Trimmad Derbi Senda sm extreme 2006

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
noaheng
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 mars 2014, 15:53
Ort: lidingö

Trimmad Derbi Senda sm extreme 2006

Inlägg av noaheng »

Har satt på ett trim krök på min Derbi nu. Och jag är inte helt nöjd med resultatet :/ Toppfarten har blivit mycket bättre och själva acceln när den går i hög varv. Dock så är t.ex acceln uppför en backe mycket sämre.

T.ex åker jag uppp för en backe med 2:an går den i högvarv och rullar på bra
men sen när jag växlar uppåt så ''klarar'' den inte av backen och tappar fart.
Det var inte så här förut. Vad har hänt? och vad kan jag göra åt saken

Mvh Noah

[/img]
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Vad för krök har du köpt?

Är det en lågvarvig så borde den orka på relativt låga varv.
En högvarvig krök får du varva på för att den ska orkar upp.

Vilka drev har du?

Inställd fugge?
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 648
Blev medlem: 1 juni 2012, 22:26
Ort: Skara

Inlägg av Xpressen »

Byt upp i munstycke.
noaheng
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 mars 2014, 15:53
Ort: lidingö

Inlägg av noaheng »

vet tyvärr inte vad för krök det är då jag fick med det när jag köpte derbyn.finns det något sätt jag kan märka om det är högvarv eller lågvarv?.
sen så hade förra ägaren drevat om den till ett rätt så litet drev. Borde jag bara dreva om den ?
Derixx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 april 2013, 14:43
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Derixx »

noaheng skrev:vet tyvärr inte vad för krök det är då jag fick med det när jag köpte derbyn.finns det något sätt jag kan märka om det är högvarv eller lågvarv?.
sen så hade förra ägaren drevat om den till ett rätt så litet drev. Borde jag bara dreva om den ?
Gå ut och kolla exakt vilka drev du har fram och bak(står med siffror på drevet) , ta kort på röret så kanske det gå att se vilket rör det är.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Högvarv då. Mitt rör är lika om man kommer för sakta i backarna. Men ta kort o kolla för säkerhetsskull.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
noaheng
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 mars 2014, 15:53
Ort: lidingö

Inlägg av noaheng »

okej men skulle en ostrypt cdi box hjälpa till då det höjer det möjliga vartalet?
Derixx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 april 2013, 14:43
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Derixx »

En ostrypt cdi låter dig bara varva mer. Om din original t.ex stryper på
10 000 RPM så låter den ostrypta cdin dig att varva över det, om varv stoppet inte går in så kommer det inte att hjälpa dig i detta fallet.
noaheng
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 mars 2014, 15:53
Ort: lidingö

Inlägg av noaheng »

för det är något som är fel acceln på 2-3-4 är värdelös såvida man växlat i fart med högvarv.

bromsar man lite så är acceln värdelös. eller för stark då jag måste växla ner
.

förresten hur låter en cylinder som skär sig ? eller bluddrar ??
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

låter som en standard effektrörs moppe, har det mesta av effekten på höga varv, det är ganska normalt.
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

varva till effekten kommer och slira iväg på kopplingen :)
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
sweeken
Avstängd
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 april 2011, 08:45

Re: Trimmad Derbi Senda sm extreme 2006

Inlägg av sweeken »

noaheng skrev:Har satt på ett trim krök på min Derbi nu. Och jag är inte helt nöjd med resultatet :/ Toppfarten har blivit mycket bättre och själva acceln när den går i hög varv. Dock så är t.ex acceln uppför en backe mycket sämre.

T.ex åker jag uppp för en backe med 2:an går den i högvarv och rullar på bra
men sen när jag växlar uppåt så ''klarar'' den inte av backen och tappar fart.
Det var inte så här förut. Vad har hänt? och vad kan jag göra åt saken

Mvh Noah

[/img]
Kan vara som med min
Avgasröret har effekt till ca 12000, medans varvstoppet ligger på 10000
Så då blir det att jag inte kan accelerera i uppförsbackarar (har jag uppe farten så går det bra att hålla den)
Så då om jag växlar vid varv stopp åker varvet ner under/precis vid där effekten börjar.

"Går inte att använda effekten"
Skriv svar