Sitter på en Yamaha DT50x jag köpte den trimmad för ungefär 1 år sedan. Den satt då med effektrör och str 100 i munstycke, efter att ha tagit bort effektröret och lämnat in moppen på yamaha center för att de skulle byta munstycke till original (Vetefan om de satte dit original). När jag fick tillbaka moppen så gick den nästan inte alls den toppade runt 20 sen dog bara moppen, jag tejpade för luftintaget men moppen gick fortfarande det slutade med att jag tejpade för ca. 80% av insuget för att moppen skulle gå hyfsat, (Jag är tvungen att dra i choken när jag kommer upp i typ 40km/h). Nu vill jag byta moppe för att jag tycker att den är för seg men den är inte i säljbart skick på grund utav att man måste dra i choken hela tiden. Igår bytte jag munstycke från 80 till 85 för att försöka kompensera för luften. Nu när jag har kört med moppen så går den ännu slöare dock inget blödder, tejpen täcker fortfarande ca. 80% utav insuget, när jag tar bort lite av tejpen så går moppen nästan inte alls och toppar runt 10km/h. När mopeden var trimmad så måste dom ha gjort något med luft intaget och som jag har försåt så kan man borra hål i luftburken för att få mer luft till förgasaren men efter att jag noggrant undersökt moppen så hittade jag inga hål i luftburken. Men men... Nu sitter den med 85 munstycke och när jag lägger i 3an så orkar den inte mer utan jag måste dra i choken, om jag tejpar för mer så för det ju för lite luft och böddrar, finns det några förgasar inställningar som jag kan ändra på så att den får mindre luft på typ full gas? Tändstiftet ser helt ok ut.
Någon som vet varför den går sämre med lite större munstycke den toppar inte ens lika mycket som förut.. Med original så var tändstiftet helt vitt. Tacksam för alla svar!
Moppen går trots att man tejpar för hela luftintaget! :S
Jag vet inte vad det är för orginal huvudmunstycke på dtn men ta reda på det och byt om det inte redan sitter på.
Sen skruvar du in luftskruven på förgasaren så långt in det går och sen tillbaka 1.5 varv. Då ska den vara orginal.
Det kan annars vara så att den drar tjuvluft någonstans, då får du byta packningar...
Med effektrör (urpluggat), munstycke och drevning borde den komma upp i nästan 80.
Annars kan du ju skaffa 17.5 förgasare om du vill ha ett skönt bottendrag.
Du ska inte behöva byta luftintag men jag har inte koll på om det finns någon strypning mellan förgasaren och cylindern, ta bort den i så fall. Men ett (kommer inte på vad det heter men ett rätt så litet rött luftintag) gör att motorn andas mer. Både effektröret och luftintaget gör att motorn andas bättre.
Festis skrev:Med effektrör (urpluggat), munstycke och drevning borde den komma upp i nästan 80.
Du ska inte behöva byta luftintag men jag har inte koll på om det finns någon strypning mellan förgasaren och cylindern, ta bort den i så fall. Men ett (kommer inte på vad det heter men ett rätt så litet rött luftintag) gör att motorn andas mer. Både effektröret och luftintaget gör att motorn andas bättre.
Hade ju tänkt att göra den till original :p Men tänkt om de har bytt förgasare.. Hur kan jag se om de har gjort det? Insugningsröret är 20mm är det original eller bytt?
Festis skrev:Med effektrör (urpluggat), munstycke och drevning borde den komma upp i nästan 80.
Hade ju tänkt att göra den till original :p Men tänkt om de har bytt förgasare.. Hur kan jag se om de har gjort det? Insugningsröret är 20mm är det original eller bytt?
Om du tittar noga på förgasaren som sitter på ska det stå vad det är för storlek på den. Orginal är 16mm på själva förgasaren.