Gasen försvinner iblandpå aerox 08

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

henke15
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 september 2014, 12:25

Gasen försvinner iblandpå aerox 08

Inlägg av henke15 »

Hej, jag köpte ny moppe i söndags (yamaha aerox race replica) v-ringen är borta men gör ändå 55 Max, är nog remen som behöver bytas ut då den är för smal (15.60mm typ) den är lite seg iväg men har nog
att göra med remen.

Den gick jätte bra fram tills idag (torsdag).
Jag startade den kall, lät den gå på tomgång till tomgången vart lugnare och motorn lite varmare (helt vanlig kallstart och väntning på värme från motorn) sen körde jag till gymmet och helt plötsligt så försvann gasen,
Den bara försvann och helt plötsligt så hände det inget när jag gasade men sen kom gasen tillbaka och inga mer problem med det.

När jag var färdig på gymmet så var det en kallstart igen, precis som förra gången. Jag stannade vid en korsning men sen när jag skulle iväg igen gasade jag på men sen försvann gasen igen (hände inget när jag gasade bara lät lite konstigt, exakt som förra gången. Jag rullade med farten jag hade över korsningen och sedan var det bra igen, verkar hända när den är lite kall. Första gången det hände och motorn är orörd,
Jätte lättstartad och går jätte bra. Snälla hjälp :)
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Kan vara gör litet skit i förgasaren som åker dit till och från.
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
henke15
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 september 2014, 12:25

Inlägg av henke15 »

Speedway skrev:Kan vara gör litet skit i förgasaren som åker dit till och från.
Okej, men genom att den fungerat jätte bra ända fram tills nu och den går bra när den är lite varmare så funderar jag på om det är något annat, men tycker du jag ska göra rent munstyckena först och se den hur det blir?
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

henke15 skrev:
Speedway skrev:Kan vara gör litet skit i förgasaren som åker dit till och från.
Okej, men genom att den fungerat jätte bra ända fram tills nu och den går bra när den är lite varmare så funderar jag på om det är något annat, men tycker du jag ska göra rent munstyckena först och se den hur det blir?
Prova ändra blandningsskruven skruva in den lite du måste bort med luftburken för att komma åt.
henke15
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 september 2014, 12:25

Inlägg av henke15 »

MacGyver84 skrev:
henke15 skrev:
Speedway skrev:Kan vara gör litet skit i förgasaren som åker dit till och från.
Okej, men genom att den fungerat jätte bra ända fram tills nu och den går bra när den är lite varmare så funderar jag på om det är något annat, men tycker du jag ska göra rent munstyckena först och se den hur det blir?
Prova ändra blandningsskruven skruva in den lite du måste bort med luftburken för att komma åt.
Det var varmare för några dagar sen (typ 8 grader) igår var det 2-3 grader och det var då den gick sämre,
Idag är det -3-0 och idag går den ännu sämre, kan det ha och göra med att när det är kallare så finns det mer syre, borde man inte kompensera med nålen (bränslemängden) då? För att få den jämn igen?
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

henke15 skrev:
MacGyver84 skrev:
henke15 skrev: Okej, men genom att den fungerat jätte bra ända fram tills nu och den går bra när den är lite varmare så funderar jag på om det är något annat, men tycker du jag ska göra rent munstyckena först och se den hur det blir?
Prova ändra blandningsskruven skruva in den lite du måste bort med luftburken för att komma åt.
Det var varmare för några dagar sen (typ 8 grader) igår var det 2-3 grader och det var då den gick sämre,
Idag är det -3-0 och idag går den ännu sämre, kan det ha och göra med att när det är kallare så finns det mer syre, borde man inte kompensera med nålen (bränslemängden) då? För att få den jämn igen?
Den verkar gå för magert det kan gå att ändra på luftskruven om det inte handlar om mycket för litet munstycke. Nålen tror jag inte du behöver ändra på utan antingen större munstycke eller en ändring på luftskruven.
henke15
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 september 2014, 12:25

Inlägg av henke15 »

MacGyver84 skrev:
henke15 skrev:
MacGyver84 skrev:Prova ändra blandningsskruven skruva in den lite du måste bort med luftburken för att komma åt.
Det var varmare för några dagar sen (typ 8 grader) igår var det 2-3 grader och det var då den gick sämre,
Idag är det -3-0 och idag går den ännu sämre, kan det ha och göra med att när det är kallare så finns det mer syre, borde man inte kompensera med nålen (bränslemängden) då? För att få den jämn igen?
Den verkar gå för magert det kan gå att ändra på luftskruven om det inte handlar om mycket för litet munstycke. Nålen tror jag inte du behöver ändra på utan antingen större munstycke eller en ändring på luftskruven.
Hela moppen är ju original så tror inte det är munstycksproblem, kanske en ändring på luftskruven vore bra. Var ute och körde förut,
Gasen försvann ibland när den var kall men sen när den blev mer varm så hände det aldrig så det kanske är något annat? För den fungerade jätte bra sen. Dock är min rem sliten så den accar dåligt och har dålig toppfart utan v-ring men gasen försvann aldrig när den vart lite varmare
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Den kan gå för magert fast den är original jag skulle ha kollat luftskruven den kan göra mer än man tror men se till att inte skruva in den så långt att tomgången blir dålig.
henke15
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 september 2014, 12:25

Inlägg av henke15 »

MacGyver84 skrev:Den kan gå för magert fast den är original jag skulle ha kollat luftskruven den kan göra mer än man tror men se till att inte skruva in den så långt att tomgången blir dålig.
Men det känns som att det problemet borde vara hela tiden men nu är det bara när den är kall eller att det är kallt ute (1 grad och under) för sen försvinner typ problemet.

Om jag vill sänka tomgången, är det bara att skruva ner den lite eller måste jag ändra något annat då också?
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

Som macgyver84 säger så är troligtvis munstycket för litet, kan vara de fastän moppen är orginal.
henke15
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 september 2014, 12:25

Inlägg av henke15 »

Sammaboss skrev:Som macgyver84 säger så är troligtvis munstycket för litet, kan vara de fastän moppen är orginal.
Men jag fattar inte riktigt, det borde ju krångla hela tiden då men binär det bara när motorn är kall eller kallt ute,
Fungerar skit bra vid 5grader och över
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Men varför testar du inte luftskruven som jag säger det tar ju inte lång tid det är lätt värt att testa sen att den går sämre kall är troligen för att syret inte är optimalt med bensinen men sen när motorn blir varm blir det mer optimalt med blandningen och mopeden går bra då.
Skriv svar