Aerox startar inte

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Aerox startar inte

Inlägg av oggew2 »

Tjena! Köpte rox för ett tag sen och inte fått igång den, tändstiftet har kass gnista men det är helt torrt efter jag kickar så det verkar inte som jag får in soppa i motorn, tror ni det hälper om jag byter tändstift till ett med bra gnista? Testa med andra men dom var för korta men hade mycket bättre gnista...
Sög på vacuumslangen så jag fick ner soppa till flottören och kicka som en galning men stiftet är fortfarande torrt! Har 70cc stage 6 och 17,5 dellorto förgasare utan packning vid flottören, kan det hjälpa om jag fixar packning?
Saknar batteri och choke också, stuntmoppe... Det står öppet vid choken nu kan det dra tjuvluft där?
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Ingen som har något?
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket
Inlägg: 1075
Blev medlem: 7 juli 2011, 23:24

Inlägg av Jönköping »

Munstycke?
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Jönköping skrev:Munstycke?
Har 100 i nu satt 130 när jag köpte den vilket känns lite mycket, det är 17,5 så tror 90 är original
freeeddep
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 mars 2014, 14:01

Inlägg av freeeddep »

Har något liknande problem på min aerox, och upptäckte precis att jordkabeln bränt sönder... så titta igen hela kabeln! Än så länge har jag inte fixat kabeln men jag är nästan helt säker på att det är felet...
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

freeeddep skrev:Har något liknande problem på min aerox, och upptäckte precis att jordkabeln bränt sönder... så titta igen hela kabeln! Än så länge har jag inte fixat kabeln men jag är nästan helt säker på att det är felet...
Har inget batteri på den, fast kaske har kabel ändå? Men asså stiftet tänder men bara svagt så ska köpa nytt om nån dag men får ändå inte soppa till cylindern...
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Steg 3 - Kommer det bensin till förgasaren?
NEJ det kommer inget bränsle till förgasaren - Kolla detta
3.1 - Kontrollera att bensinfilter och slangar ej är igentäppta
Länk: Bild på bränslesystem (bensinens väg från tank till förgasare)
3.2 - Kontrollera bensinkranen
Länk: Youtubeklipp kontrollera vacuumstyrd bensinkran

JA det kommer bränsle till förgasaren - Kolla detta
3.3 - Rengör förgasaren
3.4 - Kontrollera på en sprängskiss över förgasaren att alla delar sitter rätt

Startar fortfarande inte :evil: Jaha då får du nog börja ställa lite frågor i felsökningsforumet Bild

Kolla mer i länken nedan
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=26638
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

HasSse666 skrev:Steg 3 - Kommer det bensin till förgasaren?
NEJ det kommer inget bränsle till förgasaren - Kolla detta
3.1 - Kontrollera att bensinfilter och slangar ej är igentäppta
Länk: Bild på bränslesystem (bensinens väg från tank till förgasare)
3.2 - Kontrollera bensinkranen
Länk: Youtubeklipp kontrollera vacuumstyrd bensinkran

JA det kommer bränsle till förgasaren - Kolla detta
3.3 - Rengör förgasaren
3.4 - Kontrollera på en sprängskiss över förgasaren att alla delar sitter rätt

Startar fortfarande inte :evil: Jaha då får du nog börja ställa lite frågor i felsökningsforumet Bild

Kolla mer i länken nedan
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=26638
Tack för svaret! Det känns som jag har fått ner allt till vilka fel jag tror att det är. 1. Jag har dålig gnista, ska åka och köpa tändstift idag och se om det blir bättre. 2. Jag har ingen choke, alltså det står öppet där så den kanske drar in luft? 3. Ingen packning i flottörhuset, ska också fixa det idag.
4. Flottörnålen ramlade ut förut och jag visste inte riktigt hur jag skulle sätta tillbaks den men jag gissade att man skulle kroka fast den i det här vita i flottören och sedan ner i hålet.

Vilket av felen kan det vara tror ni? Ska testa vacuumet nu med och se så allt funkar schysst där
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Okej, vacuumet funkar så fort jag suger så rinner det soppa och jag gjorde rent stiftet så nu har den schysst gnista men startar ändå inte... Vad i förgasaren kan ha gått fel? Tändstiftet blir aldrig blött när jag tar av det efter jag kickar och den har komp!
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

oggew2 skrev:Okej, vacuumet funkar så fort jag suger så rinner det soppa och jag gjorde rent stiftet så nu har den schysst gnista men startar ändå inte... Vad i förgasaren kan ha gått fel? Tändstiftet blir aldrig blött när jag tar av det efter jag kickar och den har komp!
Det där med att choken inte sitter där, är det ett hål i förgasaren eller? :s
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

tacopaj skrev:
oggew2 skrev:Okej, vacuumet funkar så fort jag suger så rinner det soppa och jag gjorde rent stiftet så nu har den schysst gnista men startar ändå inte... Vad i förgasaren kan ha gått fel? Tändstiftet blir aldrig blött när jag tar av det efter jag kickar och den har komp!
Det där med att choken inte sitter där, är det ett hål i förgasaren eller? :s
Bild
Japp det står bara öppet...
Det står öppet på mer ställen också :?
Bild
Den röda grejen där är till för att den inte ska dra tjuvluft fast det verkar den ju göra på andra ställen...
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Nu har jag plockat isär allt och ska göra rent förgasaren, jag tog bort insuget bara för att checka lite och whops så hitta jag den där lilla hållaren som håller fast nålen liggandes där bara vid membranen! Det var lite rostigt där men det skadar väl inte, eller? :roll:

Hällde i lite soppa i tändstiftshålet bara för att försöka "fuskstarta" den men hjälpte inte den gick bara igång snabbt och dog!
Det känns som att soppan rinner bar och aldrig riktigt når ner till cylindern utan hamnar bak i motorn, skulle det kunna vara så? Får uppdatera igen sen när förgasaren är ren, skulle va schysst att få lite feedback om vad ni tror kan vara felet :)
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Tänkte att jag skriver här istället för att starta en ny tråd... Men snart har jag gjort rent förgasaren, men jag har ingen choke så det står som ett öppet hål där nu, vad ska jag göra åt det? Tejpa för eller? Någon som har några ideer?
Skriv svar