, tändstift. (tacka ebay för billiga delar)
Jag har även bytt en packbox, den andra såg fin ut.
Men nä....den vill inte gå.
Jag kan få den att tända till på startgas, men de knappt.
Jag har lyckats få den att gå en gång och varvat upp den, men den var svaaag och tog lång tid att få upp varvet, sen när jag släppte gasen så dog den.
Har även bytt bensinen.
VAD ÄR FELET????
Det här är ju helt sjukt.
Vad har jag missat? Jag är mekkunnig med moppar, men denna moppe översteg mina kunskaper.
Gnistan är vit.
Finns en konstig grej och det är att halvljuset och bakljuset inte lyser på den när jag vrider på tändningen. Startmotorn går itne runt heller, utan man får kicka den, det klickar bara när man klickar på knappen för startmotorn. kan det betyda något
Gnista får den, soppa får den, komp har den...men nä...
Sannolikt för mycket bensin isåfall.
Stiftet är hyffsat surt numera.
Ska bränna med brännare på stiftet så det blir varmt och slipa det lite med sandpapper, sen startgas.
Få se om det funkar....jag har inte helt gett upp.
Jag bytte bensinen, men tömde inte ur den helt för jag hade inte plats för spillet. Men fyllde på med 4 liter färsk bensin, så det borde gå ändå. Bensinen jag tömde ur såg schysst ut också.
Jävla mysterium, jag förstår inte hur den INTE kan starta när den får bensin och en gnista tänder eld på den. Det är en motsägelse
...kanske bara jävligt sur.
Senast redigerad av Cole den 19 juli 2015, 18:49, redigerad totalt 1 gånger.
Har moppen stått länge innan du köpte den så kan slagg lagt sig i botten i tanken och då får du skit i förgasaren direkt när du försöker starta.
Luftfiltret bör sitta på så mycket som möjligt. Om det sitter original luftburk på så brukar jag när jag använder startgas bara öppna locket lite på glänt och sedan sprejar jag in gasen i burken. Sedan startar jag. Men får motorn för mycket luft kan den bli omöjlig att få i gång.
Med allt du bytt och stiftet får gnista och det kommer bensin i cylindern så ska den starta. Annars fattar jag absolut ingenting
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
...var ner nu och värmde stiftet och kickade lite.
Fick igång den ett par gånger...sen tvärdör den direkt.
BruuuUum...sen död igen.
Provade då att tokflöda den med soppa genom att sätta bensinslangen där oljan går in, då gick den några varv extra, mer än någonsin tidigare.
Så det måste nästan vara för snålt med soppa.
Det sitter 78 munstycke, men vad jag kan se så är moppen helt ostrypt rakt igenom.
Använd ej startgas något mer för det sliter förjävligt på motorn.
Byt den andra packboxen.
Försök starta den utan tanklock och gör ren tanken.
Har exakt likadant problem med min neos och jag får hem en ny kolv imorgon och hoppas på att det är den.
Igår skulle jag porta cylindern på den och då upptäckte jag att avgasporten hade ett jävligt tjockt lager sot.
Kan ju inte vara det som är fel på din eftersom du har ju förfan bytt hela motorn.
Skulle vart jävligt schysst om du kunde skriva vad det var för fel.
Testa koppla bort oljepumpen och kör blandat direkt i soppan.
Kan ju vara så att den får för mycket olja och då får den jävligt svårt att tända plus att den går dåligt.
Tog bort min för den läckte och ska testa köra 2% blandat soppa imorgon när jag monterar kolven.
Hade samma problem med att det bara sa "klick".. Fick öppna startmotorn och fixa lite med kolet som är där i för att den skulle gå runt och få kontakt ^^ men skulle rekommendera att köpa ny för det är bara en tillfällig lösning, va för mig iallafall.. hoppas det hjälper lite iallafall
Hade samma problem med att det bara sa "klick".. Fick öppna startmotorn och fixa lite med kolet som är där i för att den skulle gå runt och få kontakt ^^ men skulle rekommendera att köpa ny för det är bara en tillfällig lösning, va för mig iallafall.. hoppas det hjälper lite iallafall
Har öppnat startmotorn och den ser fin ut.
Men jag tror det är relät.
Men det kanske är Vevlagrena??
Får inte igång mig. Den säger BRuuum...sen tvärdör.
Borrade upp munstycket till 095 från 078. Men det gav inget resultat.
Fattar inte vad det kan vara.
Har ju bytt allt. Hål i motorblocket? Läcker mellan motorhalvorna?? Jag ser inga läckage.
Har ej bytt en av packboxarna, men jag tror inte det hjälper, den ser fin ut...borde va söl runt den om den inte var tät.
Får skrota denna moppe, köpa en ny likadan och ha denna som reservdelsmoppe...det bästa jag kan komma på i dagsläget.
Nope....vägrar starta.
Den tänder till men inget mer.
HELT SJUKT!
Har ju bytt ALLT?
Har jag missat något?
Skruvade loss avgasröret också och kickade men det var inte stopp där heller.
De saker jag inte har gjort är att jag har inte bytt en packbox på variatorsidan, men den såg helt fin ut. Bytte den på andra sidan för den såg oljesvettig ut. En packbox kan väl inte vara trasig ut att vara kladdig på något sätt?
Jag bytte bara 3/4 av den gamla bensinen. Borde gå ändå tycker jag. Givet det inte bara var vatten i tanken från början hehe.
Den får gnista, vit och hyggligt fin tycker jag. Den får soppa, stiftet blir redigt blött av några kickar, den har komp, det är stor kompskillnad att kicka med i eller urtaget tändstift.
Någon som har en Kymco Super 9 att sälja i Sundsvallstrakten med omnejd??
Med kastar menar du glappar?
Jag noterade att axelpinnen på tändplattesidan itne satt stenhårt, utan man kunde jucka den lite segt åt sidorna. Ska det gå?
Vad är det annars för symtom på en trasig vevaxel?
Jag trodde att trasig vev innebar att motorn intee ens kunde gå runt.
...men jag tror ändå inte att det är det.
Jag fick nämligen igång den en gång och varvade upp den riktigt högt, den gick rent och fint, men sjukt svag. Tog typ 10 sek att varva upp den max, sen när jag släppte gasen så böööha den och svarade låååångsamt på den nya gasen.
Cole skrev:...var ner nu och värmde stiftet och kickade lite.
Fick igång den ett par gånger...sen tvärdör den direkt.
BruuuUum...sen död igen.
Provade då att tokflöda den med soppa genom att sätta bensinslangen där oljan går in, då gick den några varv extra, mer än någonsin tidigare.
Så det måste nästan vara för snålt med soppa.
Det sitter 78 munstycke, men vad jag kan se så är moppen helt ostrypt rakt igenom.
Vad ska man ha för storlek på trimmunstycke?
Får jag fråga vad det är för mm på original huvudmunstycket? :*