Kan jag montera denna rostiga cylinder?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Hjul
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 2 januari 2014, 23:26

Kan jag montera denna rostiga cylinder?

Inlägg av Hjul »

Tja! Undrar om jag kan montera denna cylinder på min crossmoped? Eller behöver jag ta bort rosten?

Bild http://gyazo.com/2eb75f004eb524aa02d2eb2a5551b07d.png
Max99
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 september 2013, 18:42
Ort: Alingsås

Inlägg av Max99 »

Så länge cylinderloppet ser fint ut så tror jag inte att det ska vara några problem, men inte säker :roll: .
Harre gött :)
Derbi is tha shit ^^
BondenUndercover
Elmoped
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 september 2014, 18:46
Ort: STORSTAN

Inlägg av BondenUndercover »

kolla bara så att cylinderloppen är fina och det inte är några större repor i cylindern. Det bästa hade ju varit försöka ta bort så mycket rost som möjligt, annars pumpas det ju runt i kylsystemet, vilket inte är jättebra.
fullt ös körkortslös!
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 2 januari 2014, 23:26

Inlägg av Hjul »

Max99 skrev:Så länge cylinderloppet ser fint ut så tror jag inte att det ska vara några problem, men inte säker :roll: .
Harre gött :)
Jag tror som du. Någon som kan bekräfta att denna kille har rätt? :)
BondenUndercover skrev:kolla bara så att cylinderloppen är fina och det inte är några större repor i cylindern. Det bästa hade ju varit försöka ta bort så mycket rost som möjligt, annars pumpas det ju runt i kylsystemet, vilket inte är jättebra.
Inga repor i cylinderloppet. Dock har jag svårt att tro att det skulle göra något med repor i kylkanalen eller övriga ställen på cylindern.

Tror inte rosten kommer lossna så lätt eftersom jag sandpapprat i princip så mycket jag kan på de ställena jag kommit åt, så jag tror inte det är möjligt att lösa bitar lossnar. Har även sköljt ur med varmvatten några ggr så men då började rostfärgen färga av sig i vattnet. Och när den torkade hade rosten spridit ut sig mer eftersom vattnet förflyttar rostfärgen. Är det nån större fara att den färgar vattnet eller är det lugnt så länge inte rostbitar kan lossna?

Mvh! :)
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Hjul skrev:
Max99 skrev:Så länge cylinderloppet ser fint ut så tror jag inte att det ska vara några problem, men inte säker :roll: .
Harre gött :)
Jag tror som du. Någon som kan bekräfta att denna kille har rätt? :)
BondenUndercover skrev:kolla bara så att cylinderloppen är fina och det inte är några större repor i cylindern. Det bästa hade ju varit försöka ta bort så mycket rost som möjligt, annars pumpas det ju runt i kylsystemet, vilket inte är jättebra.
Inga repor i cylinderloppet. Dock har jag svårt att tro att det skulle göra något med repor i kylkanalen eller övriga ställen på cylindern.

Tror inte rosten kommer lossna så lätt eftersom jag sandpapprat i princip så mycket jag kan på de ställena jag kommit åt, så jag tror inte det är möjligt att lösa bitar lossnar. Har även sköljt ur med varmvatten några ggr så men då började rostfärgen färga av sig i vattnet. Och när den torkade hade rosten spridit ut sig mer eftersom vattnet förflyttar rostfärgen. Är det nån större fara att den färgar vattnet eller är det lugnt så länge inte rostbitar kan lossna?

Mvh! :)
Om cylinderloppet är som det skall så är cylindern fullt duglig.

Rostfärgen spelar ingen roll då det inte kan skada kylsystemet men om flagor/korn lossnar kan vattenpumpen skära sig om man har otur. Använd kemikalier för att få bort så mycket av rosten som är möjligt. Jag använder Bräkleen till typ allting och det fungerar i alla lägen för mig. Rekommenderar det till dig också om det finns hemma.
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 2 januari 2014, 23:26

Inlägg av Hjul »

GurkMarmelad skrev:
Hjul skrev:
Max99 skrev:Så länge cylinderloppet ser fint ut så tror jag inte att det ska vara några problem, men inte säker :roll: .
Harre gött :)
Jag tror som du. Någon som kan bekräfta att denna kille har rätt? :)
BondenUndercover skrev:kolla bara så att cylinderloppen är fina och det inte är några större repor i cylindern. Det bästa hade ju varit försöka ta bort så mycket rost som möjligt, annars pumpas det ju runt i kylsystemet, vilket inte är jättebra.
Inga repor i cylinderloppet. Dock har jag svårt att tro att det skulle göra något med repor i kylkanalen eller övriga ställen på cylindern.

Tror inte rosten kommer lossna så lätt eftersom jag sandpapprat i princip så mycket jag kan på de ställena jag kommit åt, så jag tror inte det är möjligt att lösa bitar lossnar. Har även sköljt ur med varmvatten några ggr så men då började rostfärgen färga av sig i vattnet. Och när den torkade hade rosten spridit ut sig mer eftersom vattnet förflyttar rostfärgen. Är det nån större fara att den färgar vattnet eller är det lugnt så länge inte rostbitar kan lossna?

Mvh! :)
Om cylinderloppet är som det skall så är cylindern fullt duglig.

Rostfärgen spelar ingen roll då det inte kan skada kylsystemet men om flagor/korn lossnar kan vattenpumpen skära sig om man har otur. Använd kemikalier för att få bort så mycket av rosten som är möjligt. Jag använder Bräkleen till typ allting och det fungerar i alla lägen för mig. Rekommenderar det till dig också om det finns hemma.
I och för sig så lossnar det lite korn/flagor när jag stryker sandpapper mot ytan och det kanske ger samma effekt när cylindern blir varm?

Googlade "bräkleen" nu och det ser ut som nån bromsrengörare. Är det säkert att den kan ta bort rost? Jag har testat 556 och det känns som det är lite samma stuk som den du rekommenderade. 556 funkade inte jättebra dock, hade hela kylkanalen uppfylld med 556 över natten och det hjälpte inte mycket alls.
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Hjul skrev:
GurkMarmelad skrev:
Hjul skrev: Jag tror som du. Någon som kan bekräfta att denna kille har rätt? :)
Inga repor i cylinderloppet. Dock har jag svårt att tro att det skulle göra något med repor i kylkanalen eller övriga ställen på cylindern.

Tror inte rosten kommer lossna så lätt eftersom jag sandpapprat i princip så mycket jag kan på de ställena jag kommit åt, så jag tror inte det är möjligt att lösa bitar lossnar. Har även sköljt ur med varmvatten några ggr så men då började rostfärgen färga av sig i vattnet. Och när den torkade hade rosten spridit ut sig mer eftersom vattnet förflyttar rostfärgen. Är det nån större fara att den färgar vattnet eller är det lugnt så länge inte rostbitar kan lossna?

Mvh! :)
Om cylinderloppet är som det skall så är cylindern fullt duglig.

Rostfärgen spelar ingen roll då det inte kan skada kylsystemet men om flagor/korn lossnar kan vattenpumpen skära sig om man har otur. Använd kemikalier för att få bort så mycket av rosten som är möjligt. Jag använder Bräkleen till typ allting och det fungerar i alla lägen för mig. Rekommenderar det till dig också om det finns hemma.
I och för sig så lossnar det lite korn/flagor när jag stryker sandpapper mot ytan och det kanske ger samma effekt när cylindern blir varm?

Googlade "bräkleen" nu och det ser ut som nån bromsrengörare. Är det säkert att den kan ta bort rost? Jag har testat 556 och det känns som det är lite samma stuk som den du rekommenderade. 556 funkade inte jättebra dock, hade hela kylkanalen uppfylld med 556 över natten och det hjälpte inte mycket alls.
Jag hade aldrig kört med en sådan rostig cylinder iaf.
Har inte riktigt testat bräkleen på rost men det fungerar till allt möjligt.
Ja, det är en bromsrengörare och den tar riktigt bra på massa skit och äckel. Jag använde bräkleen till att rengöra min cylinder till 125'an och den blev skinande ren!
FÖRE:
Bild

EFTER:
Bild
Bild
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

GurkMarmelad skrev: Jag hade aldrig kört med en sådan rostig cylinder iaf.
Har inte riktigt testat bräkleen på rost men det fungerar till allt möjligt.
Ja, det är en bromsrengörare och den tar riktigt bra på massa skit och äckel. Jag använde bräkleen till att rengöra min cylinder till 125'an och den blev skinande ren!
Du har dock en aluminiumcylinder, de är lite skillnad. Räcker med att rugga av med stålborste så ser den ny ut.

Som alla redan sagt, ser cylinderloppet bra ut är det lugnt. Har du lite ytrost i loppet kan du ta fint sandpapper och putsa bort det, typ 800-1200 papper.

Om du kan pilla bort flagor i kylmanteln med fingret, då är det kanske lite väl grov rost. Lossnar de lite när du drar med sandpapper är det ingen fara, och vattenpumpen klarar av lite skit. Kör du en vända med kylvätska så drar den åt sig mycket av skiten, så kan du byta den efter några mil så håller den sig nog fräsch.

Vill du prompt bli av med rosten kan du köpa riktig rostlösare ( inte 5-56/ wd-40) eller blanda ihop en egen med citronsyra och vatten. Fyll upp kylmanteln med citronsyralösning under natten och spola ur dagen efter så är det mesta av rosten borta
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 2 januari 2014, 23:26

Inlägg av Hjul »

GurkMarmelad skrev: Jag hade aldrig kört med en sådan rostig cylinder iaf.
Har inte riktigt testat bräkleen på rost men det fungerar till allt möjligt.
Ja, det är en bromsrengörare och den tar riktigt bra på massa skit och äckel. Jag använde bräkleen till att rengöra min cylinder till 125'an och den blev skinande ren!
Jag tror "Bräkleen" har liknande egenskaper som 556, eftersom det är samma märke och 556 funkade inte, så det är nog ingen idé att testa den eftersom jag inte har den hemma ändå. Behöver någon riktig rostrengörare i form av spray. Använda ett "lödder" man kletar på men det hjälpte heller inte jättemycket. Var väldigt svårt att få bort det.
bensinskalle skrev: Du har dock en aluminiumcylinder, de är lite skillnad. Räcker med att rugga av med stålborste så ser den ny ut.

Som alla redan sagt, ser cylinderloppet bra ut är det lugnt. Har du lite ytrost i loppet kan du ta fint sandpapper och putsa bort det, typ 800-1200 papper.

Om du kan pilla bort flagor i kylmanteln med fingret, då är det kanske lite väl grov rost. Lossnar de lite när du drar med sandpapper är det ingen fara, och vattenpumpen klarar av lite skit. Kör du en vända med kylvätska så drar den åt sig mycket av skiten, så kan du byta den efter några mil så håller den sig nog fräsch.

Vill du prompt bli av med rosten kan du köpa riktig rostlösare ( inte 5-56/ wd-40) eller blanda ihop en egen med citronsyra och vatten. Fyll upp kylmanteln med citronsyralösning under natten och spola ur dagen efter så är det mesta av rosten borta
Jag har tagit bort så mycket rost jag kan i princip. Det är ställen jag inte kommer åt som fortfarande är rostiga och det är det jag oroar mig lite för.

Vill helst inte skruva av cylindern när jag monterat den igen, eftersom jag planerar att sälja moppen.

Funkar denna citronsyran i form av att man blandar med vatten? http://gyazo.com/418a68eefb204d103dfa09fa945ef8fc
Skriv svar