Går det att stunta med denna setup?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Går det att stunta med denna setup?

Inlägg av acer96 »

Tjena. Har en Rieju drac 03a som jag har köpt ett tecnigas e-nox till. Har inte moppen hemma just nu, skall hämta hem den så fort det blir lite bättre väder. Iaf min plan är att stunta.. Alltid älskat att stunta, och nu blir det första gången med crossmoppe.

Blir det här en bra setup:

Tecnigas e-nox
70cc airsal
org luftburk (uppborrad)
drevning?
17,5mm förgasare.
större munstycke.

Är det en bra stunt setup? Tecnigas skall ju vara bäst till 70 airsal, och har en liggandes här hemma.. Mvh!
Hej hej har en Rieju :D
Dawidd
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 368
Blev medlem: 1 augusti 2011, 20:56
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Dawidd »

Ja, går att stunta med alla mopeder, tekniken som behövs bara!
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Ja det är en bra stuntsetup.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Okej tack så mycket! :)
Hej hej har en Rieju :D
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Juste. Måste jag byta vev också? Eller funkar det utan? Tänkt sälja moppen efter sommaren så inget jag skall ha i flera år.
Hej hej har en Rieju :D
Användarens profilbild
simonskaren
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 16 februari 2014, 19:25

Inlägg av simonskaren »

Tror int man ska begöva göra det. Har en polare som satt på 70cc airsal rakt på
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Eftersom du ska stunta så kommer den inte varvas så mycket, vilket gör att veven lever längre. Alltså, du behöver inte byta vev.
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Rexxy skrev:Eftersom du ska stunta så kommer den inte varvas så mycket, vilket gör att veven lever längre. Alltså, du behöver inte byta vev.
Okej, tack så mycket!
Hej hej har en Rieju :D
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Tjena igen. Min polare sa nu att det aldrig skulle gå att stunta med en airsal 70cc då det är extremt högvarvigt. Någon cylinder ni rekommenderar till tecnigas e-nox och dellorto 17,5 förgasare?
Hej hej har en Rieju :D
Användarens profilbild
Sebbe-Tuning
TSR Snyggaste Cross\SM 2014
Inlägg: 520
Blev medlem: 19 januari 2014, 18:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Sebbe-Tuning »

acer96 skrev:Tjena igen. Min polare sa nu att det aldrig skulle gå att stunta med en airsal 70cc då det ävemt högvarvigt. Någon cylinder ni rekommenderar till tecnigas e-nox och dellorto 17,5 förgasare?
Då är din kompis extremt okunnig (ursäkta påhoppet).
Airsal 70cc är inte högvarvig men vill du ha något annat som är lågvarvigt, kör på barikit 74cc. Det är den vanligaste stuntcyllen till crossmoppe vill jag nog påstå.
Sebbe-Tunings Gilera DRD R/T
Utför förgasarinställningar, variatorinställningar, kopplingsinställningar, byter cylinder osv - på alla typer av mopeder!
Kontakta mig på https://www.facebook.com/SebbeTuning
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Sebbe-Tuning skrev:
acer96 skrev:Tjena igen. Min polare sa nu att det aldrig skulle gå att stunta med en airsal 70cc då det ävemt högvarvigt. Någon cylinder ni rekommenderar till tecnigas e-nox och dellorto 17,5 förgasare?
Då är din kompis extremt okunnig (ursäkta påhoppet).
Airsal 70cc är inte högvarvig men vill du ha något annat som är lågvarvigt, kör på barikit 74cc. Det är den vanligaste stuntcyllen till crossmoppe vill jag nog påstå.
Okej tack så mycket. Jo funderade på barikit 74cc men är det inte ett måste att byta vev då? Är inte den lite mer ''kraftigare'' :P
Hej hej har en Rieju :D
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Eller förresten.. Kan du förklara mer varför min kompis har fel? Jag har ju nämligen en airsal 70cc liggandes här hemma och jag behöver bara en kolv till den.. Hade ju varit soft att slippa köpa en helt ny cylinder.
Hej hej har en Rieju :D
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

acer96 skrev:Eller förresten.. Kan du förklara mer varför min kompis har fel? Jag har ju nämligen en airsal 70cc liggandes här hemma och jag behöver bara en kolv till den.. Hade ju varit soft att slippa köpa en helt ny cylinder.
för att stunt inte handlar om din setup. Det handlar om envishet, tålamod & skicklighet.

Dessutom så har jag aldrig hört att arisal ska vara högvarvig, dedär med att det bara ska gå att stunta med lågvarvigt är med en lögn..
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Persson97 skrev:
acer96 skrev:Eller förresten.. Kan du förklara mer varför min kompis har fel? Jag har ju nämligen en airsal 70cc liggandes här hemma och jag behöver bara en kolv till den.. Hade ju varit soft att slippa köpa en helt ny cylinder.
för att stunt inte handlar om din setup. Det handlar om envishet, tålamod & skicklighet.

Dessutom så har jag aldrig hört att arisal ska vara högvarvig, dedär med att det bara ska gå att stunta med lågvarvigt är med en lögn..

Nja asså höhvarvig setup kan man stegra långa rakor, lågvarvig setup är mer för ringar osv. Det blir fan inte lätt med högvarvigt då pallar nog intr moppen med dom låga varven. Men jag får la helt enkelt testa mig fram nån dag! Tack för svaren.
Hej hej har en Rieju :D
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

acer96 skrev:Eller förresten.. Kan du förklara mer varför min kompis har fel? Jag har ju nämligen en airsal 70cc liggandes här hemma och jag behöver bara en kolv till den.. Hade ju varit soft att slippa köpa en helt ny cylinder.
Airsal är inte högvarvig, den har bra vrid jämnfört med en 50cc. Barikit och Airsalen är ganska lik har ja för mig, du behöver inte byta vev till någon av dom två.
Helt Räser
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

AndreWidestedt skrev:
acer96 skrev:Eller förresten.. Kan du förklara mer varför min kompis har fel? Jag har ju nämligen en airsal 70cc liggandes här hemma och jag behöver bara en kolv till den.. Hade ju varit soft att slippa köpa en helt ny cylinder.
Airsal är inte högvarvig, den har bra vrid jämnfört med en 50cc. Barikit och Airsalen är ganska lik har ja för mig, du behöver inte byta vev till någon av dom två.
Okej tack så mycket!! :)
Hej hej har en Rieju :D
Skriv svar