Rieju RRX Varar inte ut

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

KevinOT
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 september 2014, 10:56

Rieju RRX Varar inte ut

Inlägg av KevinOT »

Som titeln säger..
Min Rieju RRX 08 varvar inte ut med högvarvigt rör sedan cylindern bytet.

Setup;
Barikit 50cc Cylinder
Turbokit New High Quality
Sportluft Filter (Biltema)
Original förgasare med höjt munstycke

Den har gått helt perfekt innan jag bytte cylindern men nu efter bytet så varvar den upp som den ska men lite sakta på 1,2 & 3;ans växel men så fort jag växlar över till 4an så orkar den inte redigt och även i nedförsbackar så vägrar den gå över ett visst varvtal så den kommer aldrig upp i varv så effekten kommer inte.
Har video på att, om någon vill sätta sig in i att och vill höra det.

Har inte en direkt aning om vad felet kan vara, så alla som har minsta lilla tanke om att är uppskattat för tillfälligt!

Mvh Kevin
wannabefjortis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 152
Blev medlem: 2 juni 2013, 21:17

Re: Rieju RRX Varar inte ut

Inlägg av wannabefjortis »

KevinOT skrev:Som titeln säger..
Min Rieju RRX 08 varvar inte ut med högvarvigt rör sedan cylindern bytet.

Setup;
Barikit 50cc Cylinder
Turbokit New High Quality
Sportluft Filter (Biltema)
Original förgasare med höjt munstycke

Den har gått helt perfekt innan jag bytte cylindern men nu efter bytet så varvar den upp som den ska men lite sakta på 1,2 & 3;ans växel men så fort jag växlar över till 4an så orkar den inte redigt och även i nedförsbackar så vägrar den gå över ett visst varvtal så den kommer aldrig upp i varv så effekten kommer inte.
Har video på att, om någon vill sätta sig in i att och vill höra det.

Har inte en direkt aning om vad felet kan vara, så alla som har minsta lilla tanke om att är uppskattat för tillfälligt!

Mvh Kevin
Har du ostrypt cdi? Är förgasaren bra inställd?
Trasig aerox så nuförtiden är det Derbi Senda Xtreme FTW
adamklasen
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 2 september 2014, 16:16

Re: Rieju RRX Varar inte ut

Inlägg av adamklasen »

KevinOT skrev:Som titeln säger..
Min Rieju RRX 08 varvar inte ut med högvarvigt rör sedan cylindern bytet.

Setup;
Barikit 50cc Cylinder
Turbokit New High Quality
Sportluft Filter (Biltema)
Original förgasare med höjt munstycke

Den har gått helt perfekt innan jag bytte cylindern men nu efter bytet så varvar den upp som den ska men lite sakta på 1,2 & 3;ans växel men så fort jag växlar över till 4an så orkar den inte redigt och även i nedförsbackar så vägrar den gå över ett visst varvtal så den kommer aldrig upp i varv så effekten kommer inte.
Har video på att, om någon vill sätta sig in i att och vill höra det.

Har inte en direkt aning om vad felet kan vara, så alla som har minsta lilla tanke om att är uppskattat för tillfälligt!

Mvh Kevin
De kan vara att förgasaren inte är riktigt inställd eller cdi kanske
KevinOT
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 september 2014, 10:56

Re: Rieju RRX Varar inte ut

Inlägg av KevinOT »

wannabefjortis skrev:
KevinOT skrev:Som titeln säger..
Min Rieju RRX 08 varvar inte ut med högvarvigt rör sedan cylindern bytet.

Setup;
Barikit 50cc Cylinder
Turbokit New High Quality
Sportluft Filter (Biltema)
Original förgasare med höjt munstycke

Den har gått helt perfekt innan jag bytte cylindern men nu efter bytet så varvar den upp som den ska men lite sakta på 1,2 & 3;ans växel men så fort jag växlar över till 4an så orkar den inte redigt och även i nedförsbackar så vägrar den gå över ett visst varvtal så den kommer aldrig upp i varv så effekten kommer inte.
Har video på att, om någon vill sätta sig in i att och vill höra det.

Har inte en direkt aning om vad felet kan vara, så alla som har minsta lilla tanke om att är uppskattat för tillfälligt!

Mvh Kevin
Har du ostrypt cdi? Är förgasaren bra inställd?
Har inte en aning om CDI;n.. Förgasaren vart bra inställt innan jag bytte cylinder men ska byta mustycket och kolla sådant idag men tänkte om det skulle kunna vara annat eller om det garanterat är förgasaren.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Re: Rieju RRX Varar inte ut

Inlägg av Hampu »

KevinOT skrev:
wannabefjortis skrev:
KevinOT skrev:Som titeln säger..
Min Rieju RRX 08 varvar inte ut med högvarvigt rör sedan cylindern bytet.

Setup;
Barikit 50cc Cylinder
Turbokit New High Quality
Sportluft Filter (Biltema)
Original förgasare med höjt munstycke

Den har gått helt perfekt innan jag bytte cylindern men nu efter bytet så varvar den upp som den ska men lite sakta på 1,2 & 3;ans växel men så fort jag växlar över till 4an så orkar den inte redigt och även i nedförsbackar så vägrar den gå över ett visst varvtal så den kommer aldrig upp i varv så effekten kommer inte.
Har video på att, om någon vill sätta sig in i att och vill höra det.

Har inte en direkt aning om vad felet kan vara, så alla som har minsta lilla tanke om att är uppskattat för tillfälligt!

Mvh Kevin
Har du ostrypt cdi? Är förgasaren bra inställd?
Har inte en aning om CDI;n.. Förgasaren vart bra inställt innan jag bytte cylinder men ska byta mustycket och kolla sådant idag men tänkte om det skulle kunna vara annat eller om det garanterat är förgasaren.
Varför bytte du inte munstycket i samband med cylinderbytet..?
adamklasen
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 2 september 2014, 16:16

Re: Rieju RRX Varar inte ut

Inlägg av adamklasen »

KevinOT skrev:
wannabefjortis skrev:
KevinOT skrev:Som titeln säger..
Min Rieju RRX 08 varvar inte ut med högvarvigt rör sedan cylindern bytet.

Setup;
Barikit 50cc Cylinder
Turbokit New High Quality
Sportluft Filter (Biltema)
Original förgasare med höjt munstycke

Den har gått helt perfekt innan jag bytte cylindern men nu efter bytet så varvar den upp som den ska men lite sakta på 1,2 & 3;ans växel men så fort jag växlar över till 4an så orkar den inte redigt och även i nedförsbackar så vägrar den gå över ett visst varvtal så den kommer aldrig upp i varv så effekten kommer inte.
Har video på att, om någon vill sätta sig in i att och vill höra det.

Har inte en direkt aning om vad felet kan vara, så alla som har minsta lilla tanke om att är uppskattat för tillfälligt!

Mvh Kevin
Har du ostrypt cdi? Är förgasaren bra inställd?
Har inte en aning om CDI;n.. Förgasaren vart bra inställt innan jag bytte cylinder men ska byta mustycket och kolla sådant idag men tänkte om det skulle kunna vara annat eller om det garanterat är förgasaren.
Men hur mycket varvar den som mest på 4an osv om den varvar typ 10k så är de nog cdi som stryper den men om den bara varvar 5k så har jag ingen aning om vad det kan va
KevinOT
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 september 2014, 10:56

Inlägg av KevinOT »

Därför jag bytte cylindern bara nyligen och tänkte se hur den gick först.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

KevinOT skrev:Därför jag bytte cylindern bara nyligen och tänkte se hur den gick först.
Väldigt dålig idé. Första starten är ganska viktig att saker och ting är som det ska eftersom inte ens smörjningen har kommit igång.
KevinOT
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 september 2014, 10:56

Re: Rieju RRX Varar inte ut

Inlägg av KevinOT »

adamklasen skrev:
KevinOT skrev:
wannabefjortis skrev: Har du ostrypt cdi? Är förgasaren bra inställd?
Har inte en aning om CDI;n.. Förgasaren vart bra inställt innan jag bytte cylinder men ska byta mustycket och kolla sådant idag men tänkte om det skulle kunna vara annat eller om det garanterat är förgasaren.
Men hur mycket varvar den som mest på 4an osv om den varvar typ 10k så är de nog cdi som stryper den men om den bara varvar 5k så har jag ingen aning om vad det kan va
Ja den varvar inte nära 10k har inte en aning men skulle säga under 4k
KevinOT
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 september 2014, 10:56

Inlägg av KevinOT »

Hampu skrev:
KevinOT skrev:Därför jag bytte cylindern bara nyligen och tänkte se hur den gick först.
Väldigt dålig idé. Första starten är ganska viktig att saker och ting är som det ska eftersom inte ens smörjningen har kommit igång.
Vart nog inte så "dålig idé" trots allt, som jag förmodade från början är det inget munstycke fel men för att testa så har jag bytt munstycke uppåt och nedåt utan bättre resultat, mktt munstycke
Är bra som det är men den varvar inte över kanske 5k..
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Hampu skrev:
KevinOT skrev:Därför jag bytte cylindern bara nyligen och tänkte se hur den gick först.
Väldigt dålig idé. Första starten är ganska viktig att saker och ting är som det ska eftersom inte ens smörjningen har kommit igång.
Första starten är viktig, ja, men huvudmunstycket har ju ingenting med det att göra, om man inte tokvarvar direkt, vilket man ju inte gör ,visst?
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

emilnordman skrev:
Hampu skrev:
KevinOT skrev:Därför jag bytte cylindern bara nyligen och tänkte se hur den gick först.
Väldigt dålig idé. Första starten är ganska viktig att saker och ting är som det ska eftersom inte ens smörjningen har kommit igång.
Första starten är viktig, ja, men huvudmunstycket har ju ingenting med det att göra, om man inte tokvarvar direkt, vilket man ju inte gör ,visst?
Jo men med ett alldeles för stort eller för litet huvudmunstycke så startar ju mopeden knappt så lite lär det ju ändå påverka?
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Hampu skrev:Jo men med ett alldeles för stort eller för litet huvudmunstycke så startar ju mopeden knappt så lite lär det ju ändå påverka?


Provade detta en gång på min moppe, original e 88, så satte jag på 120 tror jag det var, vilket var på tok för stort, och den gick bra på tomgång, men sen började den låta mörkt och spotta bensin ur avgasröret osv, så huvudmunstycket påverkar knappt tomgången alls
KevinOT
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 september 2014, 10:56

Inlägg av KevinOT »

Har ju kört med moppen, den hackar inte alls. Bytte till 92, 100, 110 & 120 bara för att testa och det gick självklart sämre, så jag satte tillbaka det som jag hade först och det går utmärkt och har gått utmärkt men sen jag bytte cylindern som jag sagt så vill den bara inte varva ut, ska byta ner i drevning för att se om det blir någon skillnad.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

emilnordman skrev:
Hampu skrev:Jo men med ett alldeles för stort eller för litet huvudmunstycke så startar ju mopeden knappt så lite lär det ju ändå påverka?


Provade detta en gång på min moppe, original e 88, så satte jag på 120 tror jag det var, vilket var på tok för stort, och den gick bra på tomgång, men sen började den låta mörkt och spotta bensin ur avgasröret osv, så huvudmunstycket påverkar knappt tomgången alls
Ja, men nu är detta offtopic eftersom att han har försökt att varva ut mopeden så ditt tomgångsprat spelar ändå ingen roll.
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Om du har en 12mm förgasare (finns på vissa Rieju original) så är det för litet, lägg på en 17.5mm, det är inte för litet och inte för stort

Kostar runt 200kr om du köper från Ebay (dellorto-kopior) :)
Skriv svar