Plugga ur avgasröret (Derbi)

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
albiin999
Elmoped

Plugga ur avgasröret (Derbi)

Inlägg av albiin999 »

Hej! Jag har en Derbi Senda Xtreme och hade tänkt att plugga ur den, jag undrar då ifall jag kan fortsätta med originalmunstycket eller ifall jag måste skaffa ett större. Om jag måste skaffa ett större vilken storlek ska jag köpa? Eller måste jag köpa en sats och prova tusen olika?

Och om jag skaffar större munstycke, behöver jag då koppla ur oljetanken och blanda direkt i bensintanken då jag får mer bensin och borde behöva mer olja?

Tack i förhand :)))
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Re: Plugga ur avgasröret (Derbi)

Inlägg av TheFlyingFin »

albiin999 skrev:Hej! Jag har en Derbi Senda Xtreme och hade tänkt att plugga ur den, jag undrar då ifall jag kan fortsätta med originalmunstycket eller ifall jag måste skaffa ett större. Om jag måste skaffa ett större vilken storlek ska jag köpa? Eller måste jag köpa en sats och prova tusen olika?

Och om jag skaffar större munstycke, behöver jag då koppla ur oljetanken och blanda direkt i bensintanken då jag får mer bensin och borde behöva mer olja?

Så kan man göra. DU kan även ställa om oljepumpen lite så den ger mera,vilket i vilketfall inte är den dålig ide alls.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Carling
Elmoped

Re: Plugga ur avgasröret (Derbi)

Inlägg av Carling »

TheFlyingFin skrev:
albiin999 skrev:Hej! Jag har en Derbi Senda Xtreme och hade tänkt att plugga ur den, jag undrar då ifall jag kan fortsätta med originalmunstycket eller ifall jag måste skaffa ett större. Om jag måste skaffa ett större vilken storlek ska jag köpa? Eller måste jag köpa en sats och prova tusen olika?

Så kan man göra. DU kan även ställa om oljepumpen lite så den ger mera,vilket i vilketfall inte är den dålig ide alls.
Okej men större munstycke behövs? Ska jag köpa en sats?
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Revilz »

Ja du kommer nog med största sannolikhet behöva byta munstycke. Men det beror på hur den är bestyckad nu.

När man sätter på effektrör brukar man ha som "regel" att höja 10 storlekar så den går för fett, sedan byta sig ner i storlekar tills den får en fin färg på stiftet och den går bra. Så en munstyckesats skulle kunna va bra.
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Carling
Elmoped

Inlägg av Carling »

Revilz skrev:Ja du kommer nog med största sannolikhet behöva byta munstycke. Men det beror på hur den är bestyckad nu.

När man sätter på effektrör brukar man ha som "regel" att höja 10 storlekar så den går för fett, sedan byta sig ner i storlekar tills den får en fin färg på stiftet och den går bra. Så en munstyckesats skulle kunna va bra.
Okej tack, jag gör så. Men oljeblandaren borde väl kunna vara som den är med tanke på att om jag byter munstycke så borde det ge både mer bensin och olja eller är jag helt ute och cyklar?
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

Carling skrev:
Revilz skrev:Ja du kommer nog med största sannolikhet behöva byta munstycke. Men det beror på hur den är bestyckad nu.

Okej tack, jag gör så. Men oljeblandaren borde väl kunna vara som den är med tanke på att om jag byter munstycke så borde det ge både mer bensin och olja eller är jag helt ute och cyklar?
Känner ingen som burkar bry sig i oljepumpen, men jag skulle i vilket fall ställa om den lite, för den brukar oftast inte vara något att lita på.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Skriv svar