Vilka vikter och kopplingsfjädrar ska jag lira på?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
benqipowaa
Elmoped

Vilka vikter och kopplingsfjädrar ska jag lira på?

Inlägg av benqipowaa »

Tjena. Som rybriken lyder, vilka ska jag köpa till mitt Leovince zx? Köpte det begagnat så fick inte med något. Det är till en vivacity 03a, jag vill stunta med det och även ha en topp på iaf 70-75 km/h.
Stunta med moped hihi
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

''Här hör man också folk säga fel ibland. Detta kan dem flesta redan, men jag tar upp det en gång för alla. RÄTT vikter ger bäst acceleration och topphastighet!'' Ifall du inte visste detta redan (antog det när du skrev ''jag vill stunta med det och även ha en topp på iaf 70-75 km/h.'')

Jag vet inte vad som är normalt på vivacity mopparna så råder dig att testa dig fram ifall du vill ha bästa resultatet :)

Rita sträck på ena remskivan och testa ett par vikter som du tror att kan vara lite väl lätta och ifall inte hela sträcket är utsuddat så ska du gå upp i vikt, blir det ännu mera färg kvar så är dom förmodligen för tunga :) (gå inte upp så mycket i vikt varje gång)

Finns säkert MYCKET effektivare sätt men detta lär funka :)
Jockesomfan
Svårstartad skrothög

Inlägg av Jockesomfan »

Testa gula fjädrar och 4,3g vikter. Har zx, 4,3g och gula på min slider och den går drygt 70 och axxar fint!
benqipowaa
Elmoped

Inlägg av benqipowaa »

Hampu skrev:''Här hör man också folk säga fel ibland. Detta kan dem flesta redan, men jag tar upp det en gång för alla. RÄTT vikter ger bäst acceleration och topphastighet!'' Ifall du inte visste detta redan (antog det när du skrev ''jag vill stunta med det och även ha en topp på iaf 70-75 km/h.'')

Jag vet inte vad som är normalt på vivacity mopparna så råder dig att testa dig fram ifall du vill ha bästa resultatet :)

Rita sträck på ena remskivan och testa ett par vikter som du tror att kan vara lite väl lätta och ifall inte hela sträcket är utsuddat så ska du gå upp i vikt, blir det ännu mera färg kvar så är dom förmodligen för tunga :) (gå inte upp så mycket i vikt varje gång)

Finns säkert MYCKET effektivare sätt men detta lär funka :)
Jag har inte pengar till att testa mig fram så mycket. Jag vill att någon med vivacity eller speedfight har samma setup och vet vad jag skall ha. Vilka kopplingsfjädrar osv. Jag testade precis moppen med zx, allt orginal förutom munstycket som är borrat upp till 70 när jag körde urpluggat org rör. Den gick som en dröm förutom att den går lite segt på låga varv, vilket gjorde det svårt att göra ringar. Ska självklart byta munstycke till 75-80, men vill köpa allt på samma gång så jag slipper betala frakten så många gånger.
Stunta med moped hihi
benqipowaa
Elmoped

Inlägg av benqipowaa »

Jockesomfan skrev:Testa gula fjädrar och 4,3g vikter. Har zx, 4,3g och gula på min slider och den går drygt 70 och axxar fint!
Tack! Kanske testar dom fjädrarna, vikterna utesluter jag då vivacitys har helt olika G på vikter!
Stunta med moped hihi
benqipowaa
Elmoped

Inlägg av benqipowaa »

Tror ni att det här skulle bli bra?

Gula fjädrar
8g vikter
leovince zx?
Tror ni den kommer gå rent och så då?
+ ett typ 80 munstycke.
Stunta med moped hihi
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

benqipowaa skrev:Tror ni att det här skulle bli bra?

Gula fjädrar
8g vikter
leovince zx?
+ ett typ 80 munstycke.
Vikter & kopplingsfjädrar påverkar inte ifall den går rent eller ej :)
Sen kostar väl typ ett set med vikter ca 200kr? Lätt värt, så behöver du inte köpa fler när du ska ändra din setup senare! Sen måste du ju även testa dig fram med munstycke (du kan ju inte bara ta ett random som är större än org)
benqipowaa
Elmoped

Inlägg av benqipowaa »

Hampu skrev:
benqipowaa skrev:Tror ni att det här skulle bli bra?

Gula fjädrar
8g vikter
leovince zx?
+ ett typ 80 munstycke.
Vikter & kopplingsfjädrar påverkar inte ifall den går rent eller ej :)
Sen kostar väl typ ett set med vikter ca 200kr? Lätt värt, så behöver du inte köpa fler när du ska ändra din setup senare! Sen måste du ju även testa dig fram med munstycke (du kan ju inte bara ta ett random som är större än org)

Jag menar inte ''Rent som förgasar rent'' utan att den ska gå bra i hela registret, och inte slöa upp till t.ex 20 km/h och därifrån accelerera upp till 70. 8G Vikter tror jag blir bra, då den redan går bra med 9g, tänkt att kanske blanda. Jag köpte 75 och ett 80 munstycke då det jag har nu är 70 (upborrat för mitt urpluggade orgrör) vilket låter väldigt rimligt (att byta upp sig 5-10 storlekar i munstycke. Finns det någon här som faktiskt har några erfarenheter av att byta kopplingsfjädrar / vikter till zx (med en vivacity) och inte bara behöver säga ''du får testa dig fram'' när jag tydligt sa att jag inte har pengarna till att köpa hit och dit.
Stunta med moped hihi
Skriv svar