Ljuddämpare

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Fillle
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 augusti 2012, 11:34

Ljuddämpare

Inlägg av Fillle »

Tja, jag har sökt runt men inte hittat något så jag tänkte fråga om det gör någon ljud skillnad när man byter ljuddämpare från original till dämpare som som sitter på trimrör. Har urpluggat original rör så jag vill få det mer 2 takts liknande ljudet lite mer skarp ljud och inte så dovt
Bild
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Ja, lite skillnad blir det. Dock kommer det mesta ''smattrande'' ljudet från kröken på effektrör.
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

Inte mycket skillnad ljudmässigt, lite högre bara. trimma mer om du vill ha det där skarpa 2-t ljudet :wink:

EDIT: Agge sa det!
Användarens profilbild
Fillle
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 augusti 2012, 11:34

Inlägg av Fillle »

Asså jo jag vet att kröken gör mest. Så det gör det verkligen skillnad byter ljuddämpare för folk säger att den inte gör. Har också sökt runt på youtube och sökt på skillnaden när man byter men hittade inget
Bild
Användarens profilbild
Brisingar
Svårstartad skrothög
Inlägg: 150
Blev medlem: 8 augusti 2013, 13:52

Re: Ljuddämpare

Inlägg av Brisingar »

Fillle skrev:Tja, jag har sökt runt men inte hittat något så jag tänkte fråga om det gör någon ljud skillnad när man byter ljuddämpare från original till dämpare som som sitter på trimrör. Har urpluggat original rör så jag vill få det mer 2 takts liknande ljudet lite mer skarp ljud och inte så dovt
Jag har gjort just detta, Original rör med original ljuddämparen innan sen tog jag bort den och modda dit en Leovince v6 ljuddämpare, ljudmässigt i princip samma låter lite bättra på tomgång och när man kör låter det gämnare, dock gav det bättre acc då v6 dämparen har hål raktigenom, men ljudmässigt räkna dig ingen speciell skillnad om du inte har trim-krök med :)
Användarens profilbild
Fillle
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 augusti 2012, 11:34

Inlägg av Fillle »

Ok tack, jag tror att jag ska prova det
Bild
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

En viss skillnad blir det nog, iaf med TK dämpare.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
DerbiSamuel
Svårstartad skrothög
Inlägg: 177
Blev medlem: 20 augusti 2012, 20:01
Ort: Hunnebostrand

Inlägg av DerbiSamuel »

Min Derbi Senda hade jag bara 50cc sport och 19mm och min lät mycket mer "2t'igt" och smattrade mycket mer ;)
Rieju drac RR Sport -04 (projekt)
Derbi Senda -04 (såld)
Derbi Senda -03 (midrace)
Yamaha Dtr -01 (projekt)
KTM SX 125 -02 (is cross)
Gasgas TXT 280 -06 (trial)
Användarens profilbild
Derbi_
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 13 augusti 2013, 20:52

Inlägg av Derbi_ »

Agge0102 skrev:Ja, lite skillnad blir det. Dock kommer det mesta ''smattrande'' ljudet från kröken på effektrör.
som Agge0102 så blir det lite skillnad på ljudet, men det är också kröken som gör största delen av ljudskillnaden!
Användarens profilbild
Fillle
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 augusti 2012, 11:34

Inlägg av Fillle »

aja det verkar göra så lite skillnad så jag tor att jag skiter i detoch lägger pengarna på annat. Och förresten vet ni vad det är för skillnad om man har packat ljuddämparen och om ullet har brunnit? för jag har en Aprilia sx 50 och det är en av ljuddämparna som man måste ta vinkelslipen och öppna med för att komma in villket betyder att man måste svetsa igen och det orkar man ju inte. jag tror att mitt ull har brunnit för det är något slags ekande ljud. Undrar om det ska va så?
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Ljuddämpare som inte går öppna har vanligtvis ingen ull, så antagligen har du den typen där olika stora kammare, smala rör etc. används för att dämpa ljudet istället för ull. Men med det sagt, dämpare avsedda gör att ha dämpull dämpar mycket dåligt när ullen försvunnit eller dränkts i olja/sot.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Fillle
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 augusti 2012, 11:34

Inlägg av Fillle »

ok tack
Bild
Skriv svar