hej, ja har fyllt 18 och ska nu troligen köpa en bil och övningsköra med och vad tror ni ja kan räkna med att denna kostar per år om jag inte räknar bensin
intresserad av dessa 3, vad tror ni, va kan dem var för dig kosta o äga och hur mycket kan dem tänkas dra ?? http://www.blocket.se/jamtland/Volvo_74 ... ?ca=10&w=3
jag måste på peka bensin för det är ju nåt som också kostar
så länge du står ut och tanka dom där så går de fin fint
men saab skulle jag nog valt vet inte varför men va man hört så är de mycket + på dom med växel låda och turbo motorn som tål de mesta att ta ut när ändå är dom första bilarna som fick turbo tidigt så har dom hunnit framföra lite mer teknik
eller T5:an den lär ju också vara allmänt bra
men bara för att volvo inte är svenskt och saab har gått under så tycker jag mycket illa om dessa bilar nu för tiden
skogen_swe skrev:jag måste på peka bensin för det är ju nåt som också kostar
så länge du står ut och tanka dom där så går de fin fint
men saab skulle jag nog valt vet inte varför men va man hört så är de mycket + på dom med växel låda och turbo motorn som tål de mesta att ta ut när ändå är dom första bilarna som fick turbo tidigt så har dom hunnit framföra lite mer teknik
eller T5:an den lär ju också vara allmänt bra
men bara för att volvo inte är svenskt och saab har gått under så tycker jag mycket illa om dessa bilar nu för tiden
var har du läst det? deras växellådor suger k*k och deras turbos med
MrAndersson skrev:Räknar högt här.
Inköp ca 20 000.
Försäkring ca 12 000.
Skatt ca 8000.
Övriga kostnader ca 15 000.
skogen_swe skrev:jag måste på peka bensin för det är ju nåt som också kostar
så länge du står ut och tanka dom där så går de fin fint
men saab skulle jag nog valt vet inte varför men va man hört så är de mycket + på dom med växel låda och turbo motorn som tål de mesta att ta ut när ändå är dom första bilarna som fick turbo tidigt så har dom hunnit framföra lite mer teknik
eller T5:an den lär ju också vara allmänt bra
men bara för att volvo inte är svenskt och saab har gått under så tycker jag mycket illa om dessa bilar nu för tiden
var har du läst det? deras växellådor suger k*k och deras turbos med
MrAndersson skrev:Räknar högt här.
Inköp ca 20 000.
Försäkring ca 12 000.
Skatt ca 8000.
Övriga kostnader ca 15 000.
det var verkligen högt
Standard att saab lådorna rasar vid över 300 vilda frustande hästar!
Som sagt räknar högt, alltid bra o tro att de ska kosta mer o bli glatt överraskad, än o räkna lågt o sen inte ha råd
vet inte nå forum på nätet nån som bänkade en saab 9000 han plockade ut 500hk runt med standard lådan de va nå projekt från garage.org jag såg. inte vetja tänkte bara att skymt? om de nu har håligt
sen vetja många som klagar på vet inte vilken nyare saab som haft problem med turbon de va nåt för lite olja turbon fick men 9-5 och äldre ska väl funka utmärkt :0
själv sitter jag och fiser i en skattefri w123 turbo diesel som lek bil. annars mercedes 220cdi w202 chippad
skogen_swe skrev:jag måste på peka bensin för det är ju nåt som också kostar
så länge du står ut och tanka dom där så går de fin fint
men saab skulle jag nog valt vet inte varför men va man hört så är de mycket + på dom med växel låda och turbo motorn som tål de mesta att ta ut när ändå är dom första bilarna som fick turbo tidigt så har dom hunnit framföra lite mer teknik
eller T5:an den lär ju också vara allmänt bra
men bara för att volvo inte är svenskt och saab har gått under så tycker jag mycket illa om dessa bilar nu för tiden
var har du läst det? deras växellådor suger k*k och deras turbos med
MrAndersson skrev:Räknar högt här.
Inköp ca 20 000.
Försäkring ca 12 000.
Skatt ca 8000.
Övriga kostnader ca 15 000.
det var verkligen högt
hahaha crap, de där kan ju inte stämma på långa vägar
kan inte någon här som är 18 och har körkort skriva in på en sån där försäkringssida man skriver in reg-nr och se vad ni får kostnad på försäkring, går inte för mig då ja inte har körkort :/
derbigp1open-10 skrev:
hahaha crap, de där kan ju inte stämma på långa vägar
kan inte någon här som är 18 och har körkort skriva in på en sån där försäkringssida man skriver in reg-nr och se vad ni får kostnad på försäkring, går inte för mig då ja inte har körkort :/
Det är inte allt för lång ifrån kan jag lova, då kommer dolda kostnader trilla in.
Även eftersom att ingen av bilarna du valde är original, så får du räkna med högre försäkring o även skatt.
derbigp1open-10 skrev:
hahaha crap, de där kan ju inte stämma på långa vägar
kan inte någon här som är 18 och har körkort skriva in på en sån där försäkringssida man skriver in reg-nr och se vad ni får kostnad på försäkring, går inte för mig då ja inte har körkort :/
Det är inte allt för lång ifrån kan jag lova, då kommer dolda kostnader trilla in.
Även eftersom att ingen av bilarna du valde är original, så får du räkna med högre försäkring o även skatt.
Att bilarna inte är original påverkar varken skatt eller försäkring, om man nu inte besiktat om med ändringar.
Jag fick betala ca 5000kr per år i trafikförsäkring på min första 240. En 850 t5 får en 18-åring lätt ge 15.000 för.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
derbigp1open-10 skrev:
hahaha crap, de där kan ju inte stämma på långa vägar
kan inte någon här som är 18 och har körkort skriva in på en sån där försäkringssida man skriver in reg-nr och se vad ni får kostnad på försäkring, går inte för mig då ja inte har körkort :/
Det är inte allt för lång ifrån kan jag lova, då kommer dolda kostnader trilla in.
Även eftersom att ingen av bilarna du valde är original, så får du räkna med högre försäkring o även skatt.
Att bilarna inte är original påverkar varken skatt eller försäkring, om man nu inte besiktat om med ändringar.
Jag fick betala ca 5000kr per år i trafikförsäkring på min första 240. En 850 t5 får en 18-åring lätt ge 15.000 för.
Om man gjort modifieringar på bilen då kommer väl de behöva besiktigas eller har jag fel där? Då ber jag om ursäkt, men försäkrings priset på de bilarna är ändå inte långt ifrån de jag skrev.
MrAndersson skrev:
Det är inte allt för lång ifrån kan jag lova, då kommer dolda kostnader trilla in.
Även eftersom att ingen av bilarna du valde är original, så får du räkna med högre försäkring o även skatt.
Att bilarna inte är original påverkar varken skatt eller försäkring, om man nu inte besiktat om med ändringar.
Jag fick betala ca 5000kr per år i trafikförsäkring på min första 240. En 850 t5 får en 18-åring lätt ge 15.000 för.
Om man gjort modifieringar på bilen då kommer väl de behöva besiktigas eller har jag fel där? Då ber jag om ursäkt, men försäkrings priset på de bilarna är ändå inte långt ifrån de jag skrev.
Försäkringen var nog mer underskattning än överskattning, om man ska se till turbobilar. Somsagt, jag tror inte en 18-åring kommer under 15.000 för en 850 t5...
Skatten däremot, en normal pb bensin kostar 2000 ca. En diesel runt 6000
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
du ska köpa en dyr bil med turbo, som även går dyrt, endast för att övnings köra i? gör som jag, köp en billig jävla skit bil som är bes å skattad, när du har fått körkortet kör skiten ur den
15k för försäkring per år, äre verkligen så dyrt!?, kan man inte försäkra den på sin farsa elr ngt då,så de blir billigare?=)
annars får man väl försöka lösa så pappa betalar försäkring. skatten verkar ju vara helt okej iaf:P
bonnaracing skrev:du ska köpa en dyr bil med turbo, som även går dyrt, endast för att övnings köra i? gör som jag, köp en billig jävla skit bil som är bes å skattad, när du har fått körkortet kör skiten ur den
inte för att ja skulle påstå att 10-15 k är särskilt dyrt för en bil, men aja;)!
bonnaracing skrev:du ska köpa en dyr bil med turbo, som även går dyrt, endast för att övnings köra i? gör som jag, köp en billig jävla skit bil som är bes å skattad, när du har fått körkortet kör skiten ur den
inte för att ja skulle påstå att 10-15 k är särskilt dyrt för en bil, men aja;)!
Med tanke på att en 850 t5kostar runt 20 så är det ganska dyrt. Du skriver liksom av bilens värde på mindre än två år bara på försäkringen
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
jag tar ju då självklart trafikförsäkring, inte särskilt dyrt om ja råkar köra sönder den då
det beror väl på om man ska ha 850R T5 , 850 T5R eller 850 T5
Samtliga bilar du länkat har modifierade motorer, och därmed olagliga. De är också så nya (efter 1975) att de inte går registreringsbesikta med ändrad motor. Med andra ord, om det uppmärksammas vid vanlig besiktning eller av en polis så kan du åka på att återställa alltihop till original och regbesikta med det, antagligen slutar den resan med att man säljer bilen oreggad och med körförbud för att det kostar mer och kräver mer arbete än en sån bil är värd.
Tips från coachen:
Köp en originalbil. Enklare att hitta eventuella fel i en sån, enklare att handla reservdelar, mindre risk att föregående mekaniker gjort klantlösningar som inte funkar i längden... och så HAR trimmade bilar körts hårt, oavsett vad säljaren säger.
Du behöver inte en 300hk bil för att övningsköra. Du behöver inte en 200hk bil för att övningsköra. Du behöver inte en 100hk bil för att övningsköra (men 100hk bilar går tillräckligt fort för att man ska kunna köra ihjäl sig). Du behöver en bil som helst beter sig någorlunda likt den bil du kör på körskolan/uppkörningen, så du slipper vänja om för mycket mellan olika bilar du kör.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
derbigp1open-10 skrev:15k för försäkring per år, äre verkligen så dyrt!?, kan man inte försäkra den på sin farsa elr ngt då,så de blir billigare?=)
annars får man väl försöka lösa så pappa betalar försäkring. skatten verkar ju vara helt okej iaf:P
när jag köpte min första bil (audi a6 1999) för 2 år sedan (jag var då 18 år). så var den billigaste försäkringen jag hittade på 27 000kr/år. dock helförsäkring, men ändå. ställde den istället på min far, samma bolag och helsförsäkring. kostade då 3 700kr/år. Det är absolut vanligast att ungdommar ställer dina fordon på äldre personer just pga hög försäkringskostnad. ha dock i åtanke att den som brukar bilen mest, ska stå som ägare på försäkringen, så detta är olagligt. risken att åka dit är nog minimal, men olagligt iallafall.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
Har en saab 9-3 2,0T steg 1 230hk går riktigt bra billig i skatt, försäkring är den mycket billig vilket inte man kan tro men billigare än våran v70 t.ex kommer inte ihåg exakta siffran dock.
Förbrukningen på bilen är också mycket bra har aldrig fått den över liter milen och då har jag ändå kört HÅRT!
Växellådor som rasar e bullshit de håller skitbra bara du vet hur man använder kopplingen dock är kopplingsras vanligare och turboras är väldigt vanligt med dessa så om du köper en begagnad som gått över 20k mil se till att det är bytt turbo annars lär det komma snart.
EDIT: Dock kan jag säga direkt du kommer ej ha råd att ställa någon bil på dig pågrund utav försäkring för 18:åringar är svindyrt.
Erik_ skrev:Samtliga bilar du länkat har modifierade motorer, och därmed olagliga. De är också så nya (efter 1975) att de inte går registreringsbesikta med ändrad motor. Med andra ord, om det uppmärksammas vid vanlig besiktning eller av en polis så kan du åka på att återställa alltihop till original och regbesikta med det, antagligen slutar den resan med att man säljer bilen oreggad och med körförbud för att det kostar mer och kräver mer arbete än en sån bil är värd.
Tips från coachen:
Köp en originalbil. Enklare att hitta eventuella fel i en sån, enklare att handla reservdelar, mindre risk att föregående mekaniker gjort klantlösningar som inte funkar i längden... och så HAR trimmade bilar körts hårt, oavsett vad säljaren säger.
Du behöver inte en 300hk bil för att övningsköra. Du behöver inte en 200hk bil för att övningsköra. Du behöver inte en 100hk bil för att övningsköra (men 100hk bilar går tillräckligt fort för att man ska kunna köra ihjäl sig). Du behöver en bil som helst beter sig någorlunda likt den bil du kör på körskolan/uppkörningen, så du slipper vänja om för mycket mellan olika bilar du kör.
men har hört att böterna för obesiktad bil bara ligger på 1500kr och man ändå får köra hem bilen efter de
sen vadå, så man kan skaffa en bil som är 75 eller äldre o trimma den asmke lagligt för vägen?=)
du får absolut inte köra hem en obesiktad bil efter poliskontroll. det bliur bärgning därifrån, samt att du förmodligen åker på vårdslöshet i trafik (böter och prick i registret) eller grov vårdslöshet i trafik ( tror man tappar körkortet direkt då?)
om det är rätt eller fel, det vet jag inte. men det han menar är att med en bil som har årsmod före 1975, får du göra i princip vilka förändringar du vill, och sedan registreringsbesikta bilen. det går inte på nyare bilar. märk väl att jag inte vet om det stämmer, förklarar bara hur erik menar.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
derbigp1open-10 skrev:sen vadå, så man kan skaffa en bil som är 75 eller äldre o trimma den asmke lagligt för vägen?=)
Jag antar att "asmke" på något lustigt vis ska betyda "asmycket". Var vänlig och misshandla inte språket så mycket.
Från och med 1976 har alla bilmotorer avgascertifierats, på dom får inget som kan ändra avgasutsläpp ändras och det är därmed i praktiken inte tillåtet att trimma dom. 1975 och tidigare har inga såna problem, men det finns fortfarande en gräns som säger att effekten max får ökas 20% och vridmomentet 10% (om biltillverkaren inte intygat att bilen tål mer, det finns en lista över bilar med såna intyg på SFROs hemsida). Bilen behöver fortfarande registreringsbesiktas efter ändringarna.
Sedan finns det regler för om man bygger om mer (eller mycket mer) på bilen, kallas ombyggt fordon/amatörbyggt fordon, då kan man, om bilen bedöms vara lämplig för det, få ha 204hk per ton bilvikt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
men man ser ju att jättestor del av alla 850/55or med t5 är chippade, är just chip något dem på bilprovningen inte har tid o kolla eller och har svårt och se?=).
om man byter avgassystem, då lär ju bilen låta ngt mer, men man ser ju att många gör de och byter till 2,5 eller 3a från turbon:), dem verkar ju gå igenom med de:)
då har man ju gått från 225 häst till 270--300 hästar, inte så farligt mkt mer ändå:), man kan ju fatta om ngn gått till 400, då lär de ju märkas direkt ju!:)
men jag ser väl, jag hinner väl tänka lite innan jag slår till på någon
kallepalle skrev:du får absolut inte köra hem en obesiktad bil efter poliskontroll. det bliur bärgning därifrån, samt att du förmodligen åker på vårdslöshet i trafik (böter och prick i registret) eller grov vårdslöshet i trafik ( tror man tappar körkortet direkt då?)
om det är rätt eller fel, det vet jag inte. men det han menar är att med en bil som har årsmod före 1975, får du göra i princip vilka förändringar du vill, och sedan registreringsbesikta bilen. det går inte på nyare bilar. märk väl att jag inte vet om det stämmer, förklarar bara hur erik menar.
Åker du på en flygande besiktning kan du inte få annat än 2:or om dom inte hittar allvarliga brister.
Det finns en rolig krypregel att man får köra bilen 1 månad efter att den modifierats på ett sådant vis att den ska besiktas/ typas om. Med andra ord kan man köra bilen tills man blir påkommen, och sedan har man en månad på sig att besikta.
men man ser ju att jättestor del av alla 850/55or med t5 är chippade, är just chip något dem på bilprovningen inte har tid o kolla eller och har svårt och se?=).
om man byter avgassystem, då lär ju bilen låta ngt mer, men man ser ju att många gör de och byter till 2,5 eller 3a från turbon:), dem verkar ju gå igenom med de:)
då har man ju gått från 225 häst till 270--300 hästar, inte så farligt mkt mer ändåSmile, man kan ju fatta om ngn gått till 400, då lär de ju märkas direkt ju!Smile
men jag ser väl, jag hinner väl tänka lite innan jag slår till på någon Smile
Besiktningen bryr sig inte ett dugg om man åker med annat avgassystem, om det inte sitter på ett nyare helfordonsgodkänt fordon. Chip och trim bryr dom sig inte om heller, dom maxar inte bilen vid provkörning. Enda dom bryr sig om egentligen är om dom ser uppenbara modifieringar i motorutrymmet eller liknande, något i stil med en stor toppmonterad turbo eller ett plenuminsug...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bensinskalle skrev:
Åker du på en flygande besiktning kan du inte få annat än 2:or om dom inte hittar allvarliga brister.
det är skillnad på att köra en besiktad bil, med modifieringar än att köra en bil som är helt obesiktad. en bil som är obesiktad får du inte flygande besiktning på
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
kallepalle skrev:ha dock i åtanke att den som brukar bilen mest, ska stå som ägare på försäkringen, så detta är olagligt. risken att åka dit är nog minimal, men olagligt iallafall.
Dock så ligger bevisbördan på försäkringsbolaget om en sådan tvist skulle uppstå.
Nicke_95 skrev:Har en saab 9-3 2,0T steg 1 230hk går riktigt bra billig i skatt, försäkring är den mycket billig vilket inte man kan tro men billigare än våran v70 t.ex kommer inte ihåg exakta siffran dock.
Förbrukningen på bilen är också mycket bra har aldrig fått den över liter milen och då har jag ändå kört HÅRT!
Om du inte lyckas få din Saab att dra över litern så bör du nog växla ner lite, jag får min Saab 9-3 2.0T Aero 209 hk lätt dra över litern när jag pendlat sisådär 20-30 mil med en snittförbrukning på 0,75 - 0,8.