Jag ska köpa moped och har tänkt köpa en crossmoped då jag tycker dom är coolare. Jag har hittat en fin beta rr 50. Den har sex växlar?
Hur lång tid tog det för er att lära er växla?
Jag kommer ihåg när jag var 13-14 och skulle testa en kompis Rieju, var helt värdelös haha. släppte kopplingen alldeles för tvärt, men man vänjer sig väldigt snabbt bara man testar sig fram
Första gången jag körde var på kompisens fiddy, fick veta hur man gjorde och klarade det direkt
Men räkna med en dag innan du kan Har du tur så en timme. Räkna också med minst en vecka innan du kan växla bra i trafik etc. Så med andra ord går det snabbt att lära sig.
Jag har en Beta rr50 2010 motard ifall du är intresserad?
Annars som de andra sa så har den 6 stycken växlar och det är 1:an ner och resten upp till 6:an.
Det ¨svåra¨ är starten så åk till en parkering och öva på den är mitt tipps. Är inte så svårt.
Kommer ihåg att jag hängde med polaren till crossbanan då jag ville testa. Tog kanske 10 minuter för mig att lära mig starter, fart och nerväxling i kurvor.
Det är inte svårt, bara ha tålamod så löser sig allt!
Hade aldrig kört något innan jag skaffa min moppe. tog väl nån minut. Bara att varva friskt och släppa kopplingen så är det inga problem. tog förövrigt typ 10 min att lära mig växla
De du ska tänka på är att inte bara sitta o mata övning på att starta bra för då tröttnar du, blir sur o så går det inte bra så dra iväg den, kör ett varv, o så gör du så ett par gånger.
Fattar inte vad alla ska överdriva hur lång tid det tog dom. Köpte själv en Beta RR i påskas, pappa visade mig hur jag skulle göra, och efter en 10 minuter körde jag utan problem, sen rullar det på väldigt enkelt, det enda svåra är kanske att komma iväg och stanna. Dock så är det bara att hålla ner kopplingen tills du hittar neutral. Oroa dig inte, kommer gå utan problem! Lycka till
Min Beta RR är till salu om du är sugen på en för en billig peng
plankan skrev:Fattar inte vad alla ska överdriva hur lång tid det tog dom. Köpte själv en Beta RR i påskas, pappa visade mig hur jag skulle göra, och efter en 10 minuter körde jag utan problem...
Det beror ju lika mycket på vad man menar med "att kunna växla". Finns dom som kört tio år, och fortfarande inte kan växla vettigt...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Brukar inte ta så förfärligt lång tid o lära sig "grunden" sedan med tiden finslipas ju körningen så att man tex inte motorbromsar och att man kan få till växlingarna snabbt och vid rätt tid och så man vet vilken fart man behöver växla ner/upp. Hur snabbt man lär sig bror på hur mycket man glider runt.
Överdriver inte dom flesta här?
För mig så tog det i runda slängar en vecka innan jag hade lärt mig att växla, komma iväg, motorbromsa osv.
För min del så skulle det vara helt omöjligt att ha lärt sig växla och komma iväg på 10 minuter
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Persson97 skrev:Överdriver inte dom flesta här?
För mig så tog det i runda slängar en vecka innan jag hade lärt mig att växla, komma iväg, motorbromsa osv.
För min del så skulle det vara helt omöjligt att ha lärt sig växla och komma iväg på 10 minuter
Börja köra moppe när ja va 12-13, med en suzuki k50 som är skitlätt att köra.
Första gången ja körde gick åt helvete xD Men andra gången ja körde hade ja lärt mej!
Bara att träna på starter och när du ska växla ner/upp!
donkeyO.o skrev:Hade aldrig kört något innan jag skaffa min moppe. tog väl nån minut. Bara att varva friskt och släppa kopplingen så är det inga problem. tog förövrigt typ 10 min att lära mig växla
haha samma för mig
Sen fick jag jämt ont i handen för jag höll så hårt i gashandtaget