Mina skruvar till röret som sitter in i cylindern lossnar lär jag har varit ute och kört i ungefär 30minuter. Drar åt dem ganska åt och de båda sitter med en bricka framför.
Varför lossnar dem?
Nixxen skrev:Mina skruvar till röret som sitter in i cylindern lossnar lär jag har varit ute och kört i ungefär 30minuter. Drar åt dem ganska åt och de båda sitter med en bricka framför.
Varför lossnar dem?
Har märkt av detta problem åtskilliga gånger, oftast när det handlar om ett ganska stort och tungt avgasrör som bara sitter fast i cylindern och ljuddämparen (eller liknande). Det som händer är helt enkelt att röret rör sig ganska mycket p.g.a. ojämnheter i vägen (ett stort tungt avgasrör är en rejäl hävstång som bryter alldeles för mycket i det lilla fästet mot cylindern!), och skruvarna kommer loss då.
På t.ex. Derbi Senda har främre delen av avgasröret ett fäste som skruvas fast i ramen bakom expansionskammaren, om man struntar i att skruva fast det fästet kan man lätt få problem med att skruvarna i cylindern lossnar. Detta fästet är till för att hålla praktiskt taget hela rörets vikt, medan fästet på cylindern bara ska hålla fast röret så det håller tätt.
Med andra ord: Steg ett är att se till att röret sitter fast stadigt i alla fästen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Kom ihåg bara att inte spänna muttrarna när cylindern är varm, detta misstaget gjorde jag förr när röret vibrerade loss, och nu måste jag kladda på gänglåsning , gängtejp, brickor, ny skruv en gång i månaden för att de ska bli tyst o sitta fast