Vikter SF2, Nu med bild!! Ny info!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Knotvillage
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 juli 2014, 20:28

Vikter SF2, Nu med bild!! Ny info!

Inlägg av Knotvillage »

Har en Sf2 som har varvstoppet på 7000, den börjar dra först vid 5000. Är det tyngre vikter som gäller då för att få den att dra tidigare?
Senast redigerad av Knotvillage den 6 augusti 2014, 13:56, redigerad totalt 2 gång.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

..Va?
Knotvillage
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 juli 2014, 20:28

Inlägg av Knotvillage »

Den börjar driva först vid cirka 5000rpm. Skulle vara bättre att den började kanske vid 3. Har ej kollat vikten på vikterna men ju tyngre vikter man har så borde ju variatorn gå ihop tidigare. Krävs lägre varv för innan man börjar röra på sig.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Knotvillage skrev:Den börjar driva först vid cirka 5000rpm. Skulle vara bättre att den började kanske vid 3. Har ej kollat vikten på vikterna men ju tyngre vikter man har så borde ju variatorn gå ihop tidigare. Krävs lägre varv för innan man börjar röra på sig.
Tyngre vikter = växlar upp långsammare.

Du ska gå ned, så den växlar upp snabbare.
Knotvillage
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 juli 2014, 20:28

Inlägg av Knotvillage »

Bild

Så här ser det ut i variatorn? Tre olika sorter och alla var typ sexkantiga...
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Knotvillage skrev:Bild

Så här ser det ut i variatorn? Tre olika sorter och alla var typ sexkantiga...
Antingen köper du nya vikter i samma tyngd och hoppas på att felet var att vikterna va slitna eller så köper du en viktsats och testar dig fram lite.
Knotvillage
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 juli 2014, 20:28

Inlägg av Knotvillage »

är vikterna färgkodade? Nu ser det ut som jag har 3 sorter?

kanske därför dom blivit kantiga, alla vikterna går inte ut samtidigt.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Knotvillage skrev:är vikterna färgkodade? Nu ser det ut som jag har 3 sorter?

kanske därför dom blivit kantiga, alla vikterna går inte ut samtidigt.
Beror väl på vad det är för märke kanske... Jag har inga som är färgkodade iallafall.
Knotvillage
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 juli 2014, 20:28

Inlägg av Knotvillage »

Står Polini 8/4 på min. Har jag 15x12 eller 16x13?

http://www.twostroke.se/product.asp?product=20695

Såg att det står Polini 16x13 men gäller det alla Polini? Dom nya har ju 9 vikter.
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Om du vill att kopplingen ska börja dra tidigare och moppen åker iväg så ska du köpa mjukare kopplingsfjädrar. Ju hårdare fjädrar du har desto högre varvtal krävs för att få hjulet att snurra

Vikterna behöver du inte nödvändigtvis byta, det märker du sen när kopplingen är inställd korrekt :)
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

emilnordman skrev:Om du vill att kopplingen ska börja dra tidigare och moppen åker iväg så ska du köpa mjukare kopplingsfjädrar. Ju hårdare fjädrar du har desto högre varvtal krävs för att få hjulet att snurra

Vikterna behöver du inte nödvändigtvis byta, det märker du sen när kopplingen är inställd korrekt :)
Fast ifall vikterna är kantiga så är det nog dax att byta ut dom...

TS: Är kopplingsfjädrarna utbytta som Emil sa? Kan vara så att du har 35% hårdare fjädrar (drar vid 5k) men ifall den var original när du köpte den tror jag inte dom är utbytta..
Knotvillage
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 juli 2014, 20:28

Inlägg av Knotvillage »

Är osäker på kopplingen. Ser bara en stor blå fjäder, original är dom väl ofärgade. Variatorn är som sagt Polini och det tror jag inte är original. Tycker bara att det är så konstigt att den bara varvar 7500. Stage6 CDI, annan variator och förmodligen annan koppling. Det verkar ju som det sitter blandvikter i variatorn, kan ju vara så att den inte går ihop helt. Den svarar direkt på gasen men seg att börja. V-ringen är oxå borta.
Knotvillage
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 juli 2014, 20:28

Inlägg av Knotvillage »

Det är en EU moppe och går i 53 enligt gps.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Knotvillage skrev:Är osäker på kopplingen. Ser bara en stor blå fjäder, original är dom väl ofärgade. Variatorn är som sagt Polini och det tror jag inte är original. Tycker bara att det är så konstigt att den bara varvar 7500. Stage6 CDI, annan variator och förmodligen annan koppling. Det verkar ju som det sitter blandvikter i variatorn, kan ju vara så att den inte går ihop helt. Den svarar direkt på gasen men seg att börja. V-ringen är oxå borta.
Tycker du ska göra såhär, köp en viktsats, kopplingsfjädrar som är steget hårdare än original och även en tryckfjäder som är lika hård som original.

(Fjädern du såg var tryckfjädern)
Knotvillage
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 juli 2014, 20:28

Inlägg av Knotvillage »

Kopplingafjädern kan inte vara original, dom är knappast blåa. Är kanske polini där oxå. Menar du tryckfjäder i koppling eller i variator. I variatorn sitter ingen.
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Den blåa fjädern han såg var tryckfjädern! Börja med att byta till mjukare kopplingsfjädrar och även kanske sätta i lättare variatorvikter!
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Speedway skrev:Den blåa fjädern han såg var tryckfjädern! Börja med att byta till mjukare kopplingsfjädrar och även kanske sätta i lättare variatorvikter!
Jag skrev ju att den fjädern han såg var tryckfjädern, och med en för hård tryckfjäder går inte mopeden bra därför känns det ju smartast att byta ut den till en original till att börja med, och medans han gör det kan han ju även fixa med kopplingsfjädrarna.
Knotvillage
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 juli 2014, 20:28

Inlägg av Knotvillage »

Ok. Tack för hjälpen. Börjar med variatorn, går den ihop lite tidigare kanske det räcker. Frågan är varför den inte varvar mer. Derbi Senda varvar typ 12000.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Knotvillage skrev:Ok. Tack för hjälpen. Börjar med variatorn, går den ihop lite tidigare kanske det räcker. Frågan är varför den inte varvar mer. Derbi Senda varvar typ 12000.
Derbi har en ganska låg drevning original, därför dom även är så starka original! Sen påverkar ju variatorvikterna varvtalet väldigt mycket.
Knotvillage
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 juli 2014, 20:28

Inlägg av Knotvillage »

Ok. Fast den varvar ju det i neutral. Prövar att sätta i 7.5, då det verkar sitta tyngre i när jag kände på dom. Sen verkar det vara en blandat kompott av vikter. Ska kolla om det finns ett kit med 7.5/8.5 och 9.5.
Knotvillage
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 juli 2014, 20:28

Inlägg av Knotvillage »

Har nu satt i 8g vikter. Varvar precis lika mycket, eller lite. Tryckfjädern bör ju inte påverka varvet utan bara dragläge. Kan man testa varva utan remmen? Varvar den fortfarande den bara 7500 så sitter felet någon annanstans. EGR är borta men det sitter även ett grövre rör på avgasröret som är klämt i ena änden, det är väl den sk. blindtarmen? Har tre små lådor under sittbrunnen, spänningsregulatorn, CDI men vad är den tredje för något?
Knotvillage
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 juli 2014, 20:28

Inlägg av Knotvillage »

Efter fortsatt felsökning:

8g 7500rpm
9g 7000rpm

Utan variator 12000rpm.

Kan det vara så att kopplingen börjar slira vid 7500?

Den tredje lådan var ett oljepumpsrelä

Nu satt jag i 7g och den närmar sig 8000, men fortfarande för lågt. Kan den varva så pass mycket mer utan variatorn så borde den åtminstone orka upp till 10000.

Ingen som har någon som helst idé?

Alla strypningar är bort, CDI, v-ring, blindrör, bytt variator. Finns dock ett litet märke på ena variatorskålen, kromet har släppt men det bör inte påverka varvet.

Skulle den slira skulle varvet öka.
Skriv svar