Hej nu har jag 2 allmänna frågor som jag skulle vilja få reda om på min Derbi Senda.
När jag startar mopeden och ska köra iväg så åker den iväg lite på 1:an men när den ska varva så gör den inte det utan typ låter konstigt som att den inte vill varva samt på 2an men när man kommer upp på 3an o uppåt går det bra. Efter man har kört ca 1-2 minuter och ska köra igen på 1:an o 2:an så varvar den helt felfritt och blir inget krångel som den blir i början, Någon som vet felet och vad man kan göra åt?
2a frågan. Min moppe går bra på tomgången när jag startar den men efter kanske en 10-15 minuters körning så puttrar den lågt / nästan dör på tomgången så jag måste gasa lite då och då för att det inte ska dö någon som vet felet på det med o vad man kan göra åt?
tack på förhand!
Edit: glömde säga att på tomgång går den bra o vara upp på första frågan
1: den är kall. Du ska helst inte köra när den är kall. Varm är det du vill åt.
2: Tomgångsskruven? Den skriv som stkicker ut från förgasaren och har stjärnmejselspår sam räfflad så man kan skruva förhand. Skruva in den lite tills det blir bra. Men gör det när den är VARM!
Rotmosmannen skrev:1: den är kall. Du ska helst inte köra när den är kall. Varm är det du vill åt.
2: Tomgångsskruven? Den skriv som stkicker ut från förgasaren och har stjärnmejselspår sam räfflad så man kan skruva förhand. Skruva in den lite tills det blir bra. Men gör det när den är VARM!
1an förstår jag inte för jag varmkör den i ca 1-2 minuter för att 1an ska ta i för oljan är väldigt trögflytande o tar inte i om jag inte varmkör så jag varmkör alltid. Så de funkar inte ändå fast jag varmkör den med dehär varvningen just, något annat du vet det kan vara?
2: Okej så den ska jag skruva in medans motorn e på o e varm eller köra en 5-10 min sedan stänga av o skruva?
Rotmosmannen skrev:1: den är kall. Du ska helst inte köra när den är kall. Varm är det du vill åt.
2: Tomgångsskruven? Den skriv som stkicker ut från förgasaren och har stjärnmejselspår sam räfflad så man kan skruva förhand. Skruva in den lite tills det blir bra. Men gör det när den är VARM!
1an förstår jag inte för jag varmkör den i ca 1-2 minuter för att 1an ska ta i för oljan är väldigt trögflytande o tar inte i om jag inte varmkör så jag varmkör alltid. Så de funkar inte ändå fast jag varmkör den med dehär varvningen just, något annat du vet det kan vara?
2: Okej så den ska jag skruva in medans motorn e på o e varm eller köra en 5-10 min sedan stänga av o skruva?
Kör så motorn är varm och du hade dålig tomgång. Sen skruvar du in den med motorn på eller av spelar ingen rolll. Dock måste du gasa fullt när du gör det annars gör du sönder trotteln. Så jag brukar stänga av den sen skruva in ett kvarst varv.
rätt så säker på att den är kall. Testa gasa halvgas medans så den värmsupp ordentligt.
Rotmosmannen skrev:1: den är kall. Du ska helst inte köra när den är kall. Varm är det du vill åt.
2: Tomgångsskruven? Den skriv som stkicker ut från förgasaren och har stjärnmejselspår sam räfflad så man kan skruva förhand. Skruva in den lite tills det blir bra. Men gör det när den är VARM!
1an förstår jag inte för jag varmkör den i ca 1-2 minuter för att 1an ska ta i för oljan är väldigt trögflytande o tar inte i om jag inte varmkör så jag varmkör alltid. Så de funkar inte ändå fast jag varmkör den med dehär varvningen just, något annat du vet det kan vara?
2: Okej så den ska jag skruva in medans motorn e på o e varm eller köra en 5-10 min sedan stänga av o skruva?
1. Den är fortfarande lite kall, min är perfekt inställd när den är varm och brukar ta 5-10 min innan den varvar ut helt på de lägre växlarna.
2. Kör den varm sen ställer du den på tomgång och skruvar och så hör du på ljudet direkt när det är bra
Rotmosmannen skrev:1: den är kall. Du ska helst inte köra när den är kall. Varm är det du vill åt.
2: Tomgångsskruven? Den skriv som stkicker ut från förgasaren och har stjärnmejselspår sam räfflad så man kan skruva förhand. Skruva in den lite tills det blir bra. Men gör det när den är VARM!
1an förstår jag inte för jag varmkör den i ca 1-2 minuter för att 1an ska ta i för oljan är väldigt trögflytande o tar inte i om jag inte varmkör så jag varmkör alltid. Så de funkar inte ändå fast jag varmkör den med dehär varvningen just, något annat du vet det kan vara?
2: Okej så den ska jag skruva in medans motorn e på o e varm eller köra en 5-10 min sedan stänga av o skruva?
Kör så motorn är varm och du hade dålig tomgång. Sen skruvar du in den med motorn på eller av spelar ingen rolll. Dock måste du gasa fullt när du gör det annars gör du sönder trotteln. Så jag brukar stänga av den sen skruva in ett kvarst varv.
rätt så säker på att den är kall. Testa gasa halvgas medans så den värmsupp ordentligt.
Okej tack så mycket, kollade o googla lite var tomgångsskruven ligger osv, men det var 2 bilder som var olika den första bilden är exakt likadan som min förgasare men där syns det inga skruvar så jag kanske har tappat bort min eller så är det fel sida . Men för på bild 2 så har jag inte skruv nmr 10 eller 11 så det gjorde mig lite fundersam också.
Rotmosmannen skrev:1: den är kall. Du ska helst inte köra när den är kall. Varm är det du vill åt.
2: Tomgångsskruven? Den skriv som stkicker ut från förgasaren och har stjärnmejselspår sam räfflad så man kan skruva förhand. Skruva in den lite tills det blir bra. Men gör det när den är VARM!
1an förstår jag inte för jag varmkör den i ca 1-2 minuter för att 1an ska ta i för oljan är väldigt trögflytande o tar inte i om jag inte varmkör så jag varmkör alltid. Så de funkar inte ändå fast jag varmkör den med dehär varvningen just, något annat du vet det kan vara?
2: Okej så den ska jag skruva in medans motorn e på o e varm eller köra en 5-10 min sedan stänga av o skruva?
1. Den är fortfarande lite kall, min är perfekt inställd när den är varm och brukar ta 5-10 min innan den varvar ut helt på de lägre växlarna.
2. Kör den varm sen ställer du den på tomgång och skruvar och så hör du på ljudet direkt när det är bra
sHAWN skrev:
1an förstår jag inte för jag varmkör den i ca 1-2 minuter för att 1an ska ta i för oljan är väldigt trögflytande o tar inte i om jag inte varmkör så jag varmkör alltid. Så de funkar inte ändå fast jag varmkör den med dehär varvningen just, något annat du vet det kan vara?
2: Okej så den ska jag skruva in medans motorn e på o e varm eller köra en 5-10 min sedan stänga av o skruva?
Kör så motorn är varm och du hade dålig tomgång. Sen skruvar du in den med motorn på eller av spelar ingen rolll. Dock måste du gasa fullt när du gör det annars gör du sönder trotteln. Så jag brukar stänga av den sen skruva in ett kvarst varv.
rätt så säker på att den är kall. Testa gasa halvgas medans så den värmsupp ordentligt.
Okej tack så mycket, kollade o googla lite var tomgångsskruven ligger osv, men det var 2 bilder som var olika den första bilden är exakt likadan som min förgasare men där syns det inga skruvar så jag kanske har tappat bort min eller så är det fel sida . Men för på bild 2 så har jag inte skruv nmr 10 eller 11 så det gjorde mig lite fundersam också.
Rotmosmannen skrev:
Kör så motorn är varm och du hade dålig tomgång. Sen skruvar du in den med motorn på eller av spelar ingen rolll. Dock måste du gasa fullt när du gör det annars gör du sönder trotteln. Så jag brukar stänga av den sen skruva in ett kvarst varv.
rätt så säker på att den är kall. Testa gasa halvgas medans så den värmsupp ordentligt.
Okej tack så mycket, kollade o googla lite var tomgångsskruven ligger osv, men det var 2 bilder som var olika den första bilden är exakt likadan som min förgasare men där syns det inga skruvar så jag kanske har tappat bort min eller så är det fel sida . Men för på bild 2 så har jag inte skruv nmr 10 eller 11 så det gjorde mig lite fundersam också.