hej jag skal ha nya drev till min Rieju och kan inte hitta samma drev som pasa ihop och vill bara höra om man kan blanda i ihop drev som skal ha 420 kedja och drev som skal ha 415 kedja
Det verkar finnas olika drev men mer vågar jag inte svara på prova en 420 kedja den är bredare än en 415 kedja det där med dreven vågar jag inte svara på.
G-son skrev:420 kedja & drev är bredare än 415 (6,35 vs 4,76mm drevtjocklek), i övrigt lika. 420 kedja fungerar på 415 drev, men det är inte rätt...
lånar tråden lite
hur vet man om man har 420 eller 428 på kedjan vad ska man mäta för något
420,428,520 osv är olika "tjocklekar"/kraftiga kedjor, 420 eller 415 sitter ofta på mopeder, 428 på lätt mc och 520 brukar sitta på div 250 crossar/enduro..
Du ska ha 420, du kan INTE köra med 428 eller 415 på 420 drev.
G-son skrev:420 kedja & drev är bredare än 415 (6,35 vs 4,76mm drevtjocklek), i övrigt lika. 420 kedja fungerar på 415 drev, men det är inte rätt...
lånar tråden lite
hur vet man om man har 420 eller 428 på kedjan vad ska man mäta för något
420,428,520 osv är olika "tjocklekar"/kraftiga kedjor, 420 eller 415 sitter ofta på mopeder, 428 på lätt mc och 520 brukar sitta på div 250 crossar/enduro..
Du ska ha 420, du kan INTE köra med 428 eller 415 på 420 drev.
men hur vet jag att jag har 420 drev och nt 428 vad är måtten på en 420 eller 428 kedja så jag kan kolla
edvib skrev:
lånar tråden lite
hur vet man om man har 420 eller 428 på kedjan vad ska man mäta för något
420,428,520 osv är olika "tjocklekar"/kraftiga kedjor, 420 eller 415 sitter ofta på mopeder, 428 på lätt mc och 520 brukar sitta på div 250 crossar/enduro..
Du ska ha 420, du kan INTE köra med 428 eller 415 på 420 drev.
men hur vet jag att jag har 420 drev och nt 428 vad är måtten på en 420 eller 428 kedja så jag kan kolla
Du har med störta sannolikhet 420. 99% säker på det.. Alla moppar som jag har hört talas om har det, min dt125 har 428. Man ser att den är mycket grövre.
edvib skrev:
lånar tråden lite
hur vet man om man har 420 eller 428 på kedjan vad ska man mäta för något
420,428,520 osv är olika "tjocklekar"/kraftiga kedjor, 420 eller 415 sitter ofta på mopeder, 428 på lätt mc och 520 brukar sitta på div 250 crossar/enduro..
Du ska ha 420, du kan INTE köra med 428 eller 415 på 420 drev.
men hur vet jag att jag har 420 drev och nt 428 vad är måtten på en 420 eller 428 kedja så jag kan kolla
"420" = 6,2 mm
"428" = 7,9 mm"
mät bredden på "innerlänkarna" där drevets kugg går in i.
Jakzu skrev:420,428,520 osv är olika "tjocklekar"/kraftiga kedjor, 420 eller 415 sitter ofta på mopeder, 428 på lätt mc och 520 brukar sitta på div 250 crossar/enduro..
Du ska ha 420, du kan INTE köra med 428 eller 415 på 420 drev.
men hur vet jag att jag har 420 drev och nt 428 vad är måtten på en 420 eller 428 kedja så jag kan kolla
"420" = 6,2 mm
"428" = 7,9 mm"
mät bredden på "innerlänkarna" där drevets kugg går in i.
Matlock skrev:Lånar tråden lite. Vad behövs för att byta upp till 428 kedja? Räcker det med ett nytt drevkit som är i storlek 428 eller behövs något annat bytas?
Samt finns det några fördelar med att byta? Vad finns det att tjäna på det?
Ja det går att byta, så länge infästningarna av dreven fungerar ihop med baknav och utgående axel på växellådan.
Om det finns någon fördel.. Kör du über hüper och kör av din 420 kedja kanske det kan vara bra med 428, annars spelar det ingen roll.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
den går fortare med grövre kedja då den grövre kedjan klarar av att föra över mera hästkrafter och newtonmeter, samma sak om man sätter dit dubbla drev och dubbla kedjor samt längre grövre bensinslang den går fortare