Blaster, skurit !? :(

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

svennis100
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 augusti 2013, 21:19
Ort: Göteborg

Blaster, skurit !? :(

Inlägg av svennis100 »

Nu när jag äntligen fick ordning på min blaster så började den krångla igen, men nu tror jag inte att det är nåt litet..
När jag skulle starta moppen igår efter jag hade kört en bit så bara "hackade" elstarten, och kicken var näst intill låst. Då öppnade jag variatorn, och märkte att den "pinnen" som variatorn och startmotordrevet satt på nästan inte gick att snurra på, men efter att jag försökte snurra på den ett tag så släppte det till slut och jag fick igång moppen. Då åkte jag nån mil för att tanka, och på hemvägen så bara dog moppen, som att jag vred av tändningen. Så jag startade den igen och då lät det så in i helvete från variatorn , fast den gick helt normalt. Senare den dagen när jag återigen skulle starta moppen, så hade kicken låst sig igen, och då satt den här "pinnen" istället helt fast.. Är det så att den har skurit tror ni?
Och isåfall undrar jag: Är det värt att lämna in moppen på lagning, eller ska man bara sälja den som den är så att nästa ägare, förhoppningsvis någon kunnig, får fixa det själv?
Användarens profilbild
Betamekk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 234
Blev medlem: 22 augusti 2012, 11:08
Ort: Tyresö

Inlägg av Betamekk »

Kan inte så mycket om variatorer, men om den skär så är der ju att kolven blir för varm och då expanderar så att den fastnar i cylindern. När detta händer så blir det som att man låser bakbromsen. Vet inte om det blir samma på variator. Men på crossmoppe blir det så. Så om den skar så brukar det bara sluta låta direkt, alltså inte låta som att man vrider av nyckeln, för då lÅter motorn fortfarande av att kolven går upp och ner och det kan den inte göra om den skurit. Hoppas du fattar vad jag menar.
- "Gasa tills det rasar"...
- " Vafan det verkar onödigt!!"
svennis100
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 augusti 2013, 21:19
Ort: Göteborg

Inlägg av svennis100 »

Aa, fått reda på att "pinnen" är drivaxeln, , och längre in på drivaxeln sitter tydligen kolven. Den har troligen värmenypt, på nåt sätt. Och därför låser drivaxeln sig, för att kolven inte kan gå upp, om jag förstått det rätt.. Men som sagt så var det ju så en gång innan, samma dag. Men då släppte det och jag startade den igen och körde 2 mil. Kan det varit så att den gick från expanderat tillstånd till vanligt igen när den stod avstängd i en timme? Och sedan expanderat igen? Det hade ju i så fall förklarat problemet.. :(
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

svennis100 skrev:Aa, fått reda på att "pinnen" är drivaxeln, , och längre in på drivaxeln sitter tydligen kolven. Den har troligen värmenypt, på nåt sätt. Och därför låser drivaxeln sig, för att kolven inte kan gå upp, om jag förstått det rätt.. Men som sagt så var det ju så en gång innan, samma dag. Men då släppte det och jag startade den igen och körde 2 mil. Kan det varit så att den gick från expanderat tillstånd till vanligt igen när den stod avstängd i en timme? Och sedan expanderat igen? Det hade ju i så fall förklarat problemet.. :(
Ta av cylindern och kolla, ja den har nog värmenypt och krympt ner igen för att sedan värmenypa igen
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Den har iaf inte skurit. För då skulle de bli så som betamekk beskrev.
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

skurna vevlager
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
svennis100
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 augusti 2013, 21:19
Ort: Göteborg

Inlägg av svennis100 »

Kan det vara så lätt som vevlagrerna? Låser sig kicken då? För jag fattar inte hur den kan ha värmenypt..
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

ja det är säkert vevlagren
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
svennis100
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 augusti 2013, 21:19
Ort: Göteborg

Inlägg av svennis100 »

Någon annan här som skulle gissa på att det är vevlagrerna, eller att den värmenypt? :D
Skriv svar