Den börjar driva först vid cirka 5000rpm. Skulle vara bättre att den började kanske vid 3. Har ej kollat vikten på vikterna men ju tyngre vikter man har så borde ju variatorn gå ihop tidigare. Krävs lägre varv för innan man börjar röra på sig.
Knotvillage skrev:Den börjar driva först vid cirka 5000rpm. Skulle vara bättre att den började kanske vid 3. Har ej kollat vikten på vikterna men ju tyngre vikter man har så borde ju variatorn gå ihop tidigare. Krävs lägre varv för innan man börjar röra på sig.
Om du vill att kopplingen ska börja dra tidigare och moppen åker iväg så ska du köpa mjukare kopplingsfjädrar. Ju hårdare fjädrar du har desto högre varvtal krävs för att få hjulet att snurra
Vikterna behöver du inte nödvändigtvis byta, det märker du sen när kopplingen är inställd korrekt
emilnordman skrev:Om du vill att kopplingen ska börja dra tidigare och moppen åker iväg så ska du köpa mjukare kopplingsfjädrar. Ju hårdare fjädrar du har desto högre varvtal krävs för att få hjulet att snurra
Vikterna behöver du inte nödvändigtvis byta, det märker du sen när kopplingen är inställd korrekt
Fast ifall vikterna är kantiga så är det nog dax att byta ut dom...
TS: Är kopplingsfjädrarna utbytta som Emil sa? Kan vara så att du har 35% hårdare fjädrar (drar vid 5k) men ifall den var original när du köpte den tror jag inte dom är utbytta..
Är osäker på kopplingen. Ser bara en stor blå fjäder, original är dom väl ofärgade. Variatorn är som sagt Polini och det tror jag inte är original. Tycker bara att det är så konstigt att den bara varvar 7500. Stage6 CDI, annan variator och förmodligen annan koppling. Det verkar ju som det sitter blandvikter i variatorn, kan ju vara så att den inte går ihop helt. Den svarar direkt på gasen men seg att börja. V-ringen är oxå borta.
Knotvillage skrev:Är osäker på kopplingen. Ser bara en stor blå fjäder, original är dom väl ofärgade. Variatorn är som sagt Polini och det tror jag inte är original. Tycker bara att det är så konstigt att den bara varvar 7500. Stage6 CDI, annan variator och förmodligen annan koppling. Det verkar ju som det sitter blandvikter i variatorn, kan ju vara så att den inte går ihop helt. Den svarar direkt på gasen men seg att börja. V-ringen är oxå borta.
Tycker du ska göra såhär, köp en viktsats, kopplingsfjädrar som är steget hårdare än original och även en tryckfjäder som är lika hård som original.
Kopplingafjädern kan inte vara original, dom är knappast blåa. Är kanske polini där oxå. Menar du tryckfjäder i koppling eller i variator. I variatorn sitter ingen.
Speedway skrev:Den blåa fjädern han såg var tryckfjädern! Börja med att byta till mjukare kopplingsfjädrar och även kanske sätta i lättare variatorvikter!
Jag skrev ju att den fjädern han såg var tryckfjädern, och med en för hård tryckfjäder går inte mopeden bra därför känns det ju smartast att byta ut den till en original till att börja med, och medans han gör det kan han ju även fixa med kopplingsfjädrarna.
Ok. Tack för hjälpen. Börjar med variatorn, går den ihop lite tidigare kanske det räcker. Frågan är varför den inte varvar mer. Derbi Senda varvar typ 12000.
Knotvillage skrev:Ok. Tack för hjälpen. Börjar med variatorn, går den ihop lite tidigare kanske det räcker. Frågan är varför den inte varvar mer. Derbi Senda varvar typ 12000.
Derbi har en ganska låg drevning original, därför dom även är så starka original! Sen påverkar ju variatorvikterna varvtalet väldigt mycket.
Ok. Fast den varvar ju det i neutral. Prövar att sätta i 7.5, då det verkar sitta tyngre i när jag kände på dom. Sen verkar det vara en blandat kompott av vikter. Ska kolla om det finns ett kit med 7.5/8.5 och 9.5.
Har nu satt i 8g vikter. Varvar precis lika mycket, eller lite. Tryckfjädern bör ju inte påverka varvet utan bara dragläge. Kan man testa varva utan remmen? Varvar den fortfarande den bara 7500 så sitter felet någon annanstans. EGR är borta men det sitter även ett grövre rör på avgasröret som är klämt i ena änden, det är väl den sk. blindtarmen? Har tre små lådor under sittbrunnen, spänningsregulatorn, CDI men vad är den tredje för något?
Kan det vara så att kopplingen börjar slira vid 7500?
Den tredje lådan var ett oljepumpsrelä
Nu satt jag i 7g och den närmar sig 8000, men fortfarande för lågt. Kan den varva så pass mycket mer utan variatorn så borde den åtminstone orka upp till 10000.
Ingen som har någon som helst idé?
Alla strypningar är bort, CDI, v-ring, blindrör, bytt variator. Finns dock ett litet märke på ena variatorskålen, kromet har släppt men det bör inte påverka varvet.