Persson97 skrev:men om det gör så ytterst lite med något kilo hit och något kilo dit, varför lättar alla hyperbyggare sina hojar så jävligt?
Stoppa tjugo kilo tegelsten i ryggsäcken och försök springa en hinderbana så får du se. Även om du nästan kan vara lika snabb i en rak linje är det svårare att komma upp i fart, svårare att stanna, och svårare att byta riktning.
Om man bara jagar toppfart rakt fram på plan väg på en racehoj är vikten måttligt intressant (den ökar i princip bara däckets friktion mot marken och den är inte särskilt stor till att börja med), däremot spelar den stor roll varje gång man ska accelerera, bromsa eller svänga när man har en massa extrakilo som inte alls har lust att göra nått annat än att fortsätta i samma riktning och hastighet som dom redan har.
Sedan är betydelsen av vikten vs. prestandan olika stor i olika hastigheter, i låg fart är rullfriktionen mest betydelsefull och extra vikt gör en klar skillnad, medan man i hög fart har fått en stor ökning av luftmotståndet (ökar med kvadraten på hastigheten) och friktionen har i jämförelse blivit så liten att den nästan blivit betydelselös.
Luftmotstånd är viktigt på ett annat vis på tvåhjulingar där förare/passagerare sitter mitt i fartvinden. En 100-kilos förare är betydligt större än en 70-kilos, och därmed ökar luftmotståndet.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.