hur mycket tror ni de kostar att äga en bil per år?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
derbigp1open-10
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 711
Blev medlem: 13 maj 2011, 14:30
Ort: uppsala

hur mycket tror ni de kostar att äga en bil per år?

Inlägg av derbigp1open-10 »

hej, ja har fyllt 18 och ska nu troligen köpa en bil och övningsköra med och vad tror ni ja kan räkna med att denna kostar per år om jag inte räknar bensin :)
intresserad av dessa 3, vad tror ni, va kan dem var för dig kosta o äga och hur mycket kan dem tänkas dra :P??
http://www.blocket.se/jamtland/Volvo_74 ... ?ca=10&w=3

http://www.blocket.se/lund/Saab_9_3_Cou ... ?ca=10&w=3

http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo ... ?ca=10&w=3
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres
Inlägg: 1608
Blev medlem: 8 november 2007, 21:45

Inlägg av skogen_swe »

jag måste på peka bensin för det är ju nåt som också kostar ;)

så länge du står ut och tanka dom där så går de fin fint :D

men saab skulle jag nog valt vet inte varför men va man hört så är de mycket + på dom med växel låda och turbo motorn som tål de mesta att ta ut när ändå är dom första bilarna som fick turbo tidigt så har dom hunnit framföra lite mer teknik :D

eller T5:an den lär ju också vara allmänt bra :D

men bara för att volvo inte är svenskt och saab har gått under så tycker jag mycket illa om dessa bilar nu för tiden :(
Användarens profilbild
derbigp1open-10
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 711
Blev medlem: 13 maj 2011, 14:30
Ort: uppsala

Inlägg av derbigp1open-10 »

japp, bensin kostar numera, men va kan man måsta betala i försäkring för bilarna på ett ungefär om man är 18 år, bor i villa

antar bilarna ja valt inte är soppasnåla, jag är ju som dem flesta 18-åringarna, jag vill ha en bl att kunna leka lite med och köra fort med osv :D
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Räknar högt här.

Inköp ca 20 000.
Försäkring ca 12 000.
Skatt ca 8000.
Övriga kostnader ca 15 000.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

en bil med turbo kostar mer än vad en bil utan gör
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

skogen_swe skrev:jag måste på peka bensin för det är ju nåt som också kostar ;)

så länge du står ut och tanka dom där så går de fin fint :D

men saab skulle jag nog valt vet inte varför men va man hört så är de mycket + på dom med växel låda och turbo motorn som tål de mesta att ta ut när ändå är dom första bilarna som fick turbo tidigt så har dom hunnit framföra lite mer teknik :D

eller T5:an den lär ju också vara allmänt bra :D

men bara för att volvo inte är svenskt och saab har gått under så tycker jag mycket illa om dessa bilar nu för tiden :(

var har du läst det? deras växellådor suger k*k och deras turbos med :)



MrAndersson skrev:Räknar högt här.

Inköp ca 20 000.
Försäkring ca 12 000.
Skatt ca 8000.
Övriga kostnader ca 15 000.

det var verkligen högt :D
Bild
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Mura skrev:
skogen_swe skrev:jag måste på peka bensin för det är ju nåt som också kostar ;)

så länge du står ut och tanka dom där så går de fin fint :D

men saab skulle jag nog valt vet inte varför men va man hört så är de mycket + på dom med växel låda och turbo motorn som tål de mesta att ta ut när ändå är dom första bilarna som fick turbo tidigt så har dom hunnit framföra lite mer teknik :D

eller T5:an den lär ju också vara allmänt bra :D

men bara för att volvo inte är svenskt och saab har gått under så tycker jag mycket illa om dessa bilar nu för tiden :(

var har du läst det? deras växellådor suger k*k och deras turbos med :)



MrAndersson skrev:Räknar högt här.

Inköp ca 20 000.
Försäkring ca 12 000.
Skatt ca 8000.
Övriga kostnader ca 15 000.

det var verkligen högt :D

Standard att saab lådorna rasar vid över 300 vilda frustande hästar!


Som sagt räknar högt, alltid bra o tro att de ska kosta mer o bli glatt överraskad, än o räkna lågt o sen inte ha råd ;)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres
Inlägg: 1608
Blev medlem: 8 november 2007, 21:45

Inlägg av skogen_swe »

vet inte nå forum på nätet nån som bänkade en saab 9000 han plockade ut 500hk runt med standard lådan de va nå projekt från garage.org jag såg. inte vetja tänkte bara att skymt? om de nu har håligt

sen vetja många som klagar på vet inte vilken nyare saab som haft problem med turbon de va nåt för lite olja turbon fick men 9-5 och äldre ska väl funka utmärkt :0

själv sitter jag och fiser i en skattefri w123 turbo diesel som lek bil. annars mercedes 220cdi w202 chippad :D
Användarens profilbild
derbigp1open-10
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 711
Blev medlem: 13 maj 2011, 14:30
Ort: uppsala

Inlägg av derbigp1open-10 »

Mura skrev:
skogen_swe skrev:jag måste på peka bensin för det är ju nåt som också kostar ;)

så länge du står ut och tanka dom där så går de fin fint :D

men saab skulle jag nog valt vet inte varför men va man hört så är de mycket + på dom med växel låda och turbo motorn som tål de mesta att ta ut när ändå är dom första bilarna som fick turbo tidigt så har dom hunnit framföra lite mer teknik :D

eller T5:an den lär ju också vara allmänt bra :D

men bara för att volvo inte är svenskt och saab har gått under så tycker jag mycket illa om dessa bilar nu för tiden :(

var har du läst det? deras växellådor suger k*k och deras turbos med :)



MrAndersson skrev:Räknar högt här.

Inköp ca 20 000.
Försäkring ca 12 000.
Skatt ca 8000.
Övriga kostnader ca 15 000.

det var verkligen högt :D

hahaha crap, de där kan ju inte stämma på långa vägar :D

kan inte någon här som är 18 och har körkort skriva in på en sån där försäkringssida man skriver in reg-nr och se vad ni får kostnad på försäkring, går inte för mig då ja inte har körkort :/
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

derbigp1open-10 skrev:
hahaha crap, de där kan ju inte stämma på långa vägar :D

kan inte någon här som är 18 och har körkort skriva in på en sån där försäkringssida man skriver in reg-nr och se vad ni får kostnad på försäkring, går inte för mig då ja inte har körkort :/
Det är inte allt för lång ifrån kan jag lova, då kommer dolda kostnader trilla in.
Även eftersom att ingen av bilarna du valde är original, så får du räkna med högre försäkring o även skatt.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

MrAndersson skrev:
derbigp1open-10 skrev:
hahaha crap, de där kan ju inte stämma på långa vägar :D

kan inte någon här som är 18 och har körkort skriva in på en sån där försäkringssida man skriver in reg-nr och se vad ni får kostnad på försäkring, går inte för mig då ja inte har körkort :/
Det är inte allt för lång ifrån kan jag lova, då kommer dolda kostnader trilla in.
Även eftersom att ingen av bilarna du valde är original, så får du räkna med högre försäkring o även skatt.
Att bilarna inte är original påverkar varken skatt eller försäkring, om man nu inte besiktat om med ändringar.

Jag fick betala ca 5000kr per år i trafikförsäkring på min första 240. En 850 t5 får en 18-åring lätt ge 15.000 för.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

bensinskalle skrev:
MrAndersson skrev:
derbigp1open-10 skrev:
hahaha crap, de där kan ju inte stämma på långa vägar :D

kan inte någon här som är 18 och har körkort skriva in på en sån där försäkringssida man skriver in reg-nr och se vad ni får kostnad på försäkring, går inte för mig då ja inte har körkort :/
Det är inte allt för lång ifrån kan jag lova, då kommer dolda kostnader trilla in.
Även eftersom att ingen av bilarna du valde är original, så får du räkna med högre försäkring o även skatt.
Att bilarna inte är original påverkar varken skatt eller försäkring, om man nu inte besiktat om med ändringar.

Jag fick betala ca 5000kr per år i trafikförsäkring på min första 240. En 850 t5 får en 18-åring lätt ge 15.000 för.
Om man gjort modifieringar på bilen då kommer väl de behöva besiktigas eller har jag fel där? Då ber jag om ursäkt, men försäkrings priset på de bilarna är ändå inte långt ifrån de jag skrev.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

MrAndersson skrev:
bensinskalle skrev:
MrAndersson skrev: Det är inte allt för lång ifrån kan jag lova, då kommer dolda kostnader trilla in.
Även eftersom att ingen av bilarna du valde är original, så får du räkna med högre försäkring o även skatt.
Att bilarna inte är original påverkar varken skatt eller försäkring, om man nu inte besiktat om med ändringar.

Jag fick betala ca 5000kr per år i trafikförsäkring på min första 240. En 850 t5 får en 18-åring lätt ge 15.000 för.
Om man gjort modifieringar på bilen då kommer väl de behöva besiktigas eller har jag fel där? Då ber jag om ursäkt, men försäkrings priset på de bilarna är ändå inte långt ifrån de jag skrev.
Försäkringen var nog mer underskattning än överskattning, om man ska se till turbobilar. Somsagt, jag tror inte en 18-åring kommer under 15.000 för en 850 t5...

Skatten däremot, en normal pb bensin kostar 2000 ca. En diesel runt 6000
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Tror vi betalar runt 6000 i skatt för vår v70/år. Kanske var lite högt.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

betalar 5k~ om året för evon och 1600kr i skatt och jag är 50år ;)
Bild
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

MrAndersson skrev:Tror vi betalar runt 6000 i skatt för vår v70/år. Kanske var lite högt.
Då lär de vara en diesel. Jag betalar knappt 2k för min v70
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

du ska köpa en dyr bil med turbo, som även går dyrt, endast för att övnings köra i? gör som jag, köp en billig jävla skit bil som är bes å skattad, när du har fått körkortet kör skiten ur den
Användarens profilbild
derbigp1open-10
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 711
Blev medlem: 13 maj 2011, 14:30
Ort: uppsala

Inlägg av derbigp1open-10 »

15k för försäkring per år, äre verkligen så dyrt!?, kan man inte försäkra den på sin farsa elr ngt då,så de blir billigare?=)
annars får man väl försöka lösa så pappa betalar försäkring. skatten verkar ju vara helt okej iaf:P
Användarens profilbild
derbigp1open-10
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 711
Blev medlem: 13 maj 2011, 14:30
Ort: uppsala

Inlägg av derbigp1open-10 »

bonnaracing skrev:du ska köpa en dyr bil med turbo, som även går dyrt, endast för att övnings köra i? gör som jag, köp en billig jävla skit bil som är bes å skattad, när du har fått körkortet kör skiten ur den
inte för att ja skulle påstå att 10-15 k är särskilt dyrt för en bil, men aja;)!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

derbigp1open-10 skrev:
bonnaracing skrev:du ska köpa en dyr bil med turbo, som även går dyrt, endast för att övnings köra i? gör som jag, köp en billig jävla skit bil som är bes å skattad, när du har fått körkortet kör skiten ur den
inte för att ja skulle påstå att 10-15 k är särskilt dyrt för en bil, men aja;)!
Med tanke på att en 850 t5kostar runt 20 så är det ganska dyrt. Du skriver liksom av bilens värde på mindre än två år bara på försäkringen
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
derbigp1open-10
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 711
Blev medlem: 13 maj 2011, 14:30
Ort: uppsala

Inlägg av derbigp1open-10 »

jag tar ju då självklart trafikförsäkring, inte särskilt dyrt om ja råkar köra sönder den då :P
det beror väl på om man ska ha 850R T5 , 850 T5R eller 850 T5 :P
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Samtliga bilar du länkat har modifierade motorer, och därmed olagliga. De är också så nya (efter 1975) att de inte går registreringsbesikta med ändrad motor. Med andra ord, om det uppmärksammas vid vanlig besiktning eller av en polis så kan du åka på att återställa alltihop till original och regbesikta med det, antagligen slutar den resan med att man säljer bilen oreggad och med körförbud för att det kostar mer och kräver mer arbete än en sån bil är värd.

Tips från coachen:

Köp en originalbil. Enklare att hitta eventuella fel i en sån, enklare att handla reservdelar, mindre risk att föregående mekaniker gjort klantlösningar som inte funkar i längden... och så HAR trimmade bilar körts hårt, oavsett vad säljaren säger.

Du behöver inte en 300hk bil för att övningsköra. Du behöver inte en 200hk bil för att övningsköra. Du behöver inte en 100hk bil för att övningsköra (men 100hk bilar går tillräckligt fort för att man ska kunna köra ihjäl sig). Du behöver en bil som helst beter sig någorlunda likt den bil du kör på körskolan/uppkörningen, så du slipper vänja om för mycket mellan olika bilar du kör.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

derbigp1open-10 skrev:15k för försäkring per år, äre verkligen så dyrt!?, kan man inte försäkra den på sin farsa elr ngt då,så de blir billigare?=)
annars får man väl försöka lösa så pappa betalar försäkring. skatten verkar ju vara helt okej iaf:P
när jag köpte min första bil (audi a6 1999) för 2 år sedan (jag var då 18 år). så var den billigaste försäkringen jag hittade på 27 000kr/år. dock helförsäkring, men ändå. ställde den istället på min far, samma bolag och helsförsäkring. kostade då 3 700kr/år. Det är absolut vanligast att ungdommar ställer dina fordon på äldre personer just pga hög försäkringskostnad. ha dock i åtanke att den som brukar bilen mest, ska stå som ägare på försäkringen, så detta är olagligt. risken att åka dit är nog minimal, men olagligt iallafall.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Nicke_95
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 459
Blev medlem: 11 juni 2011, 23:10

Inlägg av Nicke_95 »

Har en saab 9-3 2,0T steg 1 230hk går riktigt bra billig i skatt, försäkring är den mycket billig vilket inte man kan tro men billigare än våran v70 t.ex kommer inte ihåg exakta siffran dock.

Förbrukningen på bilen är också mycket bra har aldrig fått den över liter milen och då har jag ändå kört HÅRT!

Växellådor som rasar e bullshit de håller skitbra bara du vet hur man använder kopplingen dock är kopplingsras vanligare och turboras är väldigt vanligt med dessa så om du köper en begagnad som gått över 20k mil se till att det är bytt turbo annars lär det komma snart.

EDIT: Dock kan jag säga direkt du kommer ej ha råd att ställa någon bil på dig pågrund utav försäkring för 18:åringar är svindyrt.
Användarens profilbild
derbigp1open-10
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 711
Blev medlem: 13 maj 2011, 14:30
Ort: uppsala

Inlägg av derbigp1open-10 »

Erik_ skrev:Samtliga bilar du länkat har modifierade motorer, och därmed olagliga. De är också så nya (efter 1975) att de inte går registreringsbesikta med ändrad motor. Med andra ord, om det uppmärksammas vid vanlig besiktning eller av en polis så kan du åka på att återställa alltihop till original och regbesikta med det, antagligen slutar den resan med att man säljer bilen oreggad och med körförbud för att det kostar mer och kräver mer arbete än en sån bil är värd.

Tips från coachen:

Köp en originalbil. Enklare att hitta eventuella fel i en sån, enklare att handla reservdelar, mindre risk att föregående mekaniker gjort klantlösningar som inte funkar i längden... och så HAR trimmade bilar körts hårt, oavsett vad säljaren säger.

Du behöver inte en 300hk bil för att övningsköra. Du behöver inte en 200hk bil för att övningsköra. Du behöver inte en 100hk bil för att övningsköra (men 100hk bilar går tillräckligt fort för att man ska kunna köra ihjäl sig). Du behöver en bil som helst beter sig någorlunda likt den bil du kör på körskolan/uppkörningen, så du slipper vänja om för mycket mellan olika bilar du kör.
men har hört att böterna för obesiktad bil bara ligger på 1500kr och man ändå får köra hem bilen efter de :)

sen vadå, så man kan skaffa en bil som är 75 eller äldre o trimma den asmke lagligt för vägen?=)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

du får absolut inte köra hem en obesiktad bil efter poliskontroll. det bliur bärgning därifrån, samt att du förmodligen åker på vårdslöshet i trafik (böter och prick i registret) eller grov vårdslöshet i trafik ( tror man tappar körkortet direkt då?)



om det är rätt eller fel, det vet jag inte. men det han menar är att med en bil som har årsmod före 1975, får du göra i princip vilka förändringar du vill, och sedan registreringsbesikta bilen. det går inte på nyare bilar. märk väl att jag inte vet om det stämmer, förklarar bara hur erik menar.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

derbigp1open-10 skrev:sen vadå, så man kan skaffa en bil som är 75 eller äldre o trimma den asmke lagligt för vägen?=)
Jag antar att "asmke" på något lustigt vis ska betyda "asmycket". Var vänlig och misshandla inte språket så mycket.

Från och med 1976 har alla bilmotorer avgascertifierats, på dom får inget som kan ändra avgasutsläpp ändras och det är därmed i praktiken inte tillåtet att trimma dom. 1975 och tidigare har inga såna problem, men det finns fortfarande en gräns som säger att effekten max får ökas 20% och vridmomentet 10% (om biltillverkaren inte intygat att bilen tål mer, det finns en lista över bilar med såna intyg på SFROs hemsida). Bilen behöver fortfarande registreringsbesiktas efter ändringarna.

Sedan finns det regler för om man bygger om mer (eller mycket mer) på bilen, kallas ombyggt fordon/amatörbyggt fordon, då kan man, om bilen bedöms vara lämplig för det, få ha 204hk per ton bilvikt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
derbigp1open-10
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 711
Blev medlem: 13 maj 2011, 14:30
Ort: uppsala

Inlägg av derbigp1open-10 »

men man ser ju att jättestor del av alla 850/55or med t5 är chippade, är just chip något dem på bilprovningen inte har tid o kolla eller och har svårt och se?=).
om man byter avgassystem, då lär ju bilen låta ngt mer, men man ser ju att många gör de och byter till 2,5 eller 3a från turbon:), dem verkar ju gå igenom med de:)
då har man ju gått från 225 häst till 270--300 hästar, inte så farligt mkt mer ändå:), man kan ju fatta om ngn gått till 400, då lär de ju märkas direkt ju!:)
men jag ser väl, jag hinner väl tänka lite innan jag slår till på någon :)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

bensinskalle skrev:
MrAndersson skrev:Tror vi betalar runt 6000 i skatt för vår v70/år. Kanske var lite högt.
Då lär de vara en diesel. Jag betalar knappt 2k för min v70
Yes, D5a.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

kallepalle skrev:du får absolut inte köra hem en obesiktad bil efter poliskontroll. det bliur bärgning därifrån, samt att du förmodligen åker på vårdslöshet i trafik (böter och prick i registret) eller grov vårdslöshet i trafik ( tror man tappar körkortet direkt då?)



om det är rätt eller fel, det vet jag inte. men det han menar är att med en bil som har årsmod före 1975, får du göra i princip vilka förändringar du vill, och sedan registreringsbesikta bilen. det går inte på nyare bilar. märk väl att jag inte vet om det stämmer, förklarar bara hur erik menar.
Åker du på en flygande besiktning kan du inte få annat än 2:or om dom inte hittar allvarliga brister.

Det finns en rolig krypregel att man får köra bilen 1 månad efter att den modifierats på ett sådant vis att den ska besiktas/ typas om. Med andra ord kan man köra bilen tills man blir påkommen, och sedan har man en månad på sig att besikta.
men man ser ju att jättestor del av alla 850/55or med t5 är chippade, är just chip något dem på bilprovningen inte har tid o kolla eller och har svårt och se?=).
om man byter avgassystem, då lär ju bilen låta ngt mer, men man ser ju att många gör de och byter till 2,5 eller 3a från turbon:), dem verkar ju gå igenom med de:)
då har man ju gått från 225 häst till 270--300 hästar, inte så farligt mkt mer ändåSmile, man kan ju fatta om ngn gått till 400, då lär de ju märkas direkt ju!Smile
men jag ser väl, jag hinner väl tänka lite innan jag slår till på någon Smile
Besiktningen bryr sig inte ett dugg om man åker med annat avgassystem, om det inte sitter på ett nyare helfordonsgodkänt fordon. Chip och trim bryr dom sig inte om heller, dom maxar inte bilen vid provkörning. Enda dom bryr sig om egentligen är om dom ser uppenbara modifieringar i motorutrymmet eller liknande, något i stil med en stor toppmonterad turbo eller ett plenuminsug...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

bensinskalle skrev: Åker du på en flygande besiktning kan du inte få annat än 2:or om dom inte hittar allvarliga brister.
det är skillnad på att köra en besiktad bil, med modifieringar än att köra en bil som är helt obesiktad. en bil som är obesiktad får du inte flygande besiktning på :)
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

MrAndersson skrev:Räknar högt här.

Inköp ca 20 000.
Försäkring ca 12 000.
Skatt ca 8000.
Övriga kostnader ca 15 000.
skatt kostar fan inte 8000 per år, man betalar bara 1 gång per år och ja betala lite över 1200 för min caddy-88
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
Tobbe12359
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 juni 2012, 16:47
Ort: Linköping

Inlägg av Tobbe12359 »

Farsan gav 2100 tror jag de var i skatt på sin 855:a, så runt 2000 är väl rimligt.
1930 för sin 740 så runt 2000 :)
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

kallepalle skrev:ha dock i åtanke att den som brukar bilen mest, ska stå som ägare på försäkringen, så detta är olagligt. risken att åka dit är nog minimal, men olagligt iallafall.
Dock så ligger bevisbördan på försäkringsbolaget om en sådan tvist skulle uppstå.
Nicke_95 skrev:Har en saab 9-3 2,0T steg 1 230hk går riktigt bra billig i skatt, försäkring är den mycket billig vilket inte man kan tro men billigare än våran v70 t.ex kommer inte ihåg exakta siffran dock.

Förbrukningen på bilen är också mycket bra har aldrig fått den över liter milen och då har jag ändå kört HÅRT!

Om du inte lyckas få din Saab att dra över litern så bör du nog växla ner lite, jag får min Saab 9-3 2.0T Aero 209 hk lätt dra över litern när jag pendlat sisådär 20-30 mil med en snittförbrukning på 0,75 - 0,8.
Skriv svar