Läst om denna beryktade kabel, är det ALLT som krävs alltså för att få upp den i 55-60? Låter ju som man grejar utan motorkunskaper o kanske t.om kan återställas vid ev garantiärende?david96 skrev:en baotian håller hur fint som helst, billiga och bra och du kommer riktigt långt på en tank, dra den rosa kabeln ifrån cdi, går in till variator kåpan så gör den 65-70 på mätaren, ca 55-60
Skakar o vibrerar, låter ju stabilt *skratt* men du det finns ju Baotians med 12 hjul om jag inte minns fel nu, o som jag skrev ovan, funkar det här rosa kabeln - tricket fortfarande på nya modeller? o det är klass 2 vi talar om här?david96 skrev:för en vuxen så tror jag knappast du bryr dig vad andra tycker?
baotian är liksom inget wow, vi ungdomar vi ha coola moppar![]()
ja kabeln är bara att sätta tillbaks, är rätt om du drar av den på ett smart sett så DU får på den lätt igen
min kompiss ar haft en baotian ifrån 06, ingen service osv, endast bytt olja varje vår och håller tusen gånger bättre än mina kompis som kör Derbi
en sak att tänka på är vid regn så kan dem vara riktigt farliga pågrund av dem små hjulen men så länge man kör lugnt så klarar man sig, svårare i Göteborg pågrund av spår på vägarna som man halkar på
du kommer märka att den vibrerar och skakar ganska mycket om du drar kabeln, detta är normalt och inget större problem än att det känns läskigt
tigersoul skrev:Skakar o vibrerar, låter ju stabilt *skratt* men du det finns ju Baotians med 12 hjul om jag inte minns fel nu, o som jag skrev ovan, funkar det här rosa kabeln - tricket fortfarande på nya modeller? o det är klass 2 vi talar om här?david96 skrev:för en vuxen så tror jag knappast du bryr dig vad andra tycker?
baotian är liksom inget wow, vi ungdomar vi ha coola moppar![]()
ja kabeln är bara att sätta tillbaks, är rätt om du drar av den på ett smart sett så DU får på den lätt igen
min kompiss ar haft en baotian ifrån 06, ingen service osv, endast bytt olja varje vår och håller tusen gånger bättre än mina kompis som kör Derbi
en sak att tänka på är vid regn så kan dem vara riktigt farliga pågrund av dem små hjulen men så länge man kör lugnt så klarar man sig, svårare i Göteborg pågrund av spår på vägarna som man halkar på
du kommer märka att den vibrerar och skakar ganska mycket om du drar kabeln, detta är normalt och inget större problem än att det känns läskigt
- Tittade lite kort men det är klart över mina motormeckar kunskaper det där, blir alltså mer meck när man fixa en klass2'a o de där förändringarna är ju knappast sådant man kan återställa lätt för att ev utnyttja garantin. Blev lite att klura på det här!david96 skrev:tigersoul skrev:Skakar o vibrerar, låter ju stabilt *skratt* men du det finns ju Baotians med 12 hjul om jag inte minns fel nu, o som jag skrev ovan, funkar det här rosa kabeln - tricket fortfarande på nya modeller? o det är klass 2 vi talar om här?david96 skrev:för en vuxen så tror jag knappast du bryr dig vad andra tycker?
baotian är liksom inget wow, vi ungdomar vi ha coola moppar![]()
ja kabeln är bara att sätta tillbaks, är rätt om du drar av den på ett smart sett så DU får på den lätt igen
min kompiss ar haft en baotian ifrån 06, ingen service osv, endast bytt olja varje vår och håller tusen gånger bättre än mina kompis som kör Derbi
en sak att tänka på är vid regn så kan dem vara riktigt farliga pågrund av dem små hjulen men så länge man kör lugnt så klarar man sig, svårare i Göteborg pågrund av spår på vägarna som man halkar på
du kommer märka att den vibrerar och skakar ganska mycket om du drar kabeln, detta är normalt och inget större problem än att det känns läskigt
har inte koll på klass 2 baotians, men ända skillnaden lär att dem lär vara mer strypta, finns en jätte bra guide gjord av hasse här på forumet som beskriver alla steg och bara att följa tills du är nöjd med farten.
vibrationerna är nog mer för att kåporna är halvtaskiga
kört en 50cc baotian med en 125cc motor på så oroa dig inte för att dem inte håller, det är inga problem.
filmer med steg för steg osv så även den dummaste kan fatta
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=28952
- Nä tyvärr inget körkort ännu o inga planer närmaste åren iaf ännu på att ta ett, därav klass 2. Nej finns inte mkt 4takt tyvärr på klass 2 fattar inte varför verkar betydligt trevligare. Tystare, smidigare, luktar mindre.skogen_swe skrev:om du har kör kort så inga problem köra eu moppe då
baotian är ju ett jävla ruckel men har man tur så kommer man långt på en sån om man har jävla tur för andra håller bättre än andra bror på dom otroligt många olika baotian varianter som finns och dom drar fan inte nånting
tragiskt att de inte finns så många 4 takts mopeder i dags läget speciellt som eu 2 :/
4takt är slöare än 2t, svårare att trimma, samt är 4takt ofta china mek så ungdomar vill inte ha dom.tigersoul skrev:- Nä tyvärr inget körkort ännu o inga planer närmaste åren iaf ännu på att ta ett, därav klass 2. Nej finns inte mkt 4takt tyvärr på klass 2 fattar inte varför verkar betydligt trevligare. Tystare, smidigare, luktar mindre.skogen_swe skrev:om du har kör kort så inga problem köra eu moppe då
baotian är ju ett jävla ruckel men har man tur så kommer man långt på en sån om man har jävla tur för andra håller bättre än andra bror på dom otroligt många olika baotian varianter som finns och dom drar fan inte nånting
tragiskt att de inte finns så många 4 takts mopeder i dags läget speciellt som eu 2 :/
Finns ju Hooper vad tycker ni om dem?
Det som är orsaken till denna 4t-brist alltså! Jag gillar ju 4t'arna för att de inte låter så inni h-e mycket (hatar det varje gång någon med 2t drar förbi o låter som det gick i 120 för 40km/h) men tydligen kan man åtgärda stankproblemet med rätt olja då, men det förmodar jag också tillför en kostnad jämfört med 4t... Ja klurigt hur man ska göra alltså, man får väl se det så då, som en chans med 4t eller mer säkert med 2t. Finns GPO 2t till hyfsad peng på butik i närheten vet jag.Rexxy skrev:Jag skulle själv föreslå Honda Zoomer då. 4-t och kvalité, dock bara som Eu45 tyvärr..
Då finns det inte mycket att välja på om du ska ha en 30 moped, det
är kina som gäller - med det avråder jag starkt till. Det är som rena lotteriet, du kan ha tur och få högsta vinsten, moppen bara går och går. Eller får du bottennapp, och den få stå 90% i verkstan..
Om jag var du, skulle jag valt en modern 2t av märkesmodell. T.ex Yamaha Aerox, Neos, Slider eller Peugeot Speedfight. Även PGO modellerna funkar.
Och en original 2t med BRA olja som inte ryker, då luktar det inte märkvärdigt mycket.
Är själv 23, och misstänker jag räknas som vuxen.
15-åriga moppefuckon gillar när det låter mycket. Mopedtillverkare bygger däremot ganska tysta moppar (moppar får inte låta särskilt mycket enligt de regler som finns), och fuckona brukar sedan göra det ena eller det andra för att maximera oljudet.tigersoul skrev: (hatar det varje gång någon med 2t drar förbi o låter som det gick i 120 för 40km/h)
ps: 23 räknas som vuxen på långa vägar, och trimbarhet: får jag bara 45-50km/h är jag mer än nöjd, har inga behov till att pressa upp moppen i 70-80.
- Så vill man ha något som man kan lita på får man helt enkelt glömma 4takt men punga för mer soppa o olja, det är inte lätt alltså. Var inne på MC Service i Örebro (servar inte kina moppar) o de rekommenderade en Hooper One, denna fast i 25-version: http://www.hooper.se/index.php?option=c ... Itemid=116Erik_ skrev:15-åriga moppefuckon gillar när det låter mycket. Mopedtillverkare bygger däremot ganska tysta moppar (moppar får inte låta särskilt mycket enligt de regler som finns), och fuckona brukar sedan göra det ena eller det andra för att maximera oljudet.tigersoul skrev: (hatar det varje gång någon med 2t drar förbi o låter som det gick i 120 för 40km/h)
ps: 23 räknas som vuxen på långa vägar, och trimbarhet: får jag bara 45-50km/h är jag mer än nöjd, har inga behov till att pressa upp moppen i 70-80.
Jag är ännu mer vuxen än Rexxy, och åker omkring (mestadels) på en Derbi Senda -98, alltså en tvåtaktsmoppe av offroadtyp. Avstrypt och drevad, toppfart på uppåt 80km/h men ändå rätt tyst tack vare det (urpluggade) originalavgasröret/ljuddämparen och att det inte finns några avgasläckor.
Jag har jobbat med att serva/reparera kinesiska mopeder. Jag kan inte rekommendera en sån till någon som inte vill och kan meka själv - mopparna är billiga men mycket går sönder/bråkar, och om man vill ha kvar garantin måste dom servas ofta vilket givetvis kostar rätt mycket pengar... Köper man en begagnad kines busbilligt och kan skruva själv när det behövs kan det vara värt chansningen, men en ny är en riktigt dålig investering.
Är väl lite som de säger, lotteri att köpa en, man kan ha turTobbe12359 skrev:Har en Baotian Classic års 11, Rullat över 1100mil, inte haft några problem med den. pigg för o vara 4taktare.dock eu.. :/
tigersoul skrev:Är väl lite som de säger, lotteri att köpa en, man kan ha turTobbe12359 skrev:Har en Baotian Classic års 11, Rullat över 1100mil, inte haft några problem med den. pigg för o vara 4taktare.dock eu.. :/
Något annat man funderar över är det här med att skaffa en klass 2'are o trimma/avstryla den till åtminstone 45-50 -vs- att bara köpa en klass 1'a o ta av skyltarna utan att trimma. Båda ger ju samma straffvärde vad jag förstått OM man mot förmodan åker dit på något sätt. Klass 1'an kan inte försäkras men gäller den TRIMMADE klass 2'ans försäkring om något händer o det uppdagas om den är trimmad?
- Det är så alltså att försäkringen inte täcker då... frågan är väl hur noga det kontrolleras OM den är trimmad i händelse av en situation då man behöver använda försäkringen? Är det så himla säkert att de kollar? för OM det alltid kollas finns ju ingen orsak i hellskotta att krångla med en klass 2'a för o trimma den då kan man lika gärna köra en klass 1'a utan skylt för man har ingen försäkring ändå o kör ändå olovligt så vad finns det att vinna på den trimmade klass 2'an då jämfört med en 1'a utan skylt?Tobbe12359 skrev:tigersoul skrev:Är väl lite som de säger, lotteri att köpa en, man kan ha turTobbe12359 skrev:Har en Baotian Classic års 11, Rullat över 1100mil, inte haft några problem med den. pigg för o vara 4taktare.dock eu.. :/
Något annat man funderar över är det här med att skaffa en klass 2'are o trimma/avstryla den till åtminstone 45-50 -vs- att bara köpa en klass 1'a o ta av skyltarna utan att trimma. Båda ger ju samma straffvärde vad jag förstått OM man mot förmodan åker dit på något sätt. Klass 1'an kan inte försäkras men gäller den TRIMMADE klass 2'ans försäkring om något händer o det uppdagas om den är trimmad?
Nej, tyvärr täcker försäkringen inte trimmade mopeder.
Jag kör min Eu klass 1 Baotian utan plåt.
Har väl som sagt haft skapligt med tur med just mitt exemplar. Den klarat allt jag utsatt den för, o de e ändå lite mer än bara lugn pendling, bytte olja efter 10XX mil, de var inte bra o de e jag medveten om men den går ändå som en klocka, Ända jag behövt "åtgärda" är att byta däck.
Bensinsnål är den med. Inte haft några av dem problemen många andra haft. Hade väl som sagt tur![]()
Men lycka till!
Nä kan tänka mig de bryr sig mindre i det läget... vore väl en klok idé kanske att köra en klass1'a utan skylt helt enkelt, mitt problem där är detta med försäkringen som jag inte kan ha någon, eller kan man ändå ha det o få den att gälla utan skylt troligen inte.skogen_swe skrev:ahaaaaa
ändå ska jag avslöja lite lätt att polisen inte bryr sig inte lika mycket om de är en äldre som kör med lite fart däremot så om de ska va som en moppefucko som låter helvete och irriterar så går de nog inte lika galant
kompisen i min by kör ju själv med en honda mt50 som gör runt 65-75 fan vetja han är 21 år i alla fall polisen hade kört efter han i den farten och sagt bara att fixa bakdäcket för de såg taskigt ut mer ville dom inte fast själv klart frågade dom varför moppe och inte bil? svaret han gav moppe funkar ju när man bara ska pendla 2-4 kmoch dom gav sig i väg
själv blev jag stoppad av polisen med crossen där var dom fan inte glada dom fråga lika så och jag svara med ärlighet att jag inte orkade köra den långa skogs vägen hem så dom gav mig en varning och sa inte igen och rapporterade om de att det gäller nånting med cross i samma by så vet dom att de är jag kul
Frågan är väl då främst KAN man försäkra en klass 1a utan att ha körkort / förarbevis och plocka skylten eller är det bättre då att trimma en klass 2a i försäkrings hänseende.Erik_ skrev:Som sagt har jag jobbat på en mopedverkstad, vi fick in ett antal mopeder för försäkringsjobb/inlösen (beroende på skadornas omfattning). Trimning nänmdes inte en enda gång från försäkringsbolagets sida - men om någon annan hade sagt nått om att moppen körts för fort vid olyckan eller det hade varit tydligt p.g.a. t.ex. ett väl synligt trimavgasrör hade det säkert varit en annan femma.
Trafikförsäkring är alltid bra att ha. Om man inte betett sig som en idiot i trafiken finns det goda chanser att den gäller.
kör på de!tigersoul skrev:Det verkar vara det mest logiska faktiskt, lutar åt det!skogen_swe skrev:jag skulle nog skaffat eu 2 och ej gjort nå synligt trim känns väl ändå säkrast?