Yamaha Giggle- malossi variator?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

kirbys
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 juni 2011, 15:39

Yamaha Giggle- malossi variator?

Inlägg av kirbys »

Hej!

Jag är helt ny här, och grön som moppemekare.
Har någon en aning om malossi multivariotor är allt jag behöver för att få fart på min Giggle? Eller är den strypt på något annat sätt också?

tacksam för svar
/kirbys
Användarens profilbild
viiktor15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 maj 2010, 20:42
Ort: Kungsbacka

Inlägg av viiktor15 »

kolla om du har ngn strypning i röret :)
amoreex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 12 oktober 2010, 15:22

Inlägg av amoreex »

Ifall detta är rätt postat och det är en 4-takts motor så är det ingen strypning i avgasröret då 4-taktarna typ aldrig har det, har aldrig hört det :)

Och är det en 2-takt ska det ligga under 2-Takt :)
Men men eftersom du är ny, så gör som överstående skrev, kolla om du har strypning i mynningen eller om du har blindtar brukar det ofta vara lättast och köpa dig ett effektrör från t ex Twostroke.se

Och o sätta på en malossi mulivariator skulle mycket väl kunna få fart på den, men rekommenderar att du kolla vikter och sånt, går nog att få fart på att utan att byta variatorn...
kirbys
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 juni 2011, 15:39

Inlägg av kirbys »

Tack för svar!
Giggle har en 4-takts vattenkyld motor.
Har läst en del på forum typ här:

http://www.moppeforum.net/scooter/17803 ... iggle.html

andra påstår att de satt ditt en malossi variotor och fått upp den till typ 70km/h vilket skulle räcka gott för mig. Men jag har inte riktigt fått klart för mig om det verkligen är den enda strypningen på min yamaha giggle.

jag har en malossi i varukorgen på på twostroke.se och är trigger/köp happy. men ville bara se om någon kunde bekräfta.

tack!
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

En variator hade säkert fått fart på din moped men inte säker på om den hade gjort 70 ärliga, kolla på HasSse666 4-takt strypningsguide.
kirbys
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 juni 2011, 15:39

Inlägg av kirbys »

gör den 60 blir jag hysteriskt glad efter 2 år av 45 broms i nerförsbackarna.
jag har förresten inte servat min moppe sen jag köpte den (275mil) inte ens bytt olja. dum fråga: bör jag göra det :? ?
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws
Inlägg: 1184
Blev medlem: 24 augusti 2010, 22:07
Ort: Järfälla

Inlägg av somlow »

kirbys skrev:gör den 60 blir jag hysteriskt glad efter 2 år av 45 broms i nerförsbackarna.
jag har förresten inte servat min moppe sen jag köpte den (275mil) inte ens bytt olja. dum fråga: bör jag göra det :? ?
jaa du ska hälla ner ny olja i oljetanken !
Har ni frågor om mopeder eller fordon i helhet så tveka inte på att slänga iväg ett PM.
Om moddning så är det också bara att fråga på så hjälper jag er gärna med lite tipps och tricks!
kirbys
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 juni 2011, 15:39

Inlägg av kirbys »

Frågan är väl egentligen om någon vet om yamaha giggle även är stryp till 45 med CDI??
Användarens profilbild
Roberto
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 420
Blev medlem: 3 augusti 2009, 13:46
Ort: Svedala

Inlägg av Roberto »

Leta lite på internet. Annars kan det vara variatorstrypning den kan också kännas som en cdi strypning. Se kanske först innan du köper något om du var en variatorring/variatorbricka tar du bort den så ökar ju farten ett par Km/h utifall den inte är cdi strypt.
kirbys
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 juni 2011, 15:39

Inlägg av kirbys »

tack för tipsen!
Just det! Jag har hört från många håll att den ger 5km extra om man tar bort variatorbrickan. Det borde alltså betyda att den inte är CDI strypt?
kirbys
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 juni 2011, 15:39

Inlägg av kirbys »

Tack för tipsen!
Jag beställde en Malossi Multivariator. Ett lindrigt "trim", men det får duga så länge. Jag hoppas på 60-65 i alla fall
kirbys
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 juni 2011, 15:39

Inlägg av kirbys »

Nu sitter den där den ska och det är fantastiskt!!
freppa87
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 oktober 2011, 19:13

Inlägg av freppa87 »

Hej alla giggle-tokiga. Suttit och läst ett tag på detta forum men inte känt behovet att skaffa konto. Nu däremot när min giggle börjat må lite dåligt och jag börjat mecka så blir man sugen på att fixa mer saker. Jag har också beställt malossi multivariator, väntar nu på att den ska dimpa ner hos närmaste postombud. Ni som kör med malossi variator, vilka vikter kör ni? Sen har jag aldrig lyckats få riktigt klara besked med CDI-strypningen, finns den eller inte? Jag har inte sett någon som garanterat sagt att den är cdi strypt eller ej.

Hittade även detta på Ebay http://www.ebay.co.uk/itm/60cc-big-bore ... 35b5cbdcb8 , vad mer kommer att behöva bytas ut om man vill uppgradera till 66cc?
lamer
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 oktober 2011, 22:51

Inlägg av lamer »

En Giggle har ingen cdi, den har en ecu, vilket betyder att den har insprutning. Det enda som funkar är att få boxen omprogrammerad. Variatorstrypningen gör att den går lite fortare om man tar bort den. Men det märks mest i nedförsbackar.
Användarens profilbild
Vivaadam
Varnad
Inlägg: 591
Blev medlem: 20 februari 2011, 15:12
Kontakt:

Inlägg av Vivaadam »

börja med att lära dej ställa in variatorn (typ byta vikter) sen så när du kan det så kan du byta variator om du vill trimma ännu mera så kan du byta cylinder till en större
- söker en vivacity fram kåpa, maila om ni har någon -
baheno
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 2 juni 2014, 20:17
Ort: Stockholm

Inlägg av baheno »

kirbys skrev:Nu sitter den där den ska och det är fantastiskt!!
Vad fick du för fart med nya variatorn?
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

baheno skrev:
kirbys skrev:Nu sitter den där den ska och det är fantastiskt!!
Vad fick du för fart med nya variatorn?
Nya voltfax?<3
Användarens profilbild
Voltfax
TSR Tredje Snyggaste Scooter 2014
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 augusti 2013, 20:52

Inlägg av Voltfax »

käft jag är inte sådan längre
Rieju spike, 80km
Aerox, 73km
puch korado, 45km


vinnare av brodalen styling tävling 2014


5a i twostrokeriders snyggaste scooter 2013
mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=56598



facebook: https://www.facebook.com/pages/Jonte-tu ... 3639576595
instagram: sverigesfetasteaerox
baheno
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 2 juni 2014, 20:17
Ort: Stockholm

Inlägg av baheno »

Det är alltid en chansning att svara på en tre år gammal tråd. Ibland glömmer man att påpeka det, då är det tur att någon annan snabbt är framme...
Skriv svar