Mk rör ger ingen effekt vid låga varv!!

Har du frågor kring stunting, ställ dom här!
Derbendan
Elmoped

Mk rör ger ingen effekt vid låga varv!!

Inlägg av Derbendan »

Jag har en Derbi Senda xtream 06 och har köpt ett metrakit thrower ALU rör eftesom det är ett lågvarvs rör och därmed lätt att stunta med! Men den gör att lågvarvs effekten bara blir sämre än original men sen kommer det en ketchup effekt vid höga varv. Jag läste en guide där det stod att röret ska ge effekt från allra första början men min bara går dåligt ända tills jag får upp varven och då kommer en ketchup effekt. Då det är väldigt jobbigt att stunta med höga varv! Jag har endast bytt huvudmunstycke till 10 stl större och även provat både mindre och större men verkar inte funka ändå! Den går väldigt segt upp i varv tills effekten kommer och då drar de hela vägen! Så jag undrar vad jag ska göra för att få bättre lågvarvs effekt efftersom den är OMÖJLG att få upp utan väldigt höga varv, för vid låga varv orkar den nästan ingenting.
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp

Re: Mk rör ger ingen effekt vid låga varv!!

Inlägg av Revilz »

Derbendan skrev:Jag har en Derbi Senda xtream 06 och har köpt ett metrakit thrower ALU rör eftesom det är ett lågvarvs rör och därmed lätt att stunta med! Men den gör att lågvarvs effekten bara blir sämre än original men sen kommer det en ketchup effekt vid höga varv. Jag läste en guide där det stod att röret ska ge effekt från allra första början men min bara går dåligt ända tills jag får upp varven och då kommer en ketchup effekt. Då det är väldigt jobbigt att stunta med höga varv! Jag har endast bytt huvudmunstycke till 10 stl större och även provat både mindre och större men verkar inte funka ändå! Den går väldigt segt upp i varv tills effekten kommer och då drar de hela vägen! Så jag undrar vad jag ska göra för att få bättre lågvarvs effekt efftersom den är OMÖJLG att få upp utan väldigt höga varv, för vid låga varv orkar den nästan ingenting.
Har hört tidigare att folk har klagat på att mk röret är rätt så högvarvigt. Pröva att dreva ner 1 eller 2 taggar fram så borden den gå upp lättare på lågvarven. Annars är det öva som gäller. Det är enklast att börja att göra wheelies i en lite lutande backe och sedan börja med ringar.
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav

Inlägg av GurkMarmelad »

Det är en 2-taktare, vänj dig.
Jag har också mk thrower och min effekt kommer vid 7k varv och då kommer allting på en gång. Du kan inte undvika ketchup effekten på en 2-taktare men ett avstrypt original rör ger dig en mer jämn effektkurva där ketchup effekten inte är lika "hård" som trimrör.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Om du vill ha mer ork på lågvarv, måste du gå upp i kubik.
Derbendan
Elmoped

Inlägg av Derbendan »

Jo men hur kan den gå sämre iblågfart än när den var orginal och har drevet den men den är lika slö i låga varv ändå men den kommer fortare upp i varv men jag vill ju stunta med lågavarv!
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Derbendan skrev:...hur kan den gå sämre iblågfart än när den var orginal...
Originalröret är konstruerat för att ge en snäll och lättkörd motorkaraktär. Trimröret är avsett att ge mer effekt, och när man tar ut mer effekt ur en liten tvåtaktare är lågvarvsprestandan det första man fullständigt dödar.

Amerikanerna har fel när det gäller mycket, men deras uttryck "There's no replacement for displacement!" gäller helt klart även när man trimmar tvåtakt. Det är enkelt att få ut effekt på högvarv, men vill man ha nått nämnvärt på lågvarv är större volym det som underlättar absolut mest.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar