bromsarna funkar ej

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
suzukiwheelier
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 602
Blev medlem: 10 april 2012, 13:50
Ort: vasa,finland

bromsarna funkar ej

Inlägg av suzukiwheelier »

hej, har ett problem med min gilera rcr, får inte bakbromsen att ta hur jag än gör, har ny bromspump,ny slang och nya bromsklossar och har slipat bromskolvarna med 2000p sandpapper och smörjt in dom med koppar pasta och lagt dom i ''rätt läge'' alltså typ 1cent ut och bytt alla tätningar i bromsoket, har även bromspedalen så den har glapp så den får ner olja ner till pumpen och hur jag än luftar dom får jag dem inte att ta nåt, satt och luftade dem i 1 timme och prövade med en luftar en gång och fick kolvarna att röra sig fram och tillbaka typ 2mm....
Har snackat med farsan som är bilmekaniker, han fattar ingenting, min lärare (går till fordons mekaniker) kunde inte heller förstå hur det inte funkade han sa att jag skulle lägga nya koppar brickor men får först dem imrn, men tätade in banjobultarna med silikontätning så länge men funka inte heller.... Så om nån här förstår är jag väldigt tacksam...
Gasres97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 184
Blev medlem: 17 november 2013, 21:09
Ort: Partille

Inlägg av Gasres97 »

Man får aldrig smörja in en bromskolv med något annat än bromsvätska eller med görlingfett. Satt där har du en grej du kan åtgärda. På vilket sätt gör du när du luftar?
Användarens profilbild
suzukiwheelier
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 602
Blev medlem: 10 april 2012, 13:50
Ort: vasa,finland

Inlägg av suzukiwheelier »

Gasres97 skrev:Man får aldrig smörja in en bromskolv med något annat än bromsvätska eller med görlingfett. Satt där har du en grej du kan åtgärda. På vilket sätt gör du när du luftar?
Luftar som man ska göra ;) och kopparpastan är gjord för att läggas på bromskolvar
Andyfredrikzzon
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 april 2012, 18:24

Inlägg av Andyfredrikzzon »

Har du testat att spruta in bromsvätska i nippeln i oket?
Funkade för mig när inte min frambroms funkade. :)
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Har samma problem på min DT, har tamefan provat allt, och allt är i skick, farsan som har en egen verkstad fattar inte heller vad som kan va fel, har provat med hans trycklufts-luftare, men inte fan funkade det heller, blir aldrig nåt tryck i systemet :?

Men ska prova spruta in vätskan från oket o se om det blir bättre
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

hej.

koppar mot aluminium kommer att göra så aluminiumen oxiderar och kolvarna kommer att sitta som berget om ett tag.

man användre ALDRIG ALDRIG annat än broms fett ett rött fet som är gummi baserat eller bromsvätska på packningarna ett bromssysten. packningarna tål ingen oljebaserad smörja oavsett vad den heter.

koppar pasta kan du ha på sidorna av broms paddsen och på baksidan paddsen mot kolvens tryckyta.


den som har sagt detta om koppar pasta på bromskolvar har ljugit för dej.



Att lufta bakbromsen är inte lätt, öppna först bajo skruven som sitter i slangen mot bromsoket, låt bromsvätskan RINNA ned så all luft försvinner ur slangen innan ni försöker lufta,, det står alltid en luftblåsa i slangen mot oket som inte försvinner förän banjoskruven lossas.



mvh
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Tog nån liten flaska med ett smalt plåtrör som satt fast i korken och fyllde med bromsvätska och satte ner munstycket i vätskebehållaren och klämde samtidigt som jag öppnade luftningsnippeln och då började det spotta ut vätska och luft tills det bara kom lite vätska och nu började bromsarna ta igen :)
Användarens profilbild
suzukiwheelier
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 602
Blev medlem: 10 april 2012, 13:50
Ort: vasa,finland

Inlägg av suzukiwheelier »

har redan fått lagat det :)
Användarens profilbild
suzukiwheelier
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 602
Blev medlem: 10 april 2012, 13:50
Ort: vasa,finland

Inlägg av suzukiwheelier »

moddlaren skrev:hej.

koppar mot aluminium kommer att göra så aluminiumen oxiderar och kolvarna kommer att sitta som berget om ett tag.

man användre ALDRIG ALDRIG annat än broms fett ett rött fet som är gummi baserat eller bromsvätska på packningarna ett bromssysten. packningarna tål ingen oljebaserad smörja oavsett vad den heter.

koppar pasta kan du ha på sidorna av broms paddsen och på baksidan paddsen mot kolvens tryckyta.


den som har sagt detta om koppar pasta på bromskolvar har ljugit för dej.



Att lufta bakbromsen är inte lätt, öppna först bajo skruven som sitter i slangen mot bromsoket, låt bromsvätskan RINNA ned så all luft försvinner ur slangen innan ni försöker lufta,, det står alltid en luftblåsa i slangen mot oket som inte försvinner förän banjoskruven lossas.



mvh
varför står det på den då att det är gjort att smörja bromskolvar? och den rekommenderades till bromskolvar där jag köpte den? ;)

och jag vet hur man luftar men tack ändå :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Ge oss gärna namn på produkten, vem som tillverkar & säljer den o.s.v. Precis som Moddlaren säger låter det helt galet - och om du tänker efter ser du säkert ett problem eller två med att använda metallspån som smörjmedel... :roll:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

hej

koppar pasta aluminium pasta tenn paste silver pasta mollycote osv osv

alla dessa innehåller malda mettalpartiklar som är för att förhindra att olika metaller oxiderar fast mot varandra.

Koppar är en ädlare metal än aluminium vilket gör att kopparen äter upp aluminiumen det kallas galvanisk ström, alla dessa pastor har en olja som bärmedel.


broms tätningar är av ett material som skall tåla ALKOHOL inte olja har man oljebaserad smörjmedel på broms tätningar sväller dessa och då går kolven trögt o bromsarna hänger sig.

i ditt fall så både oxiderar bromsoket och tätningarna sväller såsmåningom
vilket gör att du troligen får byta bromsskiva och bromsok.


På din tub med kopparpasta står det för bromsar??

eller står det UTFÖRLIGT att det är till bromsKOLVAR??

för står det att det är till BROMSKOLVAR vill jag gärna ha namnet så skall jag ringa upp det företaget och kolla med dom, jag är certifierad flygmekaniker o har ALDRIG hört detta innan.


Jag skulle tro att det står TILL BROMSAR det innebär att smörja sidorna av bromskossen o baksidan för att slippa att det blir bromsvibrationer o med detta att bromsarna skriker.


mvh
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Ja jag kan inget annat än instämma. Kopparpasta på kolvarna är fel på alla sätt. Det kan omöjligt vara konventionell kopparpasta om den är ämnad som smörjmedel för kolvarna.

För övrigt ska man egentligen inte smörja kolvarna öht. Lite på tätningen skadar inte, men i övrigt ska kolven vara torr. Oken på hojar och mopeder har i regel ingen dammtätning. All skit som oket utsätts för fastnar därför i eventuellt smörjmedel och det förvärrar bara smutsansamlingen. Måste man smörja för att kolven ska glida är det något annat som är fel.

Får du inte luftningen att lira, skruva loss oket och häng upp det så högt du kan så att all luft vandrar uppåt. Börja sedan pumpa vätska med bromscylindern. Annars kan du göra tvärtom, lägga oket på golvet och trycka in vätska genom luftnippeln. Det är en inte helt ovanlig metod när man ska fylla upp frambromsen, då luftbubblorna bara vandrar uppåt i bromsledningen när man står och pumpar.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar