Hur mycket toppfart tar vikt bort

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
cevalier
Elmoped

Hur mycket toppfart tar vikt bort

Inlägg av cevalier »

Om en väger 70 och en annan 100 blir det stor skillnad på toppfart?
Lika om man åker två då, blir det stor skillnad och hur stor skillnad specifikt?
Användarens profilbild
moliki
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moliki »

brukar bli sämre acc när man har nån på men toppfarten brukar va dessamma, i alla fall för mig.
Fortitude

Bild
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Som skribenten ovan skrev. Accelerationen blir det en ökad försämring i fast toppfarten är densamma. Dock så dröjer det ett tag innan du kommer upp i toppfarten eftersom accelerationen blev sämre med vikten på
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

Toppfarten ändras självklart då det blir mer motstånd för mopeden och därför orkar den inte varva fullt lika långt som med lättare motstånd. sen att detta är väldigt marginellt och ibland knappt märkbart. Hade dock en polare som hade extremt hög drevning på sin Drac, själv kunde han nästan varva ur sexan men när han skjutsade mig hade han problem att växla upp till femman så det är väldigt olika.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

I höga hastigheter påverkar tyngden inte hastigheten märkvärt. 30kg tyngre kanske ger en 0,5km/h sämre hastighet.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Rexxy skrev:I höga hastigheter påverkar tyngden inte hastigheten märkvärt. 30kg tyngre kanske ger en 0,5km/h sämre hastighet.
Men man får inte upp den i den hastigheten. Märkte jag på hebon gick typ i 80 när jag skjutsa men skjuter på lätt över 110 själv.
hon vägde 50
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

men om det gör så ytterst lite med något kilo hit och något kilo dit, varför lättar alla hyperbyggare sina hojar så jävligt?
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Persson97 skrev:men om det gör så ytterst lite med något kilo hit och något kilo dit, varför lättar alla hyperbyggare sina hojar så jävligt?
Stoppa tjugo kilo tegelsten i ryggsäcken och försök springa en hinderbana så får du se. Även om du nästan kan vara lika snabb i en rak linje är det svårare att komma upp i fart, svårare att stanna, och svårare att byta riktning.
Om man bara jagar toppfart rakt fram på plan väg på en racehoj är vikten måttligt intressant (den ökar i princip bara däckets friktion mot marken och den är inte särskilt stor till att börja med), däremot spelar den stor roll varje gång man ska accelerera, bromsa eller svänga när man har en massa extrakilo som inte alls har lust att göra nått annat än att fortsätta i samma riktning och hastighet som dom redan har.

Sedan är betydelsen av vikten vs. prestandan olika stor i olika hastigheter, i låg fart är rullfriktionen mest betydelsefull och extra vikt gör en klar skillnad, medan man i hög fart har fått en stor ökning av luftmotståndet (ökar med kvadraten på hastigheten) och friktionen har i jämförelse blivit så liten att den nästan blivit betydelselös.

Luftmotstånd är viktigt på ett annat vis på tvåhjulingar där förare/passagerare sitter mitt i fartvinden. En 100-kilos förare är betydligt större än en 70-kilos, och därmed ökar luftmotståndet.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

Min ostrypta moppe märks det väldigt stor skillnad på både acc och toppfart då man skjutsar.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
cevalier
Elmoped

Inlägg av cevalier »

Om man har Polini sport 70cc
doppler s3r
dellorto 17,5mm
gula kopplingsfjädrar
5g dr pulley vikter
dragen V-ring
kommer det vara stor skillnad på acc/toppfart på en som väger 70kg och en som väger 100kg då?
Skriv svar