Kolv "fastnar" i visst läge

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

svennis100
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 augusti 2013, 21:19
Ort: Göteborg

Kolv "fastnar" i visst läge

Inlägg av svennis100 »

Tja :D
Har klyvt motorn och bytt till en ny vev, och nu när jag sätter på cylindern blir det så här: http://minfil.org/F6Kcdcbfb8/VIDEO0010.3gp
Efter halva filmen så lutar jag cylindern 2mm typ, och då går den helt perfekt?
Vettefan vad det kan vara, när jag har cylindern o kolven i handen o testar hur den går, så ser jag inget som skulle kunna göra att den fastnar?
Sedan är det så att om man tar i som fan så går den runt, men det kommer ju gå sönder om jag monterar ihop den så här, så det tänker jag inte göra..
Några idéer?
MVH Svennis :?
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

veven är felmonterad ;)

Du måste rikta veven, köp dig ett sånt verktyg eller vad man nu gör, vet inte det :P Fråga DEA, han brukar veta sånt :P
Bild
svennis100
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 augusti 2013, 21:19
Ort: Göteborg

Inlägg av svennis100 »

naj du skojar.. tänkte änna det, eftersom när jag skulle sätta på lilla blockhalvan fick jag inte ner den hela vägen, så jag fick PRECIS i skruvarna och korsdrog så att jag liksom pressade ner blockhalvan, så den snurrade lite segt efter det :/ Men centrerad är den ju, så vad kan vara fel då?
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

nej den behöver inte riktas... :shock: fick du i lagrena i lagersätena ordentligt?
svennis100
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 augusti 2013, 21:19
Ort: Göteborg

Inlägg av svennis100 »

aa, lagrerna gick i fint till slut efter en massa värmning
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

Du får dock inte värma för mycket, det är ju aluminium, det ändrar form när det blir för varmt
svennis100
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 augusti 2013, 21:19
Ort: Göteborg

Inlägg av svennis100 »

nepp, värmde inte heller för länge :P
Men hade ju som sagt problem vid monteringen av lilla blockhalvan, och fick pressa ner den genom att korsdra skruvarna, men det kändes inte som några problem alls, dock så blev veven relativt trögsnurrad efter det, men snurrar man på svänghjulet så känns det inte av längre..
men varför blir det så? veven är centrerad, så det känns inte som att den kan sitta fel? för den ska sitta PRECIS i mitten av blockhalvorna va?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Jag skulle fundera över hur rak veven är efter att blocket har tvingats ihop. Rätt känsliga grejer...

Har inte brytt mig om att kolla filmen. Man laddar inte ner filmer för att nån behöver hjälp på forum, i bästa fall orkar man klicka på en youtubelänk.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
svennis100
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 augusti 2013, 21:19
Ort: Göteborg

Inlägg av svennis100 »

G-son skrev:Jag skulle fundera över hur rak veven är efter att blocket har tvingats ihop. Rätt känsliga grejer...

Har inte brytt mig om att kolla filmen. Man laddar inte ner filmer för att nån behöver hjälp på forum, i bästa fall orkar man klicka på en youtubelänk.
Såså, snacka inte för alla på forumet nu, tror nog folk kollar filmer man lägger upp :)
Tog det försiktigt och korsdrog, samt helt ny vev, så tror inte den är skev dock
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

du körde ju ett tag med trasig vev och lager. det kan skada cylindern
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
svennis100
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 augusti 2013, 21:19
Ort: Göteborg

Inlägg av svennis100 »

vicke1112 skrev:du körde ju ett tag med trasig vev och lager. det kan skada cylindern
Aa, det är sant. Men de är inte ett enda spår i kolv/cylinder, och det går fintfint när jag själv trycker kolven genom istället för på veven :/
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

dock måste du ju centrera veven, så den hamnar mitt i vevhuset. Om veven hamnar lite för mycket till vänster tar den i ena blockhalvan och låser veven.


Har inte kollat på videon dock.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

80% utav alla på forumet kollar nog ej filmen. Vem vill ladda ner en film ens? Lägger du den på tuben så kommer de va fler som kollar. Bara så du vet.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
svennis100
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 augusti 2013, 21:19
Ort: Göteborg

Inlägg av svennis100 »

KarlssoN^ skrev:dock måste du ju centrera veven, så den hamnar mitt i vevhuset. Om veven hamnar lite för mycket till vänster tar den i ena blockhalvan och låser veven.


Har inte kollat på videon dock.
Som jag sa förut så är den exakt i mitten, och det antar jag att den ska vara va? :)
80% utav alla på forumet kollar nog ej filmen. Vem vill ladda ner en film ens? Lägger du den på tuben så kommer de va fler som kollar. Bara så du vet.
okok. Här: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GBQduBIj ... e=youtu.be[/youtube] har ni filmen. vid ungefär halva filmen lyfter jag ena sidan av cylindern 2-3mm, och då går den perfekt som ni ser. Sen sista sekundrarna släpper jag igen och den fastnar :/
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Plocka av kolven, sätt tillbaka cylindern och testa igen. Kolla ner genom cylindern och försök se vad som kan ta emot. Ibland kan man t.ex. få problem med att den del av cylindern som går ner i vevhuset tar emot vevpartiet. Sällsynt, men använder man annat än originaldelar finns det alltid en risk att någon gjort en tankevurpa vid ritbordet, eller tillverkat nått fel av andra orsaker.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
svennis100
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 augusti 2013, 21:19
Ort: Göteborg

Inlägg av svennis100 »

G-son skrev:Plocka av kolven, sätt tillbaka cylindern och testa igen. Kolla ner genom cylindern och försök se vad som kan ta emot. Ibland kan man t.ex. få problem med att den del av cylindern som går ner i vevhuset tar emot vevpartiet. Sällsynt, men använder man annat än originaldelar finns det alltid en risk att någon gjort en tankevurpa vid ritbordet, eller tillverkat nått fel av andra orsaker.
monterat kolv och cylinder 5 gånger med samma resultat, så det sitter rätt.
testat även att montera utan kolvringar, och då fastnar den fortfarande.
När jag tagit av kolven och cylindern ser jag inga märken alls någonstans, och jag kan föra kolven genom cylindern med god marginal .. så jag vettefan. :/
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

ser ut som staken tar i cylinderfoten
svennis100
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 augusti 2013, 21:19
Ort: Göteborg

Inlägg av svennis100 »

KarlssoN^ skrev:ser ut som staken tar i cylinderfoten
hur ? veven är centrerad? :O
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Läs mitt förra meddelande igen. Och för att formulera det på ett enklare sätt, skit i kolven och kolla vev vs. cylinder istället!
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
svennis100
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 augusti 2013, 21:19
Ort: Göteborg

Inlägg av svennis100 »

G-son skrev:Läs mitt förra meddelande igen. Och för att formulera det på ett enklare sätt, skit i kolven och kolla vev vs. cylinder istället!
Ah sry, missuppfattade det du skrev :P aa ska testa, hör av mig när jag gjort det :)
svennis100
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 augusti 2013, 21:19
Ort: Göteborg

Inlägg av svennis100 »

testade utan kolven, ser inga som helst problem med veven vs cylindern, vad fan kan det vara..? :(
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Inlägg av SNODDAS15 »

fastna den inte nu?
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
svennis100
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 augusti 2013, 21:19
Ort: Göteborg

Inlägg av svennis100 »

nä asså utan kolven monterad gick den ju bara upp och ner som den ska, inga glapp eller liknande. Den slår ju inte i cylindern
Skriv svar