Org inställningar förgasare slider

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Jockesomfan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 150
Blev medlem: 10 november 2013, 22:21
Ort: Huddinge

Org inställningar förgasare slider

Inlägg av Jockesomfan »

Vad har en slider för orginal inställningar på förgasaren?
Användarens profilbild
robb4n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 746
Blev medlem: 3 oktober 2011, 19:38
Ort: Åkersberga

Re: Org inställningar förgasare slider

Inlägg av robb4n »

Jockesomfan skrev:Vad har en slider för orginal inställningar på förgasaren?

teikei (TK) 12mm
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
Jockesomfan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 150
Blev medlem: 10 november 2013, 22:21
Ort: Huddinge

Re: Org inställningar förgasare slider

Inlägg av Jockesomfan »

robb4n skrev:
Jockesomfan skrev:Vad har en slider för orginal inställningar på förgasaren?

teikei (TK) 12mm

Men menar org inställningar med luftskruv o så
Användarens profilbild
TheRa
Elmoped
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 mars 2013, 18:11
Ort: Karlskoga

Inlägg av TheRa »

Munstycke skiftar bland årsmodellerna, men grundinställningen för luftskruven brukar vara 1,5 varv ut. Alla mopeder har dock olika när dom kommer ut ur fabrik, det finns ingen exakt inställning utan det är bara att prova sig fram. Tomgångsskruven är det bara du ställer in beroende på hur du vill ha din tomgång. Inåt för högre, utåt för lägre.

Men börja med att skruva in luftskruven helt och sedan ut 1,5 varv, och justera därefter. Skruva in tomgångsskruven till mitten ungefär och ställ in den därefter.

Du kan också behöva flytta trottelnålen men det får någon annan hjälpa dig med :)

En tabell över slider förgasare:
[spoiler]Yamaha Slider 00
Förgasare dellorto 12 mm
Munstycke org. 72

Slider -01
Förgasare: Teikei dell'orto 12mm
Munstycke org = 90

Slider naked
Årsmodell: 06
Förgasare : Tk 12 mm
Munstycke org : 85
[/spoiler]
Jockesomfan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 150
Blev medlem: 10 november 2013, 22:21
Ort: Huddinge

Inlägg av Jockesomfan »

TheRa skrev:Munstycke skiftar bland årsmodellerna, men grundinställningen för luftskruven brukar vara 1,5 varv ut. Alla mopeder har dock olika när dom kommer ut ur fabrik, det finns ingen exakt inställning utan det är bara att prova sig fram. Tomgångsskruven är det bara du ställer in beroende på hur du vill ha din tomgång. Inåt för högre, utåt för lägre.

Men börja med att skruva in luftskruven helt och sedan ut 1,5 varv, och justera därefter. Skruva in tomgångsskruven till mitten ungefär och ställ in den därefter.

Du kan också behöva flytta trottelnålen men det får någon annan hjälpa dig med :)

En tabell över slider förgasare:
[spoiler]Yamaha Slider 00
Förgasare dellorto 12 mm
Munstycke org. 72

Slider -01
Förgasare: Teikei dell'orto 12mm
Munstycke org = 90

Slider naked
Årsmodell: 06
Förgasare : Tk 12 mm
Munstycke org : 85
[/spoiler]
Ok tack! Min 08 hade 84 org men jag har öppet luftfilter, typ vad ska jag ja då?
Användarens profilbild
TheRa
Elmoped
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 mars 2013, 18:11
Ort: Karlskoga

Inlägg av TheRa »

Jockesomfan skrev:
TheRa skrev:Munstycke skiftar bland årsmodellerna, men grundinställningen för luftskruven brukar vara 1,5 varv ut. Alla mopeder har dock olika när dom kommer ut ur fabrik, det finns ingen exakt inställning utan det är bara att prova sig fram. Tomgångsskruven är det bara du ställer in beroende på hur du vill ha din tomgång. Inåt för högre, utåt för lägre.

Men börja med att skruva in luftskruven helt och sedan ut 1,5 varv, och justera därefter. Skruva in tomgångsskruven till mitten ungefär och ställ in den därefter.

Du kan också behöva flytta trottelnålen men det får någon annan hjälpa dig med :)

En tabell över slider förgasare:
[spoiler]Yamaha Slider 00
Förgasare dellorto 12 mm
Munstycke org. 72

Slider -01
Förgasare: Teikei dell'orto 12mm
Munstycke org = 90

Slider naked
Årsmodell: 06
Förgasare : Tk 12 mm
Munstycke org : 85
[/spoiler]
Ok tack! Min 08 hade 84 org men jag har öppet luftfilter, typ vad ska jag ja då?
Med tanke på att den får mer luft med öppet filter så behöver den mer bensin, så något större ska du ha vet dock inte exakt vad. Övrig setup?
Jockesomfan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 150
Blev medlem: 10 november 2013, 22:21
Ort: Huddinge

Inlägg av Jockesomfan »

Just nu har jag zx-r, dragen vring o bytta vikter o fjädrar o filter. Men blev tagen av snuten igår så nu har päronen stenkoll på att den ska gå 50. Kommer därför dra på org rör o vring o försöka åka bakan med det
Användarens profilbild
TheRa
Elmoped
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 mars 2013, 18:11
Ort: Karlskoga

Inlägg av TheRa »

Jockesomfan skrev:Just nu har jag zx-r, dragen vring o bytta vikter o fjädrar o filter. Men blev tagen av snuten igår så nu har päronen stenkoll på att den ska gå 50. Kommer därför dra på org rör o vring o försöka åka bakan med det
Okej, jag skulle nog prova någon storlek mitt emellan original och det du har nu, men jag är inte den kunnigaste inom just detta.
Jockesomfan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 150
Blev medlem: 10 november 2013, 22:21
Ort: Huddinge

Inlägg av Jockesomfan »

TheRa skrev:
Jockesomfan skrev:Just nu har jag zx-r, dragen vring o bytta vikter o fjädrar o filter. Men blev tagen av snuten igår så nu har päronen stenkoll på att den ska gå 50. Kommer därför dra på org rör o vring o försöka åka bakan med det
Okej, jag skulle nog prova någon storlek mitt emellan original och det du har nu, men jag är inte den kunnigaste inom just detta.
Aa tack jag får testa mig fram
Skriv svar