Jag mailade en gång till flera poliskontor i Sverige (alltså olika län), vissa tillät det andra tillät det absolut inte.åj skrev:har läst runt lite bland a-traktor frågorna som folk har ställt och du säger alltså att man bara får åka 2? och om man åker 3 eller fler så får man böter för dom som inte har bälte?
men de finns väl ingen lag som säger att man måste ha bälte i a-traktor?
har bara hört folk säga att man inte behöver ha bälte på sig för de finns ingen lag som säger deoch man får väl åka 3 (förare+2passagerare) om man inte täcker nån syn för föraren?
Och de som inte tillät det var Skåne, ironiskt nog så har jag blivit stoppad med två passagerare i 70-80.
Ystad och Trelleborgs polisen brukar anses som petigaste (åtminstone i södra Skåne), och det var dom jag blev stoppad av - och släppt!
Halland har jag för mig(osäker!) det var delade meningar om, typ att sålänge du inte skymmer sikten för föraren och inte heller stör förarens manövering av fordonet, samt att alla som kan ha bälte skall ha bälte så gör det inget om man har flera passagerare. Men de rekommenderade att endast köra så många personer det fanns bälte till (om det finns några).
-------------------------------
Här är min fråga..
Fyrhjuling (MC) i ett annat land?
Nu är det så här att jag har börjat köra fars firmas fyrhjuling (Can-AM, 800cc) och dessa får man ju köra på A&B-körkort.
Nu återstår frågan, får man köra detta fordon i Danmark?
Man har sett en del polisprogram på TV, och där har man sett att vissa länder (inga i EU som jag vet) har ju förbjudet fyrhjulingar på allmän väg (och överlag) då dessa anses som förfarliga, har för mig att Australien/Nya Zeeland är ett av dessa länder (inte för jag ska dit, men i alla fall).
Har försökt googla fram ett svar, både på danska och svenska.
Har inte hittat något som kan bekräfta vad som gäller.
Det kan ju också skilja på åldrar, tillåts detta fordon kan de ha en åldersgräns på 20år istället som för våra 18år på en mc-fyrhjuling. Hade ju inte varit så kul att köra dit, och sen få reda på att man inte får köra där.