Tja, min kompis sa igår att han var sugen på att köpa något begagnat trimrör till sin moppe och då började jag fundera på om man behöver byta förgasare eller bara byta upp några munstycken?
Han har en Derbi Senda 02 som är orginal typ. För jag har läst att om moppen inte får mer bensin så kan den skära, eller är det bara när man byter till större cylinder och kolv?
Hur många munstycken måste man upp på ett ungefär om man inte behöver ny förgasare?
när man byter till trimmrör eller urpluggat orginalrör så ska man gå upp i huvudmunstycke storlek ca 10 storlekar. Köp dig en munstycke sats och testa med ca 10 storlekar mer än du har nu, så ska du se att den går fint. Kolla stiftet, det ska vara oboybrunt om det är rätt bensin/luft-blandning
Asddfgf4 skrev:när man byter till trimmrör eller urpluggat orginalrör så ska man gå upp i huvudmunstycke storlek ca 10 storlekar. Köp dig en munstycke sats och testa med ca 10 storlekar mer än du har nu, så ska du se att den går fint. Kolla stiftet, det ska vara oboybrunt om det är rätt bensin/luft-blandning
Okej, det låter bra. Men jag kom att fundera på min egen moppe nu xD den satt en extra strypning i röret för att den skulle gå igenom en regbesiktning eller vad det heter för att förra ägaren hade en civilare med sig hem i garaget i 80 knyck typ. Då satte dom i en liten rörstump så att den gick lagligt. Jag har plockat ur den men inte bytt munstycke, jag tycker att den går hyggligt i nu i allafall. Röret är alltså ännu pluggat men en extra strypning är urtagen. Moppen kan inte stå på tomgång när den är varm, kan det ha med munstycket att göra?
DEA!! skrev:Går den bra vid gaspådrag?
Kolla på stiftet och se vad det är för färg!
Jag kan ju inte mycket om mopeder men den går bra även på full gas när man axxar men det har jag fixat genom att skruva lite på förgasaren. Det är ju en sjuk skillnad när det är varmt o kallt ute men det har blivit bra efter lite skruvande o så. tändstiftet var ett tag sen jag hade ur men jag kan ta o kolla det
Mitt tändstift var ganska sotigt med lite oboy brunt närmast gnistan typ. Men jag hade ett tändstift med 3 "armar"(vet inte vad dom heter...) som jag tror att vi tog hos min kompis när mitt stift sotat så moppen dog för länge sen. Bör jag ändra något? Är det isf svårt? för jag har som sagt inte så mycket erfarenhet av moppar och motorer...
Mitt tändstift var ganska sotigt med lite oboy brunt närmast gnistan typ. Men jag hade ett tändstift med 3 "armar"(vet inte vad dom heter...) som jag tror att vi tog hos min kompis när mitt stift sotat så moppen dog för länge sen. Bör jag ändra något? Är det isf svårt? för jag har som sagt inte så mycket erfarenhet av moppar och motorer...