Träning, kost & hälsa-tråden

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

david96 skrev: ge mig fucking tips att få stora armar!
Träna armar oftare, kör du fortfarande efter schemat jag gav dig?

Dawidd skrev:Så jag ska upp,sen ner o stanna där nere längre?
Att jag drog mig bakåt var att jag var trött efter chinsen,men ska tänka på detta!

Blir o nöta chins ett tag!
Upp explosivt, sedan i bottenläget ska du släppa ut skulderbladen helt, ha en lite paus. Den ska vara tydligt markerad, sedan explosivt upp igen!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

MrAndersson skrev:
david96 skrev: ge mig fucking tips att få stora armar!
Träna armar oftare, kör du fortfarande efter schemat jag gav dig?

Dawidd skrev:Så jag ska upp,sen ner o stanna där nere längre?
Att jag drog mig bakåt var att jag var trött efter chinsen,men ska tänka på detta!

Blir o nöta chins ett tag!
Upp explosivt, sedan i bottenläget ska du släppa ut skulderbladen helt, ha en lite paus. Den ska vara tydligt markerad, sedan explosivt upp igen!
nää. Kör typ bara bas övningar och lägger in 2-3 andra övningar. Fokuserar mest på bad fast inte i ryggen:)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Vilket är det bästa proteinet? Smaken är inte 90%, utan kanske 20. Utan förändringen är det viktiga. Sökt lite och många skriver att whey100%, whey 80 osv är budget och är inge vidare. Kvalitétsprotein?

Och frågan kvarstår: någon som testat ironcore nutritions grejer?
Årets Styrelsemedlem 2013
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

MrAndersson skrev:
david96 skrev: ge mig fucking tips att få stora armar!
Träna armar oftare, kör du fortfarande efter schemat jag gav dig?

Dawidd skrev:Så jag ska upp,sen ner o stanna där nere längre?
Att jag drog mig bakåt var att jag var trött efter chinsen,men ska tänka på detta!

Blir o nöta chins ett tag!
Upp explosivt, sedan i bottenläget ska du släppa ut skulderbladen helt, ha en lite paus. Den ska vara tydligt markerad, sedan explosivt upp igen!
För att få stora armar så ska man träna mycket triceps, eftersom det är den som får armen i det stora hela att se stora ut.
laxfanskap
Elmoped
Inlägg: 133
Blev medlem: 21 augusti 2013, 18:39

Inlägg av laxfanskap »

joar skrev:
MrAndersson skrev:
david96 skrev: ge mig fucking tips att få stora armar!
Träna armar oftare, kör du fortfarande efter schemat jag gav dig?

Dawidd skrev:Så jag ska upp,sen ner o stanna där nere längre?
Att jag drog mig bakåt var att jag var trött efter chinsen,men ska tänka på detta!

Blir o nöta chins ett tag!
Upp explosivt, sedan i bottenläget ska du släppa ut skulderbladen helt, ha en lite paus. Den ska vara tydligt markerad, sedan explosivt upp igen!
För att få stora armar så ska man träna mycket triceps, eftersom det är den som får armen i det stora hela att se stora ut.
Dock så ska man träna båda, det skulle se förjävligt ut om man hade en fet bula på triceps och helt platt på andra sidan.
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket
Inlägg: 973
Blev medlem: 23 april 2012, 19:50
Ort: Finland

Inlägg av NOName? »

DEA!! skrev:Vilket är det bästa proteinet? Smaken är inte 90%, utan kanske 20. Utan förändringen är det viktiga. Sökt lite och många skriver att whey100%, whey 80 osv är budget och är inge vidare. Kvalitétsprotein?

Och frågan kvarstår: någon som testat ironcore nutritions grejer?
optimum nutritions 100% whey gold standard är idag 450kr för 2,273 kg
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Laxfanskap: Precis som alla andra antagonister alltså! Men det är rätt ungefär 60% av överarmens massa består av tricep.

Dea: Att when 100 och whey 80 är budget och inte något vidare är bullshit. De är ju inte "top of the line" proteinpulvet något av dom. Men absolut ingen skit, jämför innehållsförteckningarna på alla pulver du kan hitta så ska du se att de inte är så mycket som skiljer.

Du ska dock leta efter ett vassleprotein. Gärna tillsammans med aminosyror, och självklart en bra kost i övrigt! Då kommer resultaten.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
laxfanskap
Elmoped
Inlägg: 133
Blev medlem: 21 augusti 2013, 18:39

Inlägg av laxfanskap »

ska till vänersborg efter jul så tänkte köpa lite grejjer på gymgrossisten som ligger nära. Ja vet vad ja ska köpa förutom bcaa. Mitt är inte slut ännu så det är ingen brådis men eftersom jag endå är där så funderar jag på att köpa xtend, men har sett body science bcaa xx på mmsports för typ samma pris och undrar vilket som ni tycker är bäst? Smaken är inte det viktiga men vill ju inte dricka nått som smakar fan. Står inte hur mycket av varje aminosyra det är i bcaa xx så tänkte om nån av er vet?
Kan även passa på att fråga efter gym som ligger runt v borg-trollhättan där man betala per pass? Är borta från gymmet hemma typ en vecka och vill inte missa den bästa veckan att gymma, då det inte är en jävel där ;)
Tack för svar! :)
laxfanskap
Elmoped
Inlägg: 133
Blev medlem: 21 augusti 2013, 18:39

Inlägg av laxfanskap »

MrAndersson skrev:Laxfanskap: Precis som alla andra antagonister alltså! Men det är rätt ungefär 60% av överarmens massa består av tricep.

Dea: Att when 100 och whey 80 är budget och inte något vidare är bullshit. De är ju inte "top of the line" proteinpulvet något av dom. Men absolut ingen skit, jämför innehållsförteckningarna på alla pulver du kan hitta så ska du se att de inte är så mycket som skiljer.

Du ska dock leta efter ett vassleprotein. Gärna tillsammans med aminosyror, och självklart en bra kost i övrigt! Då kommer resultaten.
Jode visste jag att triceps va störst men man ska inte träna triceps mer för det utan båda, det va det jag ville framföra :)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Hur kan typ "the rock" öka så mycket utan att få fett på kroppen? Jag vill öka och bli mer rippad men det blir väl säkert bara fett om jag börjat ta gainers?
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

DEA!! skrev:Hur kan typ "the rock" öka så mycket utan att få fett på kroppen? Jag vill öka och bli mer rippad men det blir väl säkert bara fett om jag börjat ta gainers?
Finns små piller och sprutor man kan ta, skall tydligen ge ganska bra resultat :roll:
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

DEA!! skrev:Hur kan typ "the rock" öka så mycket utan att få fett på kroppen? Jag vill öka och bli mer rippad men det blir väl säkert bara fett om jag börjat ta gainers?
Någon fakta på detta? Visst han har ökat, men de har skett under flera års tid så vitt jag vet? Eller har han ökat något enormt nu under senaste tiden? Han preppade dock under sin tid i WWE.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
laxfanskap
Elmoped
Inlägg: 133
Blev medlem: 21 augusti 2013, 18:39

Inlägg av laxfanskap »

DEA!! skrev:Hur kan typ "the rock" öka så mycket utan att få fett på kroppen? Jag vill öka och bli mer rippad men det blir väl säkert bara fett om jag börjat ta gainers?
han håller vell en ganska normal fetthalt och är inte åt något av hållen?
Sen kan man ju fråga sej om han använt sej av något mer än bara proteinshakes ;)
Du kan bli rippad utan att bli fet, t.ex periodisk fasta, då du bara äter under en period på dagen och fastar på resten. Inget jag testat själv då jag föredrar mat och blir hungrig annars men du kan ju alltid testa :)
svennis100
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 augusti 2013, 21:19
Ort: Göteborg

Inlägg av svennis100 »

Kollade precis en av Mike Chang's videos, han säger att vill man bygga t.ex. bröst skall man istället för 3 sets köra uppemot 7 set. Vad tror ni om det? Och vad tror ni om att börja köra 5-7 sets varje övning på gymmet?
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

svennis100 skrev:Kollade precis en av Mike Chang's videos, han säger att vill man bygga t.ex. bröst skall man istället för 3 sets köra uppemot 7 set. Vad tror ni om det? Och vad tror ni om att börja köra 5-7 sets varje övning på gymmet?
Beror helt på individen, intensiteten i övrigt, hur du äter, antal övningar.

laxfanskap skrev: han håller vell en ganska normal fetthalt och är inte åt något av hållen?
Sen kan man ju fråga sej om han använt sej av något mer än bara proteinshakes ;)
Du kan bli rippad utan att bli fet, t.ex periodisk fasta, då du bara äter under en period på dagen och fastar på resten. Inget jag testat själv då jag föredrar mat och blir hungrig annars men du kan ju alltid testa :)
Du kan bli rippad utan och bli fet genom och äta helt normalt. Bara du ser över vad du äter och hur mycket av det du äter.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Magsjuk sen i fredags kan inte äta piss och går endast på vätskeersättning då spyr upp allt annat. Skoj att hå.från 82kg få magkatarr gå ner till 70 och nu 63-64.... hoppas bara de mesta av vikten är att jag inte har mat i kroppen
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

david96 skrev:Magsjuk sen i fredags kan inte äta piss och går endast på vätskeersättning då spyr upp allt annat. Skoj att hå.från 82kg få magkatarr gå ner till 70 och nu 63-64.... hoppas bara de mesta av vikten är att jag inte har mat i kroppen
Inte roligt! Vet hur de känns, 4 månader utan diagnos...
från 87-75..
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

En tanke jag haft.

Funderat på att lägga upp ett träningsprogram enligt nedan.

2 dagar löpning 10 km (med 20 kg på ryggen), mål Ta milen under 42 min.
succesivt ta upp till 1 mil under e-två månader
1 dag MMA
2 pass på gymmet om 2,5 timme per pass, med kontiurnerlig ökning av
vikterna till det jag tog tidigare, kanske öka något, men undvika bygga
på tyngd (kommit ner till 91 kg, målet är att ligga på 85-90 fullt tränad.).
1 dag simning
1 dag vila för att vila ut kroppen lite grann.

Inga konstiga dieter mer än att jag fortsatt skall hålla nere socker och fett.
Det som lägger på vikt.
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Desertrat skrev:En tanke jag haft.

Funderat på att lägga upp ett träningsprogram enligt nedan.

2 dagar löpning 10 km (med 20 kg på ryggen), mål Ta milen under 42 min.
succesivt ta upp till 1 mil under e-två månader
1 dag MMA
2 pass på gymmet om 2,5 timme per pass, med kontiurnerlig ökning av
vikterna till det jag tog tidigare, kanske öka något, men undvika bygga
på tyngd (kommit ner till 91 kg, målet är att ligga på 85-90 fullt tränad.).
1 dag simning
1 dag vila för att vila ut kroppen lite grann.

Inga konstiga dieter mer än att jag fortsatt skall hålla nere socker och fett.
Det som lägger på vikt.
Riktigt bra med klara mål och rikligt varierande träning!
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Första passet sen igår.på en vecka. Bedrövligt... 70.i.bänk med problem... körde 80 innan utan problem. Fyfan vad depp man blir!!!!! :( motivationen är ju knappast på topp.. ska köra ben nu få se hur mycket man tappat där. Hoppad bara de kommer tillbaka snabbt:3
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Nytt år och nya mål med träningen, behöver er hjälp.

Jag väger i dagsläget lite över 100kg, vill väga mellan 95-100kg men bli mer fast i hullet.
Behöver hjälp med träningsschema. (Tränar mån, tis, ,tor, fre) kan inte träna triceps och bröst samma pass.

Tips på nyttig frukost man kan ha med till jobbet?
Övningar som ger mest?
Upplägg? Reps? Set?

Vill alltså få en fastare kropp utan att tappa allt för mycket vikt.
Årets Styrelsemedlem 2013
rrxaffe
Elmoped
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 augusti 2012, 13:07
Ort: jaåå

Inlägg av rrxaffe »

proteinpulver hit och dit vad är det för fel på att dricka ägg och mjölk? :roll:
Dawidd
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 368
Blev medlem: 1 augusti 2011, 20:56
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Dawidd »

rrxaffe skrev:proteinpulver hit och dit vad är det för fel på att dricka ägg och mjölk? :roll:
Inget fel alls. Det finns mer ämnen i proteinpulver som kroppen behöver för att bygga/återhämta sig, och de ämnena som finns i proteinpulvret finns inte i mjölk/ägg :)
rrxaffe
Elmoped
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 augusti 2012, 13:07
Ort: jaåå

Inlägg av rrxaffe »

Dawidd skrev:
rrxaffe skrev:proteinpulver hit och dit vad är det för fel på att dricka ägg och mjölk? :roll:
Inget fel alls. Det finns mer ämnen i proteinpulver som kroppen behöver för att bygga/återhämta sig, och de ämnena som finns i proteinpulvret finns inte i mjölk/ägg :)
haha vilka ämnen då?:)
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket
Inlägg: 973
Blev medlem: 23 april 2012, 19:50
Ort: Finland

Inlägg av NOName? »

DEA!! skrev:Nytt år och nya mål med träningen, behöver er hjälp.

Jag väger i dagsläget lite över 100kg, vill väga mellan 95-100kg men bli mer fast i hullet.
Behöver hjälp med träningsschema. (Tränar mån, tis, ,tor, fre) kan inte träna triceps och bröst samma pass.

Tips på nyttig frukost man kan ha med till jobbet?
Övningar som ger mest?
Upplägg? Reps? Set?

Vill alltså få en fastare kropp utan att tappa allt för mycket vikt.
skippa frukosten ;)

vill du bli stor ska du köra mer reps (8-12 eller mer) och kortare vila (30-60 s)

övningar som ger mest är tunga basövningar, knäböj, bänkpress, marklyft, militärpress, chins

varför inte bröst och triceps på samma dag?
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

rrxaffe skrev:
Dawidd skrev:
rrxaffe skrev:proteinpulver hit och dit vad är det för fel på att dricka ägg och mjölk? :roll:
Inget fel alls. Det finns mer ämnen i proteinpulver som kroppen behöver för att bygga/återhämta sig, och de ämnena som finns i proteinpulvret finns inte i mjölk/ägg :)
haha vilka ämnen då?:)
Aminosyror i samma utsträckning te.x.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

NOName? skrev:
DEA!! skrev:Nytt år och nya mål med träningen, behöver er hjälp.

Jag väger i dagsläget lite över 100kg, vill väga mellan 95-100kg men bli mer fast i hullet.
Behöver hjälp med träningsschema. (Tränar mån, tis, ,tor, fre) kan inte träna triceps och bröst samma pass.

Tips på nyttig frukost man kan ha med till jobbet?
Övningar som ger mest?
Upplägg? Reps? Set?

Vill alltså få en fastare kropp utan att tappa allt för mycket vikt.
skippa frukosten ;)

vill du bli stor ska du köra mer reps (8-12 eller mer) och kortare vila (30-60 s)

övningar som ger mest är tunga basövningar, knäböj, bänkpress, marklyft, militärpress, chins

varför inte bröst och triceps på samma dag?
Okej :) jag blir så trött i triceps efter bröst, så orkar inget. .
Årets Styrelsemedlem 2013
laxfanskap
Elmoped
Inlägg: 133
Blev medlem: 21 augusti 2013, 18:39

Inlägg av laxfanskap »

MrAndersson skrev:
rrxaffe skrev:
Dawidd skrev: Inget fel alls. Det finns mer ämnen i proteinpulver som kroppen behöver för att bygga/återhämta sig, och de ämnena som finns i proteinpulvret finns inte i mjölk/ägg :)
haha vilka ämnen då?:)
Aminosyror i samma utsträckning te.x.
Anledning till att man dricker proteinpulver ist för ägg o mjölk
1. som ovan^^
2. Kroppen kan inte ta upp allt protein av råa ägg
3. De proteinpulver som många dricker är vassle och är snabbare än ägg protein och av mjölkens protein är endast 20% vassle
4. Protein pulver smakar bättre
5. Råa ägg kan ge salmonella
Drack råa ägg och mjölk efter träningen i början men rekomenderar proteinpulver, det är inte så mycket dyrare än om man ska dricka ägg o mjölk efter varje pass ;)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

DEA!! skrev:Nytt år och nya mål med träningen, behöver er hjälp.

Jag väger i dagsläget lite över 100kg, vill väga mellan 95-100kg men bli mer fast i hullet.
Behöver hjälp med träningsschema. (Tränar mån, tis, ,tor, fre) kan inte träna triceps och bröst samma pass.

Tips på nyttig frukost man kan ha med till jobbet?
Övningar som ger mest?
Upplägg? Reps? Set?

Vill alltså få en fastare kropp utan att tappa allt för mycket vikt.
Sluta absolut INTE med frukosten. Så länge du äter en bra frukost så finns de ingen anledning till och sluta med den.

Är det endast Bröst & Tricep du inte "kan" träna tillsammans? Eller är de andra muskelgrupper också?

laxfanskap skrev: Anledning till att man dricker proteinpulver ist för ägg o mjölk
1. som ovan^^
2. Kroppen kan inte ta upp allt protein av råa ägg
3. De proteinpulver som många dricker är vassle och är snabbare än ägg protein och av mjölkens protein är endast 20% vassle
4. Protein pulver smakar bättre
5. Råa ägg kan ge salmonella
Drack råa ägg och mjölk efter träningen i början men rekomenderar proteinpulver, det är inte så mycket dyrare än om man ska dricka ägg o mjölk efter varje pass ;)
3. Där finns de saker som man kan ändra på, typ när du tar de, hur du ätit innan, vad du behöver för protein osv. Men i de stora hela rätt.
4. Inte alltid, Whey 80..... :roll:
5. Köper du Svenska ägg så är dock chansen minimal, och det är en chans som jag tror de flesta skulle ta.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
derbiogge
Avstängd
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 september 2013, 12:34

Inlägg av derbiogge »

fattar inte alla som går till gym för dyra pengar, själv tränar jag min högerarm gratis varje dag hemma :wink:
Jonaskarlsson
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 2 december 2013, 15:00
Ort: Salem

Inlägg av Jonaskarlsson »

derbiogge skrev:fattar inte alla som går till gym för dyra pengar, själv tränar jag min högerarm gratis varje dag hemma :wink:
Samma här!
Användarens profilbild
derbiogge
Avstängd
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 september 2013, 12:34

Inlägg av derbiogge »

Jonaskarlsson skrev:
derbiogge skrev:fattar inte alla som går till gym för dyra pengar, själv tränar jag min högerarm gratis varje dag hemma :wink:
Samma här!
härligt att man inte är ensam då :wink:
rrxaffe
Elmoped
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 augusti 2012, 13:07
Ort: jaåå

Inlägg av rrxaffe »

laxfanskap skrev:
MrAndersson skrev:
rrxaffe skrev: haha vilka ämnen då?:)
Aminosyror i samma utsträckning te.x.
Anledning till att man dricker proteinpulver ist för ägg o mjölk
1. som ovan^^
2. Kroppen kan inte ta upp allt protein av råa ägg
3. De proteinpulver som många dricker är vassle och är snabbare än ägg protein och av mjölkens protein är endast 20% vassle
4. Protein pulver smakar bättre
5. Råa ägg kan ge salmonella
Drack råa ägg och mjölk efter träningen i början men rekomenderar proteinpulver, det är inte så mycket dyrare än om man ska dricka ägg o mjölk efter varje pass ;)
varför vill du inte vassle då? sen blir det inte många gram protein på den mängden mjölk ja har i äggen. Har testat proteinpulver och de är fan inte gott, ägg smakar inget juu
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

rrxaffe skrev:varför vill du inte vassle då? sen blir det inte många gram protein på den mängden mjölk ja har i äggen. Har testat proteinpulver och de är fan inte gott, ägg smakar inget juu
Det är vassleproteinet du vill ha. Det är cassein proteinet du vill "undvika" direkt efter ett träningspass.

Mer om råa ägg, och nackdelar med de gentemot tillagade ägg.

[spoiler] Försämrat näringsupptag I råa ägg finns s.k. trypsininhibitorer vilket betyder ämnen som inhiberar enzymet trypsin. Trypsin är en form av enzymer vilka spjälkar proteiner och gör dessa tillgängliga för humanabsorbtion.

Vidare finns även ett glykoprotein i den råa äggvitan vid namn avidin. Avidin har förmågan att binda B-vitaminet biotin och bilda ett s.k biotin-avidin-komplex. Denna bildning gör biotinet från ägget otillgängligt för absorption och hämmar även upptaget av biotin i den övriga måltiden. Nu är ju inte biotinbrist något som förekommer i Sverige då vår kost redan är rikt på biotin men detta är ytterligare en faktor som talar emot det råa ägget och får det valet att förefalla ytterligare mer onödigt.


Proteinet

Sist men absolut inte minst (snarare tvärtom) så innebär faktiskt intag av råa ägg en markant sämre biotillgänglighet av protein. Jag nämnde trypsininhibitorer tidigare och dessa inaktiveras vid tillagning men äter du dina ägg råa kommer en stor del av proteinet åka raka vägen ut i toaletten dessvärre.

Det här är lite ”lustigt” med tanke på att ägg bland tränande ofta äts i syfte att få i sig just högkvalitativt protein. Ägg är ett helt fantastiskt livsmedel med mycket bra proteinkvalité, bra fettsammansättning, äggulan är rena multivitamintabletten och om du levde på enkom ägg skulle sannolikt allt utom behovet av vitamin C och kalcium kunna tillgodoses vad gäller essentiella näringsämnen. Men trots äggets enorma näringsmässiga mångfald är min erfarenhet att den vanligaste synen på ägg bland tränande som är mindre insatta i näringsläran att ägg är en bra proteinkälla. Att då vara ”hardcore” och/eller slö och välja äggen i en form där proteinupptaget är mycket sämre blir ju mer än lovligt paradoxalt.

Det finns en del forskning i ämnet och man har kunnat mäta upp signifikanta mängder kväve i feces (avföringen) från individer som ätit råa ägg jämfört med tillagade. Vidare har även utandningsluften analyserats för att kunna utgöra hur mycket av icke absorberat protein som istället fermenterats av tarmbakterier (samma princip som sker med odigererbara kolhydrater, d.v.s. kostfiber). En orsak som diskuteras till varför tillagningen löser detta är att våra matspjälkande enzymer helt enkelt får möjlighet att bryta peptidbindningarna i proteinet då tillagningen denaturerar proteinet. Biotillgängligheten av råa ägg har visat sig så dålig som endast 50 % av äggets totala proteininnehåll som de facto absorberats.[/spoiler]
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

MrAndersson skrev:
DEA!! skrev:Nytt år och nya mål med träningen, behöver er hjälp.

Jag väger i dagsläget lite över 100kg, vill väga mellan 95-100kg men bli mer fast i hullet.
Behöver hjälp med träningsschema. (Tränar mån, tis, ,tor, fre) kan inte träna triceps och bröst samma pass.

Tips på nyttig frukost man kan ha med till jobbet?
Övningar som ger mest?
Upplägg? Reps? Set?

Vill alltså få en fastare kropp utan att tappa allt för mycket vikt.
Sluta absolut INTE med frukosten. Så länge du äter en bra frukost så finns de ingen anledning till och sluta med den.

Är det endast Bröst & Tricep du inte "kan" träna tillsammans? Eller är de andra muskelgrupper också?
Det är väl biceps & rygg som krånglar ibland.
Årets Styrelsemedlem 2013
Skriv svar