Setup hjälp

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Rojbin
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 april 2014, 10:34
Ort: Kristinestad (Finland)

Setup hjälp

Inlägg av Rojbin »

Kan någon säga en vass och hållbar 70-80cc setup som Yasuni R2 (eller R3?) passar till?:)
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 23 mars 2014, 10:19

Inlägg av Westman15 »

Praktiskt taget alla cylindrar (ej kopior) håller bra så länge du sköter moppen och ställer in förgasaren rätt.
Relativt kunnig, men ingen expert.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

till.... eh.... vilken moped?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Rojbin
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 april 2014, 10:34
Ort: Kristinestad (Finland)

Inlägg av Rojbin »

Till en aprilia sx 2012
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 23 mars 2014, 10:19

Inlägg av Westman15 »

Airsal 73cc alu cylinder
Dellorto 21mm black racing förgasare
Tecnigas e-NOX avgassystem
~14-53 drevning
Blir en riktigt bra effekt!
Relativt kunnig, men ingen expert.
Användarens profilbild
Rojbin
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 april 2014, 10:34
Ort: Kristinestad (Finland)

Inlägg av Rojbin »

Westman15 skrev:Airsal 73cc alu cylinder
Dellorto 21mm black racing förgasare
Tecnigas e-NOX avgassystem
~14-53 drevning
Blir en riktigt bra effekt!
Löns inte ett Metrakit Sport Production 71cc eller airsal 80 racing iställe?:)
Måste man byta vev för airsal 73? ^^ :D Och jaa.. Dessutom står det att cylindern inte är hållbar?
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 23 mars 2014, 10:19

Inlägg av Westman15 »

Vad menar du med inte hållbar? Vart står det?
Många underskattar vevens hållbarhet. Du får känna på veven helt enkelt, glappar den upp och ner så bör den bytas ifall du trimmar. Det är okej om den glappar lite sidleds. Om du har originalvev så bör du byta ifall du ska ha 80cc. 70/73cc klarar veven om den är i bra skick, vilket din bör vara om det är en -12a.

När det kommer till vilken cylinder du ska ha så kan bara du själv bestämma. Men kom ihåg det jag sagt och att även byta förgasare samt rör (eller plugga ur org rör) om du trimmar så pass hårt!

Lycka till! :)
Relativt kunnig, men ingen expert.
Användarens profilbild
lasshe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 3 mars 2013, 11:29
Ort: Köping

Inlägg av lasshe »

pollini guss, barkit 80cc eller mhr replica. 24-28mm fögg med passande insug, 14-52 drevning och yasuni r2/r3 kommer gå riktigt fint! men skulle rekommendera att byta vev :wink:
Användarens profilbild
Rojbin
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 april 2014, 10:34
Ort: Kristinestad (Finland)

Inlägg av Rojbin »

Westman15 skrev:Vad menar du med inte hållbar? Vart står det?
Många underskattar vevens hållbarhet. Du får känna på veven helt enkelt, glappar den upp och ner så bör den bytas ifall du trimmar. Det är okej om den glappar lite sidleds. Om du har originalvev så bör du byta ifall du ska ha 80cc. 70/73cc klarar veven om den är i bra skick, vilket din bör vara om det är en -12a.

När det kommer till vilken cylinder du ska ha så kan bara du själv bestämma. Men kom ihåg det jag sagt och att även byta förgasare samt rör (eller plugga ur org rör) om du trimmar så pass hårt!

Lycka till! :)
Det står på twostroke att Airsals 73cc inte kan jämföras med dyrare cylindrar i hållbarhet typ.. Aaa okej :) men är inte Metrakits Sp3 något att ha?:) har förstått att den ska vara ganska hållbar och ge bra effekt? Ett av de vassaste midrace?:)

Jaa ja ska komma ihåg det och tackar :)
Användarens profilbild
Rojbin
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 april 2014, 10:34
Ort: Kristinestad (Finland)

Inlägg av Rojbin »

lasshe skrev:pollini guss, barkit 80cc eller mhr replica. 24-28mm fögg med passande insug, 14-52 drevning och yasuni r2/r3 kommer gå riktigt fint! men skulle rekommendera att byta vev :wink:
Barikit 80cc och Malossi mhr är väl hyper cylindrar? Skulle inte orka byta tänding och det är väl ett måste med dom eller? Tack för tipsen ;)
Användarens profilbild
lasshe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 3 mars 2013, 11:29
Ort: Köping

Inlägg av lasshe »

Rojbin skrev:
lasshe skrev:pollini guss, barkit 80cc eller mhr replica. 24-28mm fögg med passande insug, 14-52 drevning och yasuni r2/r3 kommer gå riktigt fint! men skulle rekommendera att byta vev :wink:
Barikit 80cc och Malossi mhr är väl hyper cylindrar? Skulle inte orka byta tänding och det är väl ett måste med dom eller? Tack för tipsen ;)
barkit är inte en hyper cylinder inte mhr (replica) heller! nej du måste inte byta tändning!
Användarens profilbild
Rojbin
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 april 2014, 10:34
Ort: Kristinestad (Finland)

Inlägg av Rojbin »

lasshe skrev:
Rojbin skrev:
lasshe skrev:pollini guss, barkit 80cc eller mhr replica. 24-28mm fögg med passande insug, 14-52 drevning och yasuni r2/r3 kommer gå riktigt fint! men skulle rekommendera att byta vev :wink:
Barikit 80cc och Malossi mhr är väl hyper cylindrar? Skulle inte orka byta tänding och det är väl ett måste med dom eller? Tack för tipsen ;)
barkit är inte en hyper cylinder inte mhr (replica) heller! nej du måste inte byta tändning!
Aa kejj :) vilken av dom lirar bäst med yasuni r2? Eller är 700 spänn extra värt att lägga i ett r3 iställe? >:)
Användarens profilbild
lasshe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 3 mars 2013, 11:29
Ort: Köping

Inlägg av lasshe »

r3 skulle jag valt iaf :)
Användarens profilbild
Rojbin
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 april 2014, 10:34
Ort: Kristinestad (Finland)

Inlägg av Rojbin »

lasshe skrev:r3 skulle jag valt iaf :)
Okej :) Måste man förstora motorblocken för SP3 eller Barikit då? :D
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 23 mars 2014, 10:19

Inlägg av Westman15 »

Den håller inte dåligt, men givetvis är det sämre kvalité än dom för 1-2 tusen mer!:)
Relativt kunnig, men ingen expert.
Användarens profilbild
Rojbin
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 april 2014, 10:34
Ort: Kristinestad (Finland)

Inlägg av Rojbin »

Westman15 skrev:Den håller inte dåligt, men givetvis är det sämre kvalité än dom för 1-2 tusen mer!:)
Aa klart ;)
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 23 mars 2014, 10:19

Inlägg av Westman15 »

Hur blire då? 80 eller 70?:)
Relativt kunnig, men ingen expert.
Användarens profilbild
Rojbin
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 april 2014, 10:34
Ort: Kristinestad (Finland)

Inlägg av Rojbin »

Westman15 skrev:Hur blire då? 80 eller 70?:)
Har inte bestämt än :) Tror ja ska satsa på metrakit sp och köpa en ny vev och yasuni r2:D Bara pengarna som är problemet så få samla lite över sommaren nu 8)
Har inte så bråttom direkt när jag fyller 15 i början på nästa år men man måste ju börja fundera i tid ;)
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

Kör polini guss 80cc och mk thrower samt 14mm förgasare på min Senda. Gussen är rätt lågvarvig när man får den. Men enligt lennart finns det extremt mycket potential när man portar.
ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
Användarens profilbild
Rojbin
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 april 2014, 10:34
Ort: Kristinestad (Finland)

Inlägg av Rojbin »

Pulze skrev:Kör polini guss 80cc och mk thrower samt 14mm förgasare på min Senda. Gussen är rätt lågvarvig när man får den. Men enligt lennart finns det extremt mycket potential när man portar.
Okej tack fö tipset :)
Skriv svar