Rieju - Olje problem

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
AdamG
Elmoped

Rieju - Olje problem

Inlägg av AdamG »

Hejsan.

Har en Rieju -05 som inte längre startar. Det började med att den blev lite trögväxlad så min första tanke var att växellåda oljan behövdes fylla på. Jag gick till Biltema eftersom jag inte hade budgeten för Castrol (Kanske hade varit ett klokare val i efterhand) och bad om en växellådsolja 10W40 helsyntetisk, hade läst någonstans på webben att den typen skulle vara bra. Fick hem denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ol ... W40-36958/ Blev lite fundersam när det stod ”Anpassad för alla 4-takts motorer” men eftersom det också stod ”Anpassad för koppling och växellåda” köpte jag den ändå.

Jag fyllde på ganska mycket och skruva sedan ut den skruven som gör att det blir rätt mängd olja. Sedan när jag började köra då började helvetet… Den var riktigt trög jämfört vad den hade varit innan, dock fullt körbar. Efter cirka 2 minuter märkte jag att det började blöddra när man gav fullgas så tog snabbaste vägen till garaget. Utanför porten när jag lät den gå på tomgång dog den om jag inte chockade. Tillslut funkade inte det häller. Rullstartade ned den för en liten backa och gick och köra på låg gas men efter ett tag funka inte det häller.

Jag lossade tändstiftet och såg att det var väldigt svart jämfört vad det hade varit innan, så på något sätt har oljan tagit sig till förbränningen tror jag (?). Det sista jag gjorde var att tömma moppen på biltema oljan, kicka några gånger med tändstiftet av och tvättade rent det.

Har jag använt fel olja? Eller är det något annat fel på motorn? Vad ska jag göra för att återställa den så att den funkar? Är ingen expert på motorer så förklara gärna övertydligt.

Mycket tacksam för svar!
Mathias Nörup Barnby
Elmoped

Inlägg av Mathias Nörup Barnby »

det brode inte går att du för växel olja in i förbräing då det är ett stänga system och det var inte hela fel olja du kör jag kör själv med olja för Biltema bråde 2 taket och växel olja och ha inte haft något problem med det. du brode bara köpa nyt tränd stift och då skulle den köra igen tro jag.
jag ha dyslexi så jag stava som en hest
Användarens profilbild
Loffmeister
Elmoped

Inlägg av Loffmeister »

Högra vevhuspackboxen har troligtvis rykt ;)
AdamG
Elmoped

Inlägg av AdamG »

Loffmeister skrev:Högra vevhuspackboxen har troligtvis rykt ;)
Vad innebär det? :shock:
Skriv svar