Stippa elsystem. Värt?

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Stippa elsystem. Värt?

Inlägg av Rotmosmannen »

Hej. Min moped stannade på statoil och ville inte starta. Är troligtvis tändningen som inte vill. Försökte fixa de mesta men det funkade inte.
Så ska kolla igenom elhärva om det är något som jordar fel/kortsluter för vet att det är några kabla som bara hänger.
Tänkte då om det var värt att strippa allt??? Bara ha tändningen och tändningslåset samt någon annan sak. Mycket som jag inte använder som förgasarnvärmaren, saken till cylindertoppen (är den viktig???) framlykta och blinkers mm.
Är ganska kunnig innom el och sånt. Är det värt?
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
T-Rex
Elmoped
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 september 2014, 10:28

Inlägg av T-Rex »

Med "saken till cylindertoppen" antar jag att du snackar om tempgivaren om du har vattenkyld motor? Så ja, om du har mätare med lampa som visar när den är överhettad skulle jag behållt den, har du ingen mätare e det ju skitsamma :P men om du har en bra inställd moppe och inte tänkt att hård köra den i typ 10 timmar sträck är ju chansen att den överhettar för liten för att ha kvar tempgivaren om du nu så gärna vill ha bort den ;) och då är tempgivaren ännu en gång "värdelös" ;)
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

Har inga lampor alls. Har tagit bort hastighetsmätaren för att ha ktmplatta.
Tror nig jag ska strippa systemet. Ser inget negativt för mig.
Men kolla...ja la en post!
Beya
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 15 mars 2015, 16:42

Inlägg av Beya »

Jag hade gjort det. Bara för att jag inte gillar att göra saker halvklart, om jag felsöker så kollar jag noga och ofta 2-3 gånger också.

Det är Fredag! 8)
Skriv svar