Hur mycket kan föräldrarna se på telefeonräkningen?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
alj0h
Svårstartad skrothög

Hur mycket kan föräldrarna se på telefeonräkningen?

Inlägg av alj0h »

Tjenare!

Har funderat ett tag på det här med vad mina föräldrar kan se på min telefonräkning. Det är så att för typ ett halvår sen hade min mobil skickat ett sms till England för att aktivera iMessage. Den månaden så kom pappa och frågade mig varför jag hade smsat ett Engelskt telefonnummer. Jag hade ingen aning, men efter lite research så visade de sig då att telefonen skickade det själv. Jag började bli lite fundersam hur klån han visste det, då sa han bara att det stod på telefonräkningen.

på senare tid har jag då börjar fundera på om han kan se alla nummer jag ringer/smsar på telefonräkningen? känns ju lite jävla drygt de isåfall, att man inte får ha något privatliv.

Har telia familj om nu de spelar någon roll..
Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

De kan begära utdrag på allting, vilket nummer som ringts upp vid vilket datum (ev tidpunkt), vart det smsats osv, men vad meddelandena innehåller är nog omöjligt

Dock så såg han det nog för att det stod "Textmeddelande Utland (England)" eller nåt liknande på fakturan, vanligtvis skickar de inte fakturor med kompletta utdrag
Användarens profilbild
alj0h
Svårstartad skrothög

Inlägg av alj0h »

Okej, tackar! Lät ju jobbigt å få hem en hel lista med alla sms å sånt ;p
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

alj0h skrev:Okej, tackar! Lät ju jobbigt å få hem en hel lista med alla sms å sånt ;p
Dom ser ej vad du skrivit men de ser vilka nummer du har smsat eller ringt till. Så förmodligen kolla dom igenom numren du smsat lite snabbt och såg att ett stack ut då de gick till England.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

Vet inte om detta har nåt med Telia familj att göra, men för några år sedan var detta på tapeten iom våldet mot kvinnot i hemmen. Hörde många gånger i nyhetsprogram om en lag som gör det olagligt att visa uppringds och SMS:ade nummer för den som betalar räkningen. Detta för att offer för våld i hemmet ska kunna ringa te.x hjälptelefoner utan att maken ska kunna märka det. För några år sedan, då jag ännu var ilag med mitt ex, så skickade jag lungt över 1200sms på en månad. Mitt abbonemang ingick det 350. Faraan kunde inte kolla vart alla SMS gått (ja jag ville inte betta för han att jag hade ett förhållande efter som jag var 13 och hon 15 xd)
Så på det hela taget BORDE dom inte kunna se. Men om Telia famolj då på nått sätt kringår lagen i syftet att det är dör barnens bästa vet jag ej.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
alj0h
Svårstartad skrothög

Inlägg av alj0h »

Okej. jag hade ett annat abonnemang då pappa såg att jag smsat till England. Då vi stod i Telia butiken och skulle köpa ny mobil åt mig så dissade han Halebop, han sa då att det hade "visat sig vara nödvändigt" att kunna se detta sms till England, så man kan nog ta det som att han får hem vilka nummer jag smsar och ringer.. Ä sjukt less på att föräldrarna vet allt om mitt liv, fast det hör ju inte hemma här... :)
Skriv svar