Har alltid varit imponerad av folk som bygger turbo på moppe men har några grejer jag undrar:
-Går det att göra på luftkyldcylinder?
-Var får dom sina turbos ifrån?
-Funkar 2läppars membran eller är det 4läppars som gäller?
-Alu eller gjutjärn? (Gjutjärn tåligare-alu kallare)
Rlias skrev:Har alltid varit imponerad av folk som bygger turbo på moppe men har några grejer jag undrar:
-Går det att göra på luftkyldcylinder?
-Var får dom sina turbos ifrån?
-Funkar 2läppars membran eller är det 4läppars som gäller?
-Alu eller gjutjärn? (Gjutjärn tåligare-alu kallare)
Du kan kolla med ggaabbe. Han är själv inne på denna tanken, så han har nog en del svar.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..
Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Rlias skrev:Har alltid varit imponerad av folk som bygger turbo på moppe men har några grejer jag undrar:
-Går det att göra på luftkyldcylinder?
-Var får dom sina turbos ifrån?
-Funkar 2läppars membran eller är det 4läppars som gäller?
-Alu eller gjutjärn? (Gjutjärn tåligare-alu kallare)
1. Tror inte det spelar någon roll.
2. Det är ju och kolla på bilskrott men det finns små anpassade till motorcyklar.
3.
4.
Kolla med boostbusters dem kanske är snälla och svarar på dina frågor. Dem har nog en jävla koll tror jag.
Tveksamt att det går med luftkylt då det blir betydligt varmare, så vattenkylt är nog att föredra. Du kan söka på boostbusters här på forumet tror jag och läsa deras reportage
Rlias skrev:Har alltid varit imponerad av folk som bygger turbo på moppe men har några grejer jag undrar:
-Går det att göra på luftkyldcylinder?
-Var får dom sina turbos ifrån?
-Funkar 2läppars membran eller är det 4läppars som gäller?
-Alu eller gjutjärn? (Gjutjärn tåligare-alu kallare)
1. Tror inte det spelar någon roll.
2. Det är ju och kolla på bilskrott men det finns små anpassade till motorcyklar.
3.
4.
Kolla med boostbusters dem kanske är snälla och svarar på dina frågor. Dem har nog en jävla koll tror jag.
Givetvis måste man det! Men turbo på en liten tvåtaktsmotor är inte "att börja", det är såna idiotprojekt man ger sig på när man kan allt annat och behöver en riktigt tuff utmaning. Andra sorters tokstollar bestiger Mount Everest, simmar över engelska kanalen, cyklar till Kina och sånt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
känner en kille som sa att han skulle bygga turbo på sin moppe , frågade om man sätter turbon före eller efter expansionskammaren hans svar va : det spelar väl fan ingen roll vart i avgasröret turbon går . Men visst måste man sätta den efter expansionkammaren , om man sätter den före borde ju allt bli fucked up med tanke att det finns pulserna som gör så att färskgaserna hålls kvar i cylindern och inte åker ut i röret direkt
speedfight 2 ac
Setup :
airsal 70cc sport
Urpluggat orginalrör
16,5mm mikuni moddat på orginal insug
sportluftfilter (+10 hk)
biltema bakdäck
sf 1 framkåpa ( +15 kmh för mindre luftmotstånd )
Du kan ha vilken cylinder du vill i stort sätt, ju mer effekt motorn har som sugmotor desto lättare blir det att få laddtryck eftersom flödet igenom motorn är bättre ju mer effekt man har. Turbon är inte så noga var du tar den ifrån men storleken är viktig, den ska vara mycket större än vad man tror.
Om du är seriös och vill prova och har tillgång till billig turbo, oljepump och allt annat som behövs så läs alla artiklar BoostBusters har lagt upp på TSR om deras AM6 turbobygge och förstå hur gasväxlingen i en 2takt funkar så kommer du inte ha lika många frågor sen
ggaabbe skrev:Du kan ha vilken cylinder du vill i stort sätt, ju mer effekt motorn har som sugmotor desto lättare blir det att få laddtryck eftersom flödet igenom motorn är bättre ju mer effekt man har. Turbon är inte så noga var du tar den ifrån men storleken är viktig, den ska vara mycket större än vad man tror.
Om du är seriös och vill prova och har tillgång till billig turbo, oljepump och allt annat som behövs så läs alla artiklar BoostBusters har lagt upp på TSR om deras AM6 turbobygge och förstå hur gasväxlingen i en 2takt funkar så kommer du inte ha lika många frågor sen
ggaabbe skrev:Du kan ha vilken cylinder du vill i stort sätt, ju mer effekt motorn har som sugmotor desto lättare blir det att få laddtryck eftersom flödet igenom motorn är bättre ju mer effekt man har. Turbon är inte så noga var du tar den ifrån men storleken är viktig, den ska vara mycket större än vad man tror.
Om du är seriös och vill prova och har tillgång till billig turbo, oljepump och allt annat som behövs så läs alla artiklar BoostBusters har lagt upp på TSR om deras AM6 turbobygge och förstå hur gasväxlingen i en 2takt funkar så kommer du inte ha lika många frågor sen
OKej, var kan jag lära mig om gasväxling då?
Boken som BoostBusters har är bäst men den kostar 800, Graham Bells bok om 2takt är också bra men men den handlar mer om hur man förbättrar och trimmar än hur det fungerar. Sök på nätet så kommer du långt, hoppas att du gillar att läsa på engelska!
Eller så köper du en Honda Monkey eller någon kinakopia, och köper kompressor till den, de säljs i färdiga kit och är enkla att montera, alltid en början