Karaktärsbeskrivning

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket

Karaktärsbeskrivning

Inlägg av Törnan »

håller på med en karaktärsbeskrivning

såhär börjar den:

Karaktärsbeskrivningar

Carl-Erik Andersson 35 år bor i Stockholm.

Carl är ungefär 1.80 lång han har brunt hår och är mediumsmal. Han har normal skostorlek och inte så stort huvud, Han är som en vanlig svensson. Han lever ensam i en lägenhet på Götgatan. Carl gillar att hänga med sina alkisar på T-centralen och sitta och sjunga och göra saker. Han har ett ganska grovt alkoholproblem som ni kanske redan har förstått eftersom han hänger med alkisar i T-centralen. Han gör inte så mycket annat på sin fritid. Han har ett jobb också eller han fick det efter han hade slagits med en person, Samhällstjänst heter det, där jobbar han från klockan 9-16:00 varje dag. Ibland kan han plocka sopor och städa på toaletter och sånt.

Skulle gärna vilja ha lite feedback vad kan kan förbättra och sånt :)
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

För mycket punkter ;) Använd kommatecken, ordbajsa fram så du får längre meningar annars blir det lite för strikt och så ;) Lite tråkigt att läsa ;)
Bild
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket

Inlägg av Törnan »

Asddfgf4 skrev:För mycket punkter ;) Använd kommatecken, ordbajsa fram så du får längre meningar annars blir det lite för strikt och så ;) Lite tråkigt att läsa ;)
haha det var därför ja fråga om hjälp ;)

Men tack för svar! :)
Always Törnan ;)

740-traktorn ;)

Bild
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jonsson98 »

"Faktan" är det inget fel på den är bara bra. Men du skulle dock behöva lite mer flyt i meningarna o inte bara sätta punkt utan dra ut det hela lite med att skriva lite "eftersom" o ja du vet, Men bra annars ;)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Asddfgf4 skrev:För mycket punkter ;) Använd kommatecken, ordbajsa fram så du får längre meningar annars blir det lite för strikt och så ;) Lite tråkigt att läsa ;)
tycker att det är lagom med punkter, är det något jag lärt mig av mina lärare så är det att inte överanvända kommatecken, blir väldigt tråkigt att läsa då. däremot så beskriver du carl väldigt ensidigt.

det du beskriver om carl i texten är ungefär, han är lång, han har litet huvud osv. vilket blir något extremt tråkigt att läsa.

carls kompisar anser att...

enligt carl...
osv kan vara bra att trycka in ibland, så du får en varierad och rolig text att läsa :)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket

Inlägg av Törnan »

WilliamJonsson skrev:"Faktan" är det inget fel på den är bara bra. Men du skulle dock behöva lite mer flyt i meningarna o inte bara sätta punkt utan dra ut det hela lite med att skriva lite "eftersom" o ja du vet, Men bra annars ;)
okej ska försöka ;)
Persson97 skrev:
tycker att det är lagom med punkter, är det något jag lärt mig av mina lärare så är det att inte överanvända kommatecken, blir väldigt tråkigt att läsa då. däremot så beskriver du carl väldigt ensidigt.

det du beskriver om carl i texten är ungefär, han är lång, han har litet huvud osv. vilket blir något extremt tråkigt att läsa.

carls kompisar anser att...

enligt carl...
osv kan vara bra att trycka in ibland, så du får en varierad och rolig text att läsa :)
okej ska tänka på det när ja skriver :)

Tack för tipset! :)
Always Törnan ;)

740-traktorn ;)

Bild
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

ger dig ett exempel på en lite mer varierad text:

Carl är en kille i sina bästa år, håret är fortfarande brunt. Lång och ståtlig är han dessutom, kanske något smal tycker han däremot. Carl är rätt normal egentligen, hans huvud är lagom stort och lika så hans fötter. Men Carl har ett ganska grovt problem med spriten, därför brukar han ofta spendera sin lediga tid på T-centralen med sina kompisar, som även dom är alkoholister. Carl har inget jobb, men han har ändå fullt upp från klockan nio på morgonen tills klockan slagit fyra. Carl har nämligen råkat ut i ett slagsmål och måste därför plocka sopor från väggrenen och städa offentliga toaletter, så kallad samhällstjänst.

orginal texten:

Carl är ungefär 1.80 lång han har brunt hår och är mediumsmal. Han har normal skostorlek och inte så stort huvud, Han är som en vanlig svensson. Han lever ensam i en lägenhet på Götgatan. Carl gillar att hänga med sina alkisar på T-centralen och sitta och sjunga och göra saker. Han har ett ganska grovt alkoholproblem som ni kanske redan har förstått eftersom han hänger med alkisar i T-centralen. Han gör inte så mycket annat på sin fritid. Han har ett jobb också eller han fick det efter han hade slagits med en person, Samhällstjänst heter det, där jobbar han från klockan 9-16:00 varje dag. Ibland kan han plocka sopor och städa på toaletter och sånt.

nu har jag inte skrivit världens bästa text men hoppas du förstår vad jag menar med en varierad text :)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket

Inlägg av Törnan »

Persson97 skrev:ger dig ett exempel på en lite mer varierad text:

Carl är en kille i sina bästa år, håret är fortfarande brunt. Lång och ståtlig är han dessutom, kanske något smal tycker han däremot. Carl är rätt normal egentligen, hans huvud är lagom stort och lika så hans fötter. Men Carl har ett ganska grovt problem med spriten, därför brukar han ofta spendera sin lediga tid på T-centralen med sina kompisar, som även dom är alkoholister. Carl har inget jobb, men han har ändå fullt upp från klockan nio på morgonen tills klockan slagit fyra. Carl har nämligen råkat ut i ett slagsmål och måste därför plocka sopor från väggrenen och städa offentliga toaletter, så kallad samhällstjänst.

orginal texten:

nu har jag inte skrivit världens bästa text men hoppas du förstår vad jag menar med en varierad text :)
kan ja använda dendär? ;)
Always Törnan ;)

740-traktorn ;)

Bild
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

det går bra :)
kom dock på att jag missade vart han bodde :)
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket

Inlägg av Törnan »

Persson97 skrev:det går bra :)
kom dock på att jag missade vart han bodde :)
Tack :)

Det fixar ja :)
Always Törnan ;)

740-traktorn ;)

Bild
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Tycker din text, (med lite modifiering) låter bättre än Perssons.

Mina råd är: få ett bättre flyt i ditt skrivande, skriv de inte så mycket som en ren faktatext utan berätta mer utförligt om hur han är som person, varför han gör som han gör, kanske anledningen till att han slog den där personen osv.
Även lite mer ingående beskrivning på honom. Ögonfärg kanske, hur hans klädstil är ja lite såna saker som får honom och sticka ut.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

MrAndersson skrev:Tycker din text, (med lite modifiering) låter bättre än Perssons.

Mina råd är: få ett bättre flyt i ditt skrivande, skriv de inte så mycket som en ren faktatext utan berätta mer utförligt om hur han är som person, varför han gör som han gör, kanske anledningen till att han slog den där personen osv.
Även lite mer ingående beskrivning på honom. Ögonfärg kanske, hur hans klädstil är ja lite såna saker som får honom och sticka ut.
själva idéen med min text var bara att visa ett mer varierat språk och inte bara han, han ,han. med hjälp av ungefär samma saker som törnan redan skrivit.
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket

Inlägg av Törnan »

MrAndersson skrev:Tycker din text, (med lite modifiering) låter bättre än Perssons.

eh ja tyckte perssons va bättre och det tror ja läraren kommer tycka också ;)

Skriva berättelser, karaktärsbeskrivningar är inte min starka sida om ja säger så :)

Men tack för att du tyckte att min text var bra och fast med lite mer modifieringar :)
Always Törnan ;)

740-traktorn ;)

Bild
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Vet inte om det bara är vår svensklärare som tycker såhär, men lite "grövre" ord och beskrivningar och att han har alkoholproblem, skulle inte min lärare uppskatta tror jag ;) Ta t.ex Consuela, vi skulle skriva en uppgift "Jag och tekniken", han skrev "Jag och teknik", och fick en tillsägelse för att det inte stod tekniken :)
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

jaha.. så för att man hänger med några alkisar är man alkis själv?
Bild
Skriv svar