swagsta skrev:Hört att man måste dreva om växellåda? Kan någon hitta vilka drev man ska ha och var man kan köpa, eller om man ska köpa planetväxel!
De drevstorlekar som skulle behövas för att ge tillräckligt låg utväxling skulle antagligen få såna storlekar att dom i praktiken blir omöjliga att använda. Det ena blir sannolikt så stort att det inte får plats inne i växellådan, och då är det liksom kört...
Planetväxel eller annan lösning "utanför" växellådan är sannolikt nödvändig, men sannolikt dyrt och/eller opålitligt och svårbyggt.
swagsta skrev:Den ska gå 30km/h (3km/h +/-) på 5500 varv
Nej, den ska, enligt beräkningarna (baserat på motorvarv, utväxling och hjuldiameter), gå MAX 30km/h vid motorns maxeffektsvarvtal - om beräkningen säger något över 30 så blir den underkänd redan där (däremot får den toppa långt under 30 utan problem - oönskat men godkänt). Vid den faktiska provkörningen ska däremot upp till 33km/h godkännas.
Det finns många och bra anledningar till att man sällan bygger A-traktor av FWD-bilar, det är svårt att få till en vettig lösning på nerväxlingen. Sedan är ju traktorn per definition i grunden tänkt att vara ett dragfordon och FWD är rätt långt ifrån optimalt till det...
Om du inte har MYCKET goda skäl att använda just en sån bil skulle jag rekommendera valfri RWD-bil (eller i vissa fall 4WD med lågväxel) istället.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.