läckage på Derbi Senda

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

wannabefjortis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 152
Blev medlem: 2 juni 2013, 21:17

läckage på Derbi Senda

Inlägg av wannabefjortis »

Min Derbi Senda sm xtreme -10 började idag att läcka kylarvatten från något ställe jag inte kan hitta. Men iaf så plockade jag av kylaren när jag kom hem för att kolla att alla slangar satt okej och så men då har man en tank på vänster sida av moppen där man fyller på glykol och den har en anslutning på framsidan och en lite längre bak på undersidan, men det konstiga var att det inte satt någon slag på den bakersta. Då kollade jag sedan upp sprängskisser och jag är nu rätt säker på att den slang som ska sitta där ska gå till vattenpumpen men det går ju då inte med tanke på att det finns bara en anslutning på vattenpumpen och på den ska det sitta en slang från kylaren. Så om någon har en likadan moppe eller vet hur alla slangar ska gå får ni gärna dela mer er då jag inte förstår mig på sprängskisserna. Tack på förhand/Alex
Trasig aerox så nuförtiden är det Derbi Senda Xtreme FTW
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

Det finns två anslutningar på expansionskärlen till Senda varav den ena ska gå till radiatorn och inget annat. Den andra anslutningen fyller ingen funktion alls eftersom den är pluggad. Somliga radiatorer har dubbla slangar från kärlet och det är antagligen därför det finns en extra.

Hursomhelst, läckaget uppstår någon annanstans kolla efter eventuella sprickor!
wannabefjortis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 152
Blev medlem: 2 juni 2013, 21:17

Inlägg av wannabefjortis »

Hilmersson skrev:Det finns två anslutningar på expansionskärlen till Senda varav den ena ska gå till radiatorn och inget annat. Den andra anslutningen fyller ingen funktion alls eftersom den är pluggad. Somliga radiatorer har dubbla slangar från kärlet och det är antagligen därför det finns en extra.

Hursomhelst, läckaget uppstår någon annanstans kolla efter eventuella sprickor!
Tack för ditt svar men en annan sak jag undrar är hur vattnet kan cirkulera med bara en anslutning på pumpen?
Trasig aerox så nuförtiden är det Derbi Senda Xtreme FTW
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

är moppen gjord efter 2006 så ska ena slangen som är längst bak på expansionskärlet gå till topplocket, då detta är det nya systemet så att kylarvätskan går en längre väg.

edit: för att få svar på din andra fråga: kylarvätskan går inne i blocket på dom nya motorerna.
wannabefjortis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 152
Blev medlem: 2 juni 2013, 21:17

Inlägg av wannabefjortis »

gilerahjärnan skrev:är moppen gjord efter 2006 så ska ena slangen som är längst bak på expansionskärlet gå till topplocket, då detta är det nya systemet så att kylarvätskan går en längre väg.

edit: för att få svar på din andra fråga: kylarvätskan går inne i blocket på dom nya motorerna.
Då förstår jag, får fixa några slangklämmor idag och se om problemet fortfarande är kvar.
Trasig aerox så nuförtiden är det Derbi Senda Xtreme FTW
Användarens profilbild
twostrokefille
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 6 oktober 2013, 13:21

Inlägg av twostrokefille »

Hej
Bild
Skriv svar