tja ännu mer elände... nu vet jag inte vad dom där 4 skruvarna heter, som cylindern sitter på. men en gick av när jag skruvade fast topplocket !!!
vad kan man göra åt det? resten av skruven sitter fast i bulten.
Senast redigerad av tacopaj den 30 maj 2013, 14:49, redigerad totalt 1 gånger.
tacopaj skrev:tja ännu mer elände... nu vet jag inte vad dom där 4 skruvarna heter, som cylindern sitter på. men en gick av när jag skruvade fast topplocket !!!
Har du skruvat fast en skruv i en bult?
Ingen mutter då?
Och det är pinnbulten som har gått av?
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
tacopaj skrev:tja ännu mer elände... nu vet jag inte vad dom där 4 skruvarna heter, som cylindern sitter på. men en gick av när jag skruvade fast topplocket !!!
Har du skruvat fast en skruv i en bult?
Ingen mutter då?
Och det är pinnbulten som har gått av?
blandar ihop namnen men pinnbulten som muttern sitter på
Jakzu skrev:
Så du kan inte få bort cylinder och topplock nu?
jo det kan jag för den gick av så bara muttern lossna och fick med sig en del av pinnbulten
Jakzu skrev:Svetsa fast en mutter på pinnbulten som var av. Sedan är det bara att skruva av den!
du har nog missuppfattat det lite, det var muttern som sitter på pinnbulten som gick av och den delen längst upp på pinnbulten sitter kvar inne i muttern
Jakzu skrev:Svetsa fast en mutter på pinnbulten som var av. Sedan är det bara att skruva av den!
du har nog missuppfattat det lite, det var muttern som sitter på pinnbulten som gick av och den delen längst upp på pinnbulten sitter kvar inne i muttern
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Kanske är jag som är dryg, fattar unte Kan du lägga upp en bild?
Kanske är jag som är dryg, fattar unte Kan du lägga upp en bild?
Tror inte att någon här fattar :p
Släng upp en bild
pinnbultarna blir slitna och bör bytas om man ofta tar av, på toppen och cylindern. pinnbulten är bara att gänga ur och sätta dit en ny. brukar funka bra med tex en rörtång.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
här är en egen bild som jag gjorde i paint, de svarta grejerna som går upp där ska vara pinnbultarna
kallepalle skrev:pinnbultarna blir slitna och bör bytas om man ofta tar av, på toppen och cylindern. pinnbulten är bara att gänga ur och sätta dit en ny. brukar funka bra med tex en rörtång.
Pinnbultar kan lätt knäckas, särskilt känsliga är dem när de är gamla. De sitter i höga temperaturer och när de suttit under längre tid blir det bräckliga när de torkats ut av varmen. Därför om du köpt en begagnad moppe och ska byta cylinder är det bästa att alltid byta till nya pinnbultar. Det värsta problemet är om en del sitter kvar i motorblocket och man ska borra och gänga om.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter