TURBO

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Rlias
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 november 2014, 19:48

TURBO

Inlägg av Rlias »

Har alltid varit imponerad av folk som bygger turbo på moppe :D men har några grejer jag undrar:
-Går det att göra på luftkyldcylinder?
-Var får dom sina turbos ifrån?
-Funkar 2läppars membran eller är det 4läppars som gäller?
-Alu eller gjutjärn? (Gjutjärn tåligare-alu kallare)
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 863
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Re: TURBO

Inlägg av TheAndersson »

Rlias skrev:Har alltid varit imponerad av folk som bygger turbo på moppe :D men har några grejer jag undrar:
-Går det att göra på luftkyldcylinder?
-Var får dom sina turbos ifrån?
-Funkar 2läppars membran eller är det 4läppars som gäller?
-Alu eller gjutjärn? (Gjutjärn tåligare-alu kallare)
Du kan kolla med ggaabbe. Han är själv inne på denna tanken, så han har nog en del svar.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
Rlias
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 november 2014, 19:48

Inlägg av Rlias »

Var hittar jag denne ggaabbe?
Användarens profilbild
Nojjan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 19 maj 2014, 15:13
Ort: Hassela

Inlägg av Nojjan »

Kolla inte mitt Slider Projekt vetja ;)
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Re: TURBO

Inlägg av Snowtiger »

Rlias skrev:Har alltid varit imponerad av folk som bygger turbo på moppe :D men har några grejer jag undrar:
-Går det att göra på luftkyldcylinder?
-Var får dom sina turbos ifrån?
-Funkar 2läppars membran eller är det 4läppars som gäller?
-Alu eller gjutjärn? (Gjutjärn tåligare-alu kallare)
1. Tror inte det spelar någon roll.
2. Det är ju och kolla på bilskrott men det finns små anpassade till motorcyklar.
3. :?
4. :?

Kolla med boostbusters dem kanske är snälla och svarar på dina frågor. Dem har nog en jävla koll tror jag.
Brum, Brum.
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Tveksamt att det går med luftkylt då det blir betydligt varmare, så vattenkylt är nog att föredra. Du kan söka på boostbusters här på forumet tror jag och läsa deras reportage
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
Rlias
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 november 2014, 19:48

Re: TURBO

Inlägg av Rlias »

Snowtiger skrev:
Rlias skrev:Har alltid varit imponerad av folk som bygger turbo på moppe :D men har några grejer jag undrar:
-Går det att göra på luftkyldcylinder?
-Var får dom sina turbos ifrån?
-Funkar 2läppars membran eller är det 4läppars som gäller?
-Alu eller gjutjärn? (Gjutjärn tåligare-alu kallare)
1. Tror inte det spelar någon roll.
2. Det är ju och kolla på bilskrott men det finns små anpassade till motorcyklar.
3. :?
4. :?

Kolla med boostbusters dem kanske är snälla och svarar på dina frågor. Dem har nog en jävla koll tror jag.
Okej tack!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

på en bil är ju en turbo både olje och vattenkyld så det krävs någon form av kylning och smörjning.
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Om vi säger såhär - måste du fråga hur man gör, så klarar du inte av det. ;)
Användarens profilbild
Rlias
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 november 2014, 19:48

Inlägg av Rlias »

Rexxy skrev:Om vi säger såhär - måste du fråga hur man gör, så klarar du inte av det. ;)
Man måste ju börja någonstans? ;) Men har inte riktigt tänkt att bygga, kanske nästa vinter men vi får se.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Rexxy skrev:Om vi säger såhär - måste du fråga hur man gör, så klarar du inte av det. ;)
rexxy satte huvudet på spiken.

av å dömma av dina frågor så börjar du i fel ände. lär dig först hur en tvåtakts motor funkar på djupet innan du ger dig in på detta :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Rlias skrev:Man måste ju börja någonstans?
Givetvis måste man det! Men turbo på en liten tvåtaktsmotor är inte "att börja", det är såna idiotprojekt man ger sig på när man kan allt annat och behöver en riktigt tuff utmaning. Andra sorters tokstollar bestiger Mount Everest, simmar över engelska kanalen, cyklar till Kina och sånt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

har en 16T liggandes om du vill ha sprängd motor och laddet vid 20k rpm :wink: :wink: :wink:
Användarens profilbild
fruktigkaka
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 3 maj 2014, 19:13
Ort: gävle

Inlägg av fruktigkaka »

känner en kille som sa att han skulle bygga turbo på sin moppe , frågade om man sätter turbon före eller efter expansionskammaren hans svar va : det spelar väl fan ingen roll vart i avgasröret turbon går . Men visst måste man sätta den efter expansionkammaren , om man sätter den före borde ju allt bli fucked up med tanke att det finns pulserna som gör så att färskgaserna hålls kvar i cylindern och inte åker ut i röret direkt
speedfight 2 ac
Setup :
airsal 70cc sport
Urpluggat orginalrör
16,5mm mikuni moddat på orginal insug
sportluftfilter (+10 hk)
biltema bakdäck
sf 1 framkåpa ( +15 kmh för mindre luftmotstånd )
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

gilerahjärnan skrev:har en 16T liggandes om du vill ha sprängd motor och laddet vid 20k rpm :wink: :wink: :wink:
En 16T lär snarare minska kraften än öka den.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
ggaabbe
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 24 juli 2014, 00:48
Ort: Lund

Inlägg av ggaabbe »

Du kan ha vilken cylinder du vill i stort sätt, ju mer effekt motorn har som sugmotor desto lättare blir det att få laddtryck eftersom flödet igenom motorn är bättre ju mer effekt man har. Turbon är inte så noga var du tar den ifrån men storleken är viktig, den ska vara mycket större än vad man tror.

Om du är seriös och vill prova och har tillgång till billig turbo, oljepump och allt annat som behövs så läs alla artiklar BoostBusters har lagt upp på TSR om deras AM6 turbobygge och förstå hur gasväxlingen i en 2takt funkar så kommer du inte ha lika många frågor sen :D
Användarens profilbild
Rlias
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 november 2014, 19:48

Inlägg av Rlias »

ggaabbe skrev:Du kan ha vilken cylinder du vill i stort sätt, ju mer effekt motorn har som sugmotor desto lättare blir det att få laddtryck eftersom flödet igenom motorn är bättre ju mer effekt man har. Turbon är inte så noga var du tar den ifrån men storleken är viktig, den ska vara mycket större än vad man tror.

Om du är seriös och vill prova och har tillgång till billig turbo, oljepump och allt annat som behövs så läs alla artiklar BoostBusters har lagt upp på TSR om deras AM6 turbobygge och förstå hur gasväxlingen i en 2takt funkar så kommer du inte ha lika många frågor sen :D
OKej, var kan jag lära mig om gasväxling då? :)
Användarens profilbild
ggaabbe
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 24 juli 2014, 00:48
Ort: Lund

Inlägg av ggaabbe »

Rlias skrev:
ggaabbe skrev:Du kan ha vilken cylinder du vill i stort sätt, ju mer effekt motorn har som sugmotor desto lättare blir det att få laddtryck eftersom flödet igenom motorn är bättre ju mer effekt man har. Turbon är inte så noga var du tar den ifrån men storleken är viktig, den ska vara mycket större än vad man tror.

Om du är seriös och vill prova och har tillgång till billig turbo, oljepump och allt annat som behövs så läs alla artiklar BoostBusters har lagt upp på TSR om deras AM6 turbobygge och förstå hur gasväxlingen i en 2takt funkar så kommer du inte ha lika många frågor sen :D
OKej, var kan jag lära mig om gasväxling då? :)
Boken som BoostBusters har är bäst men den kostar 800, Graham Bells bok om 2takt är också bra men men den handlar mer om hur man förbättrar och trimmar än hur det fungerar. Sök på nätet så kommer du långt, hoppas att du gillar att läsa på engelska! :)
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Eller så köper du en Honda Monkey eller någon kinakopia, och köper kompressor till den, de säljs i färdiga kit och är enkla att montera, alltid en början :)
Skriv svar