Tjenare. Nu är det så att jag skulle lossa bulten under motorn på min yamaha dt50r för att tömma oljan , och då gick typ gängorna och det sönder och jag kan inte lägga tillbaka bulten. Finns det någonting man kan täppa igen med som håller?
Pröva med de du kommer på. Det jag kan tipsa om är, borra upp hålet och gänga större också i med större skruv. Lämna in till firma för och be dom svetsa igen hålet sedan borra upp och gänga i samma storlek igen.
Annars kan du ju experimentera själv. Tänk dock på att de ska tåla olja, tåla värme, klara av vibrationer och ev. gupp.
Erik_ skrev:Insatsgänga, t.ex. Helicoil, i rätt storlek för den oljepluggen. Som nytt igen!
Kan man verkligen dra i en helicoil i förstörda gängor? Vet att de funkar utmärkt i hela gängor, men om dom är kass så borde ju hållfastheten bli väldigt mycket lägre? Eller?
Man borrar upp hålet till lite större storlek än originalgängan (exakt storlek anges i instruktionerna till helicoilsatsen), gängar med en specialtapp, skruvar in insatsgängan i den nya gängan och så har man en ny gänga i originalstorlek som oljepluggen passar i inuti insatsen (om man valt rätt storlek på insatsgängan självklart). Originalgängan används alltså inte.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Det var gängpaj i min R/T motor också. Borrade bara upp hålet och gängade om till M12. Sen sågade jag till en M12 skruv så var lika lång som tjockleken på godset i blocket. Sen med en skvätt gänglåsning. Då rör sig inge mer nu!
Erik_ skrev:Man borrar upp hålet till lite större storlek än originalgängan (exakt storlek anges i instruktionerna till helicoilsatsen), gängar med en specialtapp, skruvar in insatsgängan i den nya gängan och så har man en ny gänga i originalstorlek som oljepluggen passar i inuti insatsen (om man valt rätt storlek på insatsgängan självklart). Originalgängan används alltså inte.
Juste, tänkte att man skulle sätta i insatsen i den befintliga gängan. Men då får du ju inte samma gängstorlek! Tackar!