Tjenare jag har precis satt på min nya koppling malossi fly och även min nya kolv pga haveri. Men nu så typ orkar den inte iväg på låga varv som att jag skulle ha för stort munstycke, Men jag har hört att de kan vara för lätta vikter också!
Någon som har varit med om liknande ? Är väldigt tacksam för snabba svar !
det kan vara så att den setupen inte orkar dra iväg med malossi fly, så var en kompis neos, den orkade köra iväg när han hade 70cc på men när han satte på sin 50 igen så var han typ tvungen att springa iväg me d den, men testa att byt mot lite lösare fjädrar i kopplingen.
Slider -00
ZX-r
17,5
4g Dr. Pulley vikter
Gula fjädrar
Går som ett jävla spjut på bakan hueuheuhe / Knugen
SliderLuddaNstuntguyslay skrev:det kan vara så att den setupen inte orkar dra iväg med malossi fly, så var en kompis neos, den orkade köra iväg när han hade 70cc på men när han satte på sin 50 igen så var han typ tvungen att springa iväg me d den, men testa att byt mot lite lösare fjädrar i kopplingen.
Jag tror inte de är något med setupen vad jag har för jag vet en kille med slider som kör:
malossi fly
zx-r rör
dragen V
4,5 grams vikter
Och för han går de fint !
Du tror inte att de kan vara för stort munstycke ?
SliderLuddaNstuntguyslay skrev:det kan vara så att den setupen inte orkar dra iväg med malossi fly, så var en kompis neos, den orkade köra iväg när han hade 70cc på men när han satte på sin 50 igen så var han typ tvungen att springa iväg me d den, men testa att byt mot lite lösare fjädrar i kopplingen.
Tänkte mest på det här citatet
- Svår att få upp i varv och ryker?
- För stort huvudmunstycke byt till mindre
Jag tror inte de är något med setupen vad jag har för jag vet en kille med slider som kör:
malossi fly
zx-r rör
dragen V
4,5 grams vikter
Fast tror ju inte riktigt du behöver byta munstycke för att du byter koppling, låter lite konstigt :/
Slider -00
ZX-r
17,5
4g Dr. Pulley vikter
Gula fjädrar
Går som ett jävla spjut på bakan hueuheuhe / Knugen
malossi fly
zx-r rör
dragen V
4,5 grams vikter
Fast tror ju inte riktigt du behöver byta munstycke för att du byter koppling, låter lite konstigt :/
Fast hade aldrig riktigt chansen att hitta rätt munstycke förut. för den pajjade och sen stått stilla ett tag.
kan va tryckfjädern men det kan också vara munstyckerna så tetsa först munstyckerna och nålen och om inte det funkar testa att byta tryckfjädern eller höja vikterna
duke 125 leovince, om någon har en billig slider till salu så pm:a mig,kanske intriserad
jespersallvik skrev:kan va tryckfjädern men det kan också vara munstyckerna så tetsa först munstyckerna och nålen och om inte det funkar testa att byta tryckfjädern eller höja vikterna
jespersallvik skrev:kan va tryckfjädern men det kan också vara munstyckerna så tetsa först munstyckerna och nålen och om inte det funkar testa att byta tryckfjädern eller höja vikterna
Ska jag testa med orginal tryckfjäder då eller ?
vad har du för tryckfjäder i nu och vikter?
duke 125 leovince, om någon har en billig slider till salu så pm:a mig,kanske intriserad
Ska jag testa med orginal tryckfjäder då eller ?
vad har du för tryckfjäder i nu och vikter?
3,5 g vikter och blå tryckfjäder, gula kopplingsfjädrar
Testa med original tryckfjädern
På Fly koppling finns de ju redan vita fjädrar , har man för hårda kan kopplingsbackarna nöta sönder tillslut
Testa lägg i original kopplingsfjädrarna som du hade i din original koppling,
Vikter kan de ju inte va om den går segt i starten , tycker att 3.5 är tillräckligt lätta
Låter som att den går för fett i början.
StuntRoxx Projektet! SÅLD! Beta Ark Projektet! SÅLD! Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15!
Klicka här för att komma till min biltråd!
jespersallvik skrev:vet du hur många kilo tryckfjädern är på (hatar när alla snackar om färjer mycke lättare med kg)
Vet ju inte vad du har för märke på tryckfjädern, borde la stå på hemsidan där du köpte den ?
StuntRoxx Projektet! SÅLD! Beta Ark Projektet! SÅLD! Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15!
jespersallvik skrev:det kan ju visst vara vikter för om tryckfjädern är för hård och vikterna för lätta så går den ju jätte trögt i starten för den inte orkar.
Tryckfjädern ska du endast byta vid remslir, om remmen slirar så bör du testa byta rem men slirar den ialla fall trots att du har byt rem så får du öka i tryckfjädern
man ska ha så lätt tryckfjäder som möjligt fast inte så den slirar.
och om man har lite för tung (bara lite) kan man jämna ut det med att ha tyngre vikter. så att variatorn går fullt ut
Tryckfjäderns uppgift
Tryckfjäderns uppgift är att se till att rätt tryck ges på det bakre drivpaketet så att drivremmen inte slirar.
Detta tryck måste balanseras med centrifugalkraften som det främre drivpaketet skapar.
För mycket tryck leder till att man tappar motoreffekt samt att drivrem och övriga delar slits ner snabbt.
En för stark tryckfjäder kan man likna vid att ha en för hårt spänd cykelkedja!
En kraftig tryckfjäder kommer att hålla kvar kopplingen i en för låg växel och du kommer inte att nå maximalt möjliga topphastighet
Detta kommer också att ge ett stort slitage på hela CVT´n
Du kan motverka den kraftigare fjädern genom att sätta tyngre vikter i variatorn så att den orkar trycka upp remmen på högsta växeln.
Men ju tyngre vikter och kraftigare tryckfjäder du har desto mer effektförluster får du.
En för mjuk tryckfjäder har negativ inverkan på gasresponsen!
Som exempel du ligger och kör i hög hastighet och bromsar ned till låg hastighet.
Sedan när du försöker accellera så händer det nästan ingenting!
Detta kan bero på att din tryckfjäder är för mjuk och inte orkar trycka ut kopplingen.
Vad som då händer är att du kör med för "hög växel".
Det är med andra ord en delikat uppgift att balansera din tryckfjäder en för mjuk fjäder gör att scootern upplevs "svampig" vid accelleration och en för hård ger effektförluster
Enda riktigt bra sättet är att prova dig fram till vilka fjädrar och variatorvikter som passar till just din setup. Att balansera sin CVT kommer jag till i en senare artikel.
lägger in en artikel som jag hitta från hasse