Googlade och detta svaret verkade bäst i den tråden jag hittade!
Squishtoppen ökar turbulensen, snabbare förbränning.
Squishhastigheten (hastigheten på turbulensen) beror av mycket men enklaste sättet att reglera den är att justera squishavståndet, lägre squishavstånd ger högre MSV (Maximum Squish Velocity).
Olika hastigheter passar olika bra för olika motorer/ändamål.
Sedan har du fördelen att du kraftigt minskar spikningsbenägenheten då gaserna ute vid squishbandet förblir väldigt kalla.
Dock har du nackdelen att gaserna ute vid squishbandet inte kan ingå i förbränningen då flamman inte kan nå de, alltså förlorar du effekten de gaserna skulle gett.
Men fördelarna med squishband överstiger de få nackdelarna så...
Förresten, har du justerat tändningen än?
Om inte så kan jag nästan lova dig att det finns effekt att hämta där.
Och kan du inte justera tändningen så får du fixa så att du kan det, onödigt att köra runt med mindre effekt än vad man behöver.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?
Angående ursprungsfrågan så beror det ju helt på vad för topplock man jämför. Det blir i de flesta fallen ingen enorm skillnad, tydligt märkbart men inte så mycket mer än så.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.