APRILIA SX 50 [Dra Pluggen]

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

APRILIA SX 50 [Dra Pluggen]

Inlägg av Xefsan »

Nu är det så att jag har en Aprilia sx 50 2007 och ja hade tänkt att dra pluggen eller hur man mu säger då undrar jag.
1.Vart sitter pluggen
2.är det svårt och vad behövs göras
3. Behöver jag byta munstycke isåfall till vilken storlek
4.behöver nåt mer fixas än bara munstyckes om det är nödvändigt
5. Blir bränsleförbrukningen mcket större eller är det ingen stor skilldnad
Och sen undrar jag också låter den mycket mer än innan om man drar pluggen och sliter detta på motorn eller är dåligt för mopeden. 😊
Användarens profilbild
Martchin97
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 december 2013, 08:44
Ort: Malmö

Inlägg av Martchin97 »

1. Pluggen sitter oftast i mynningen på röret.

2. Man kan köpa en mini slipmaskin på t.ex. Biltema och slipa bort svetsningen som håller fast pluggen.

3. Många gånger behöver man byta munstycke för att moppen ska gå bra/snabbare med den dragna pluggen, inte alltid, men oftast.

4. Nej.

5. Bränsleförbrukningen ökar efter hur många storlekar du går upp i munstycke, men det brukar inte bli någon enorm skillnad.

Hoppas svaren hjälpte och att det går bra för dig :D
BAOTIAN CITY:
Naraku Crossover, 19mm CVK förgasare, 2extreme 0,82 munstycke, original luftburk (avstrypt), 2extreme insug, inga strypningar.

4-STROKE mother f...ers
Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Inlägg av Xefsan »

Hur vet jag om debehövs större munstycke
darkon123
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 21 februari 2015, 15:53
Ort: finland

Inlägg av darkon123 »

om den går dåligt eller varvar inte :D
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

SX 50 har många strypningar. Den som ger mest sitter i mynningen. Sedan finns katalysatorn. Den tenderar lossna i dessa rör och lägger sig sedan tvärt över i kröken. Du kan öppna och ta bort den, men inget att rekommendera ifall du inte är van svetsare. Blindtarmen går också att ta bort. Tycks ge lite olika mycket ökning i km/h på alla SX50, men runt 10-15 km/h kan du nog vänta dig av det.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Inlägg av Xefsan »

Okej men förra ägaren sa att bildtarmen var fixad fast den var kvar och igensvetsad eller nåt så det inte skulle se misstänktsamt ut och sedan hade jag tänkt att fixa pluggen också dock är cdin strypt är det dåligt för mopeden om man fixar ostrypt och om man fixar ostrypt måste man köpa en ostrypt eller går det fixa själv
Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Inlägg av Xefsan »

Hjälp! Vart kan man köpa en ostrypt cdi box inte för dyr jag har bara igensvetsad blindtarm och dragen plugg
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Sx har ostrypt CDI original.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Inlägg av Xefsan »

han jag köpte den av sa att den var strypt och det känns som den går lite segt även om blindtarmen är fixad pluggen är dock inte dragen ännu

sen undrar jag också min moped låter jätte fjolligt eller om man ska vara exakt den låter nästan ingenting varför
Skriv svar