Update #3 -Från gräsklippare till motorcykel

Här kan du lägga upp projekt på tex. lätt MC, fiddy eller hemmabygge. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

virre97
Elmoped
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 juni 2012, 00:02

Update #3 -Från gräsklippare till motorcykel

Inlägg av virre97 »

Tjena! Tänkte att jag kunde göra en projekttråd på detta projekt då några har frågot om det. Jag kommer inte att skriva så mycket, däremot kommer jag istället posta små filmer där jag pratar. Gör på det sättet då jag tycker det är roligare att titta på en film än att läsa.

Från början såg bygget ut såhär:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0Et-awlq ... 732YPweWlY[/youtube]
Nu försvinner scootermotorn och ska ersättas av en 170cc gräsklipparmotor! Prenumera gärna på min youtubekanal för att se när uppdateringarna kommer :D

Min första tråd av detta slag så ni kan väl komma med tips på hur den ska vara :)


Update #1 - Hur det är tänkt
[spoiler]
Scootermotorn har nu tagists bort och jag förklarar lite hur jag har tänkt. En slirkoppling kommer användas som koppling: http://www.ebay.com/itm/Go-Kart-Minibik ... 30&vxp=mtr
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pWdqT9Ht ... -NVRyG8qow[/youtube][/spoiler]

Update #2 - Fixar ventiler
[spoiler]Jag slipar in ventilerna och förklarar lite hur man gör. Dock mätte jag inte avståndet mellan "pinnen som trycker trycker på ventilen" och ventilen. Kollade så att det var en liten springa där bara. Är det nödvändigt att ta bort fjädrarna och göra mer noggrant? vicke1112 det verkar som du har koll? :D
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ua0-Tu50 ... PWXeq7iDh-[/spoiler]NVRyG8qow[/youtube]

Update #3 - Ram färdigsvetsad
[spoiler]Ramen är nu färdigsvetsad! Tips på färg?[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=41In9osK ... -NVRyG8qow[/youtube][/spoiler]
Senast redigerad av virre97 den 14 augusti 2013, 18:59, redigerad totalt 15 gång.
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 774
Blev medlem: 6 januari 2013, 17:59
Ort: whop whop

Inlägg av Thoz3 »

har 1 fråga säljer du stalker motorn eller har du redan gjort dig av med den?
sen fint projekt ser fram emot slut resultatet :D
Bild
virre97
Elmoped
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 juni 2012, 00:02

Inlägg av virre97 »

Thoz3 skrev:har 1 fråga säljer du stalker motorn eller har du redan gjort dig av med den?
sen fint projekt ser fram emot slut resultatet :D
Motorn är från en runner men det kanske är samma? Den finns kvar och du kan köpa om du vill, kom med bud! Tack så jättemycket, blir väldigt glad :D Btw vet du hur man gör så att det blir som en liten youtubevideo istället för en länk? :)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

För och lägga in klippet direkt istället för länken klickar du på knappen "YouTube" Lägger in länken och klickar sedan på knappen "YouTube" igen.

Förstår du?
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
virre97
Elmoped
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 juni 2012, 00:02

Inlägg av virre97 »

MrAndersson skrev:För och lägga in klippet direkt istället för länken klickar du på knappen "YouTube" Lägger in länken och klickar sedan på knappen "YouTube" igen.

Förstår du?
Tack för hjälpen men verkar inte fungera för mig :x
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 774
Blev medlem: 6 januari 2013, 17:59
Ort: whop whop

Inlägg av Thoz3 »

virre97 skrev:
Thoz3 skrev:har 1 fråga säljer du stalker motorn eller har du redan gjort dig av med den?
sen fint projekt ser fram emot slut resultatet :D
Motorn är från en runner men det kanske är samma? Den finns kvar och du kan köpa om du vill, kom med bud! Tack så jättemycket, blir väldigt glad :D Btw vet du hur man gör så att det blir som en liten youtubevideo istället för en länk? :)
såg att det vart vatten kyld letar efter en luftkyld
Bild
virre97
Elmoped
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 juni 2012, 00:02

Inlägg av virre97 »

Thoz3 skrev:
virre97 skrev:
Thoz3 skrev:har 1 fråga säljer du stalker motorn eller har du redan gjort dig av med den?
sen fint projekt ser fram emot slut resultatet :D
Motorn är från en runner men det kanske är samma? Den finns kvar och du kan köpa om du vill, kom med bud! Tack så jättemycket, blir väldigt glad :D Btw vet du hur man gör så att det blir som en liten youtubevideo istället för en länk? :)
såg att det vart vatten kyld letar efter en luftkyld
Okej synd :/
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Kul projekt :D Ska följas
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

MrAndersson skrev:För och lägga in klippet direkt istället för länken klickar du på knappen "YouTube" Lägger in länken och klickar sedan på knappen "YouTube" igen.

Förstår du?
Nope. Klistra in länken, markera den och tryck sedan på youtube så blir den wrapad. Funkar den fortfarande inte är bbcode inaktiverat
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
virre97
Elmoped
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 juni 2012, 00:02

Inlägg av virre97 »

Därbiii skrev:Kul projekt :D Ska följas
Tack så jättemycket!
virre97
Elmoped
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 juni 2012, 00:02

Inlägg av virre97 »

bensinskalle skrev:
MrAndersson skrev:För och lägga in klippet direkt istället för länken klickar du på knappen "YouTube" Lägger in länken och klickar sedan på knappen "YouTube" igen.

Förstår du?
Nope. Klistra in länken, markera den och tryck sedan på youtube så blir den wrapad. Funkar den fortfarande inte är bbcode inaktiverat
Jag gjorde helt rätt från början men problemet var det att jag tog länken från videon när jag var inloggad, men nu är det fixat! Tack till er båda som försökte hjälpa till! :D
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

det där går inte. motorn har ingrn oljepump. den har sk stänksmörjning. en propeller i botten som stänker runt oljan. du måste ta bort sumpen och sätta på en vinklad metallbit på vevstaksöverfallet. den skär annars. jag är är gräsklipparmekaniker
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
virre97
Elmoped
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 juni 2012, 00:02

Inlägg av virre97 »

vicke1112 skrev:det där går inte. motorn har ingrn oljepump. den har sk stänksmörjning. en propeller i botten som stänker runt oljan. du måste ta bort sumpen och sätta på en vinklad metallbit på vevstaksöverfallet. den skär annars. jag är är gräsklipparmekaniker
Jag är inte dum, förklarar i videon att jag ska göra så att den går när den står upp! Här har du ett gammalt projekt när jag gjorde så: http://www.youtube.com/watch?v=zcPf4r1ezcY Den motorn går hur bra som helst än!
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

virre97 skrev:
vicke1112 skrev:det där går inte. motorn har ingrn oljepump. den har sk stänksmörjning. en propeller i botten som stänker runt oljan. du måste ta bort sumpen och sätta på en vinklad metallbit på vevstaksöverfallet. den skär annars. jag är är gräsklipparmekaniker
Jag är inte dum, förklarar i videon att jag ska göra så att den går när den står upp! Här har du ett gammalt projekt när jag gjorde så: http://www.youtube.com/watch?v=zcPf4r1ezcY Den motorn går hur bra som helst än!
äntligen någon som kan det här! ventilerns är ju standad. blir ofta för litet ventilspel för säterna sätter sig i blocket. man filar av lite av skaftet och mätet med bladmått. ställ insug på 0.20 och utblås på 0.25 men det visste du nog redan :p
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
virre97
Elmoped
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 juni 2012, 00:02

Inlägg av virre97 »

vicke1112 skrev:
virre97 skrev:
vicke1112 skrev:det där går inte. motorn har ingrn oljepump. den har sk stänksmörjning. en propeller i botten som stänker runt oljan. du måste ta bort sumpen och sätta på en vinklad metallbit på vevstaksöverfallet. den skär annars. jag är är gräsklipparmekaniker
Jag är inte dum, förklarar i videon att jag ska göra så att den går när den står upp! Här har du ett gammalt projekt när jag gjorde så: http://www.youtube.com/watch?v=zcPf4r1ezcY Den motorn går hur bra som helst än!
äntligen någon som kan det här! ventilerns är ju standad. blir ofta för litet ventilspel för säterna sätter sig i blocket. man filar av lite av skaftet och mätet med bladmått. ställ insug på 0.20 och utblås på 0.25 men det visste du nog redan :p
Yes så är det. Så är fallet på denna motor förmodar jag. Jag ska vara ärlig det hade jag ingen aning om :roll: Men tack för infon! Är det inte lite svårt att fila och göra det så exakt?
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

virre97 skrev:
vicke1112 skrev:
virre97 skrev: Jag är inte dum, förklarar i videon att jag ska göra så att den går när den står upp! Här har du ett gammalt projekt när jag gjorde så: http://www.youtube.com/watch?v=zcPf4r1ezcY Den motorn går hur bra som helst än!
äntligen någon som kan det här! ventilerns är ju standad. blir ofta för litet ventilspel för säterna sätter sig i blocket. man filar av lite av skaftet och mätet med bladmått. ställ insug på 0.20 och utblås på 0.25 men det visste du nog redan :p
Yes så är det. Så är fallet på denna motor förmodar jag. Jag ska vara ärlig det hade jag ingen aning om :roll: Men tack för infon! Är det inte lite svårt att fila och göra det så exakt?

du lossa ventilerna. sen stoppa i dem utan fjädrana. ställ så den ena ventilen är uppen. mät spelet på andra ventilen. är det lite spel. ta ur den slipa skaftet fem gånger med en metallfil. kolla spelet igen. och slipa lite till kanske. gör så tills spelet är bra på båda. sen slipar du in ventilerna. då är det klart :)
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
virre97
Elmoped
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 juni 2012, 00:02

Inlägg av virre97 »

vicke1112 skrev:
virre97 skrev:
vicke1112 skrev: äntligen någon som kan det här! ventilerns är ju standad. blir ofta för litet ventilspel för säterna sätter sig i blocket. man filar av lite av skaftet och mätet med bladmått. ställ insug på 0.20 och utblås på 0.25 men det visste du nog redan :p
Yes så är det. Så är fallet på denna motor förmodar jag. Jag ska vara ärlig det hade jag ingen aning om :roll: Men tack för infon! Är det inte lite svårt att fila och göra det så exakt?

du lossa ventilerna. sen stoppa i dem utan fjädrana. ställ så den ena ventilen är uppen. mät spelet på andra ventilen. är det lite spel. ta ur den slipa skaftet fem gånger med en metallfil. kolla spelet igen. och slipa lite till kanske. gör så tills spelet är bra på båda. sen slipar du in ventilerna. då är det klart :)
Sådar nu är ny update uppe där jag fixaar ventilerna! Dock mätte jag inte avståndet mellan "pinnen som trycker trycker på ventilen" och ventilen. Kollade så att det var en liten springa där bara. Är det nödvändigt att ta bort fjädrarna och göra mer noggrant? Myycket bättre komp nu iaf! :D
Skriv svar