Effektrör m.m

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

martenhy
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 juli 2013, 03:44

Effektrör m.m

Inlägg av martenhy »

Hej! :D
Jag tänkte nu köpa ett effektrör till min PGO G-MAX och har lite frågor.
Jag har hittat ett rör som jag tycker passar bra för mig men undrar om jag behöver ändra förgasare eller något annat med detta rör för att den ska gå så bra som möjligt och i så fall hur jag gör det. Här är röret!
http://www.twostroke.se/product.asp?product=16213

Undrar även hur snabbt det kommer gå med detta rör? (allt orginal utom variatorvikter och dragen V-ring) :)

Till detta undrar jag också om det är värt att ha fartbegränsare eller ser polisen det direkt? Jag har tittat lite på min moped men fattar ej vilken som är min cdi box då alla dessa små lådor ser lika danna ut och har inte kunnat följa kablarna p.g.a konstig kabeldragning av verkstan.

Så är det nån av dessa?
Bild
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Du bör gå upp 5~10 stl i munstycke samt byta till lite hårdare kopplingsfjädrar!
Helt Räser
Användarens profilbild
Carl
Elmoped
Inlägg: 61
Blev medlem: 10 juli 2013, 23:07

Inlägg av Carl »

Tjenare

kul att det finns någon annan med en gmax här :)

som sagt gå upp några storlekar i munstycke (måste jag också göra men beställde för små och vet inte vilka jag ska beställa)

Jag har dom här kopplingsfjädrarna och dom fungerar bra för mig iaf
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... rib1=10748

Om det är värt att ha fartbegränsare beror väll på hur fort den ska gå
Medlemmarnas frågor till trafikpolisen juni skrev:Hur ligger det till med Blackbox, känner många poliser till det? Isf letar ni efter det även ifall ni ser att man har trim?!
Svar: Ja, polisen vet nu vad Black-Box är. Jag blev själv lurad för ett antal år sedan. Embarassed
Har man sett mopeden köras fort (över tillåtet), men när man provkör moppen går den mycket sämre än man sett den framföras precis innan, gör man en grundlig kontroll av var Black-Boxen sitter. Den tas sedan i beslag.
Sen hur snabbt det kommer gå med det röret vet jag inte, jag har ett leovince TT handmade på min + dom länkade kopplingsfjädrarna och andra v-vikter och den gör bara 50 då jag inte pluggat ur röret än men skulle tro att den kan maxa 75. med orignal röret och dragen v-ring och andra vikter gjorde den ca 70


Cdi boxen är den svarta till höger på bilden du kan se det om du följer kablarna en liten bit :)

Jag skulle gärna diskutera lite med dej om vad du tänkt göra med din då det inte finns så många gmax, så om du känner att du har andra frågor om moppen eller vill bolla lite idèer så skriv till mej på kik: c4wa
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

om du skall köpa det röret så rekomenderar jag hellre tecnigas trek istället för next. Bättre effekt
martenhy
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 juli 2013, 03:44

Inlägg av martenhy »

Carl skrev:Tjenare

kul att det finns någon annan med en gmax här :)

som sagt gå upp några storlekar i munstycke (måste jag också göra men beställde för små och vet inte vilka jag ska beställa)

Jag har dom här kopplingsfjädrarna och dom fungerar bra för mig iaf
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... rib1=10748

Om det är värt att ha fartbegränsare beror väll på hur fort den ska gå
Medlemmarnas frågor till trafikpolisen juni skrev:Hur ligger det till med Blackbox, känner många poliser till det? Isf letar ni efter det även ifall ni ser att man har trim?!
Svar: Ja, polisen vet nu vad Black-Box är. Jag blev själv lurad för ett antal år sedan. Embarassed
Har man sett mopeden köras fort (över tillåtet), men när man provkör moppen går den mycket sämre än man sett den framföras precis innan, gör man en grundlig kontroll av var Black-Boxen sitter. Den tas sedan i beslag.
Sen hur snabbt det kommer gå med det röret vet jag inte, jag har ett leovince TT handmade på min + dom länkade kopplingsfjädrarna och andra v-vikter och den gör bara 50 då jag inte pluggat ur röret än men skulle tro att den kan maxa 75. med orignal röret och dragen v-ring och andra vikter gjorde den ca 70


Cdi boxen är den svarta till höger på bilden du kan se det om du följer kablarna en liten bit :)

Jag skulle gärna diskutera lite med dej om vad du tänkt göra med din då det inte finns så många gmax, så om du känner att du har andra frågor om moppen eller vill bolla lite idèer så skriv till mej på kik: c4wa
Ja,kul att se nån med G-MAX!
skulle vara roligt att se vad du har gjort med din och så :)
Kan du skicka en länk till det effektrör du har? Undrar också om du vet vilken storlek det är på original munstycket till PGO.
Användarens profilbild
Carl
Elmoped
Inlägg: 61
Blev medlem: 10 juli 2013, 23:07

Inlägg av Carl »

Har inte hittat röret till PGO sen jag köpte mitt :/ men ser ut så här
Bild
fast tror nog att fler skulle rekomendera leovince ZX om du skulle hitta ett sånt till G-maxen :)

original munstycket ligger på 72 eller 52 minns inte riktigt vilken... tror jag läste 72 men det står väll på?

här har vi min gmax
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=50304
har lackat om, bytt styre, hastighetsmätare, nytt rör + vikter, soundboard
martenhy
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 juli 2013, 03:44

Inlägg av martenhy »

Inte ens på LeoVince hemsida kan man hitta rör till PGO. Finns det äns? eller passar det ändå? Leovince ser bra ut och jag gillar att det kommer med variatorvikter och tryckfjädrar så slipper man tänka på det.

http://www.leovince.com/en/products/leo ... s/scoot/tt
som sagt gå upp några storlekar i munstycke (måste jag också göra men beställde för små och vet inte vilka jag ska beställa)
Har du köpt något munstycke än? :)[/url]
Användarens profilbild
Carl
Elmoped
Inlägg: 61
Blev medlem: 10 juli 2013, 23:07

Inlägg av Carl »

martenhy skrev:Inte ens på LeoVince hemsida kan man hitta rör till PGO. Finns det äns? eller passar det ändå? Leovince ser bra ut och jag gillar att det kommer med variatorvikter och tryckfjädrar så slipper man tänka på det.

http://www.leovince.com/en/products/leo ... s/scoot/tt
som sagt gå upp några storlekar i munstycke (måste jag också göra men beställde för små och vet inte vilka jag ska beställa)
Har du köpt något munstycke än? :)[/url]
Hmm konstigt :/ jag köpte mitt från twostroke men de försvann direkt efter från hemsidan ..:/ jag tycker leovince ser bra ut jag me o det fungerar bra också men konstigt att du inte hittar :/ jag kanske har beställt fel men de fungerar i alla fall :) vikterna o kopplings fjädrarna som följde med var klockrena .

Jag har köpt munstycken men dom var för stora men jag gjorde bara större gängor i själva förgasarn :p men 4 mm ska man ha till pgo i alla fall så slipper du gänga om :)
martenhy
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 juli 2013, 03:44

Inlägg av martenhy »

Vet du vilket märke som har typ samma då? Tror du delar till aerox funkar?
Kan du var snäll att länka de munstycken som du köpte? Har ingen aning om vad jag ska köpa :)
Användarens profilbild
Carl
Elmoped
Inlägg: 61
Blev medlem: 10 juli 2013, 23:07

Inlägg av Carl »

hmm.. Pgo's motor är ju en kopia av aerox motorn så den passar nog men kan inte svära på att den e böjd lika dant för det kan ju vara grejer ivägen eventuellt :S

[url]http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=7795[/url]
dessa har jag
martenhy
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 juli 2013, 03:44

Inlägg av martenhy »

Carl skrev:hmm.. Pgo's motor är ju en kopia av aerox motorn så den passar nog men kan inte svära på att den e böjd lika dant för det kan ju vara grejer ivägen eventuellt :S

http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=7795
dessa har jag
Vill inte chansa så jag tar och köper tecnigas Next R. har en polare som kör tecnigas och han är supernöjd :) Till det har jag tänkt mig gula kopplingsfjädrar från malossi och 5.0g variatorvikter från stage 6.

Vilken storlek på munstycke passade för dig? köpte du sättet med 82-100 eller 60-80?
Användarens profilbild
Carl
Elmoped
Inlägg: 61
Blev medlem: 10 juli 2013, 23:07

Inlägg av Carl »

[quote="martenhy"][quote="Carl"]hmm.. Pgo's motor är ju en kopia av aerox motorn så den passar nog men kan inte svära på att den e böjd lika dant för det kan ju vara grejer ivägen eventuellt :S

[url]http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=7795[/url]
dessa har jag[/quote]

Vill inte chansa så jag tar och köper tecnigas Next R. har en polare som kör tecnigas och han är supernöjd :) Till det har jag tänkt mig gula kopplingsfjädrar från malossi och 5.0g variatorvikter från stage 6.

Vilken storlek på munstycke passade för dig? köpte du sättet med 82-100 eller 60-80?[/quote]

Jaa de e dumt att chansa när det handlar om något som e ganska dyrt :) tror de röret håller samma kvalité o sen e det skit snyggt det också :) dom gula blir bra tror jag och berätta sen hur vikterna va för jag tror mina e för lätta :p vet inte vilka jag har i nu :/

Jag har 82 i nu vilket e konstigt för på Twostroke står det att 82 är original men med högre än 82 dör den bara o tändstiftet blir svart men 82 blev bra blandning . Jag köpte ett sett med 70-92 men det verkar inte finnas :/
martenhy
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 juli 2013, 03:44

Inlägg av martenhy »

Carl skrev:
martenhy skrev:
Carl skrev:hmm.. Pgo's motor är ju en kopia av aerox motorn så den passar nog men kan inte svära på att den e böjd lika dant för det kan ju vara grejer ivägen eventuellt :S

http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=7795
dessa har jag
Vill inte chansa så jag tar och köper tecnigas Next R. har en polare som kör tecnigas och han är supernöjd :) Till det har jag tänkt mig gula kopplingsfjädrar från malossi och 5.0g variatorvikter från stage 6.

Vilken storlek på munstycke passade för dig? köpte du sättet med 82-100 eller 60-80?
Jaa de e dumt att chansa när det handlar om något som e ganska dyrt :) tror de röret håller samma kvalité o sen e det skit snyggt det också :) dom gula blir bra tror jag och berätta sen hur vikterna va för jag tror mina e för lätta :p vet inte vilka jag har i nu :/

Jag har 82 i nu vilket e konstigt för på Twostroke står det att 82 är original men med högre än 82 dör den bara o tändstiftet blir svart men 82 blev bra blandning . Jag köpte ett sett med 70-92 men det verkar inte finnas :/
Då tror jag jag har en bra setup. vad tycks?

Kundvagn

Vara Antal St. pris Totalt Ta bort
Tecnigas - Avgassystem (Next R) 1.149,00 1.149,00 x
Stage6 - Variatorvikter (Racing) 16x13 (5, 75g) 49,00 98,00 x
Motoforce / TNT - Fartbegränsare 369,00 369,00 x
Motip - Avgasrörslack (Mattsvart) (Mattsvart) 139,00 139,00 x
Malossi - Kopplingsfjädrar (Ø1,8) (Gul) 79,00 79,00 x
Keihin - Förgasarmunstycke (4mm) (78) 29,00 29,00 x
Keihin - Förgasarmunstycke (4mm) (80) 29,00 29,00 x
Keihin - Förgasarmunstycke (4mm) (82) 29,00 29,00 x
Keihin - Förgasarmunstycke (4mm) (74) 29,00 29,00 x
Samlat inköp: SEK 1.950,00
Skriv svar