Reparationskostnad Typhoon 2013

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
baheno
Elmoped

Reparationskostnad Typhoon 2013

Inlägg av baheno »

Köpte en Typhoon idag som tyvärr gick tillbaka till säljaren relativt omgående då jag upptäckte att fästet under motorblocket som håller fast bakre bromsvajjern var avslaget...

Jag tyckte att det var ett så pass allvarligt fel att mopeden inte kunde säljas till mig under de förutsättningarna. Jag är fortfarande intresserad av den och har kikat på delar för att kunna fixa det själv eller på verkstad, nu ör det ju långhelg så jag tänkte höra om någon här har kunskap om hur pass stort/tidskrävande ingrepp och till vilken kostnad man kan byta motorblocket.

Har hittat blocket i tyskland för ca 4000:- + frakt , vad kan man räkna med i arbetskostnad tror ni?!

Mopede i övrigt är i BRA skick, har rullat 110 mil och är från 2013.

Vill inte gärna släppa den helt, men blir kostnaden typ 10 tegel så känns det inte rimligt...
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Packningar och packboxar, låt säga ~400kr
Diverse lager, olja och annat småplock man byter när grejerna är isär (man flyttar inte över begagnade slitdelar): ~1000kr
Arbete, 4-8h, 400-800kr/h = 1600-6400kr (stor skillnad mellan olika verkstäder)

Nu vet ju inte vi på vilket sätt vajerfästet är skadat, men personligen hade jag sannolikt nöjt mig med specialtillverkning av ett nytt fäste som t.ex. kan skruvas fast i blocket. En välgjord efterkonstruktion behöver inte på något vis vara sämre än standardfästet.

Alternativ tre, en komplett begagnad utbytesmotor. Sannolikt billigare att köpa en sån än enbart ett nytt motorblock, och att skifta motor är en måttligt avancerad operation.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
baheno
Elmoped

Inlägg av baheno »

Mmmm... Min tanke var först att borra ett hål i den del som fortfarande sitter kvar, sen dra fast vajjern med smal slangklämma.

Frågan är ju bara hur detta bör påverka priset för moppen...
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Jag tvivlar på att det ger någon större prissänkning, som du just sa är det antagligen såpass simpelt att uppnå fullgod funktion på bromsen. Med den utgångspunkten är ju problemet nästan bara kosmetiskt, det funkar men ser inte riktigt ut som det ska.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar