Anti Tjuvkoppling?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

O1iver
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 juli 2012, 12:43

Anti Tjuvkoppling?

Inlägg av O1iver »

Tja TSR! Igår så va några pundare ute och försökte sno min moppe medans jag var och gymma. Men min kompis gick fram till dem och bad dem dra medans hon ringde mig så dem drog därifrån. Sökte runt lite på internet hur svårt det var att tjuvkoppla Derbi Sendor och läste någonstans att deras elschema är relativt säker. Men kom nyss hem och skulle prova hur svårt det egentligen var, Följde sladdarna från "u know what" och drog ut en jävla kabel så vips funkar den utan nyckel, riktigt besviken faktiskt (Roligt att pundarna har 0 iq, tog 2 min). Så min idé är nu att gå ut försöka fixa något anti-tjuvkoppling lås på något sätt. Några tips? har tänkt att löda fast kablarna som jag kopplade ut, men vill även lösa ihop den med tändlåset på något sätt så att den måste vara i läge "2".

Har ni några idéer eller har gjort något liknande förr o kan ge lite tips, eller ska jag bara låsa fast moppen med godkända lås och låta dem sno den, så får jag försäkrings pengar, (ändå tänkt att sälja den :I)

Sorry för all särskrivning ^^

EDIT: Styrlåset var fortfarande helt, vet inte om dem visste att man var tvungen att knäcka det eller hade tänkt att göra det efter dom hade fått igång den.. :shock:
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Jag brukar ta bort tändhatten, funkar alltid, sällan att nån går runt med tändhatt så de e bombsäkert :)
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Som Emil säger, Mycket sällan folk går runt med tändhatt på sig, det är i stortsett det enda du kan göra som är "enkelt.

det du ska göra om du är iväg länge, är att lägga lite papper i tändhatten, om dom då lyckas stjäla den kommer dom aldrig kolla om det är papper i tändhatten. finns många olika sätt.

är du riktigt jävlig så kan du ju göra så att gasen är hängd på fullt, om dom då lyckas starta så får dom en jävla panik.

Det bästa är såklart att dom ser att dom aldrig kommer få igång moppen, på crossmoppar ser man ganska lätt om man har tagit med sig tändhatten.

Mvh
Användarens profilbild
Fillew97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 augusti 2013, 18:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Fillew97 »

Koppla in en switch så att moppen inte starta även fast du har nyckel in/tjuvkoppling on
Du är ful, jag är full men imorgon är jag nykter :D
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Moppe med batteri? I så fall kan du ganska enkelt med ett relä koppla så matningen till tändningen från generatorn är bortkopplad om tändningen inte är på. Nackdelen är att med tomt batteri går inte moppen få igång (eller kräver en sjuj*vla rullstart)...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
O1iver
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 juli 2012, 12:43

Inlägg av O1iver »

Riktigt grymm idé med tändhatten ;I Dock så vet jag inte om jag orkar sitta och mecka med tändhatten varje gång jag ska någonstans x')

Jag tänkte mer på att kunna fixa någon gömd switch som kopplas till strömen som går till CDI? Skulle det funka eller är jag helt uta och cyklar? ^^

Batteriet är värdelöst, laddas upp när jag kör men står den i 2 dagar så är det dött igen..
Shrink
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 december 2013, 20:46

Inlägg av Shrink »

Borde väl gå att förlänga kabeln från tändningslåset med någon mörk kabel och ta bort sockerbiten. Gömmer du den då på nått muppat sätt utmed ramen och gärna med någon annan viktig kabel, så måste tjuven alltså bestämma sig vilken han ska klippa om han hittar båda, klipper han då fel kommer han inte få igång den.
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 774
Blev medlem: 6 januari 2013, 17:59
Ort: whop whop

Inlägg av Thoz3 »

Shrink skrev:Borde väl gå att förlänga kabeln från tändningslåset med någon mörk kabel och ta bort sockerbiten. Gömmer du den då på nått muppat sätt utmed ramen och gärna med någon annan viktig kabel, så måste tjuven alltså bestämma sig vilken han ska klippa om han hittar båda, klipper han då fel kommer han inte få igång den.
du behöver ju bara sätta en switch på den jord kabeln som går från cdin
Bild
Skriv svar