luftning av aerox kylsystem?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

dachelschneider
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 juni 2011, 00:32

luftning av aerox kylsystem?

Inlägg av dachelschneider »

Tjena ! Jag har märkt att min cylinder blir varm ovanligt snabbt.
Efter lite research så har jag kommit fram till att det är luft i kylarslangen.
Undrar nu hur man får bort luften på enklast sätt.
moppen är en aerox 8)

tack på förhand :D
Hellre en rövare i poolen än en polare i röven.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Använder denna tråd istället för att skapa en ny, men undrar bara hur man gör när man bytt cylindern och all vatten har runnit ut?

Hur ska man göra när man luftar kylsystemet? Är det ett måste när man släpper ut all vatten från slangarna?
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Självluftas det inte på aerox när man har i ny glykol? det borde väl inte bli nån luft eftersom expansionskärlet där man fyller på sitter högre än kylaren?. Annars kan man prova att hälla i sakta och lugnt så blir det ingen luft eller så blir det bara lite luft som man får ut genom att klämma på nån slang.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Luft stiger uppåt, Man måste lufta på aerox.
maxandersson
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 februari 2014, 20:44
Ort: Lund/Skåne

Inlägg av maxandersson »

gilerahjärnan skrev:Luft stiger uppåt, Man måste lufta på aerox.
hur luftar man de?
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Vill också veta hur man luftar..
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

BUMP :wink:
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

Frågan är hur varm? Att den blir varm snabbt är ofast bra bara tempen stannar på en någon sånär nivå där det finns marginal innan det når kokpunkten. En varm motor är bättre i miljösynpunkt samt ekonomiskt då blandningen kan förbrännas mer effektivt där av termostaten blandannat. Då Aerox har ett korrekt monterat exansionkärl (vattenbehållare) inte som på exempelvis Derbi där tanken sitter monterad för lågt för och bygga upp ett ordentligt självtryck så krävs ingen direkt "luftning" för och få ett tätt system.

Jag brukar göra som så att jag fyller på vatten och sedan startar moppen för att sen öppna locket nivån sjunker då i kärlet och jag fyller på till strax under max. Mät gärna tempratur på kylvatten efter varmkörning eller investera i en tempmätare om du är osäker!
Skriv svar